Talerskolen Røst modtager højskolepris
I snart 10 år har Røst givet højskoleelever og andre unge mod på at bruge deres stemme. I dag modtog talerskolen Højskolepædagogisk Pris under en konference på Askov Højskole.

Alle unge skal have modet til at tage ordet. Sådan lyder den overordnede vision hos talerskolen Røst, som i snart 10 år har arbejdet for, at unge i højere grad bliver hørt og forstået i samfundet.
I dag blev dette arbejde hyldet, da talerskolen modtog Højskolepædagogisk Pris 2024 under højskolernes store, årlige lærer- og forstandermøde, Forårsmødet, på Askov Højskole.
Højskolepædagogisk Pris uddeles af Folkehøjskolernes Forening i Danmark, FFD og går til projekter, personer eller organisationer, der udbreder kendskabet til højskolernes idé, opgave og pædagogiske praksis.
At valget i år er faldet på Røst skyldes et ønske om at anerkende et initiativ, der er rettet mod ungdommen og formår at løfte højskolens pædagogik og skolernes elever ud af boblen og ind i samfundet og offentligheden.
”Dette års prismodtager har siden 2016 arbejdet for at give unge – og mennesker i det hele taget – mod, redskaber og plads til at tage ordet og gøre deres holdninger, synspunkter og fortællinger gældende. Indsatsen har helt konkret iscenesat og gjort det muligt for flere hundrede mennesker at benytte sig af den mundtlige fortælling og det, som vi i højskolekredse ynder at kalde ’det levende ord’,” lød det under prisoverrækkelsen fra komitémedlem og højskolelærer Emil Hageman Christensen.
Klæder unge på til at holde taler
Røst begyndte som et samarbejde mellem museet KØS, Vallekilde Højskole og Ungdomsbureauet, der gerne ville undervise unge i at holde taler.
Med støtte fra blandt andet Nordea-fonden og Tuborgfondet samt puljer under FFD har projektet foldet sig ud, blandt andet på en række højskoler, der på forskellige måder og i forskelligt omfang har gjort Røst til en del af deres højskolepædagogiske praksis.
I hovedfag, valgfag og kortere projekter er højskoleelever gennem årene blevet klædt på til at holde taler, og de har både talt på deres egne skoler, på festivaler, i Operaen, på Glyptoteket og mange andre steder.
Uden for højskolerne har RØST på samme måde hjulpet klimaaktivister, udsatte unge, bestyrelsesmedlemmer, minoritetspersoner, gymnasieelever, unge med funktionsnedsættelse og mange andre til at stille sig op på en scene og gøre deres stemmer gældende.
Højskolen er en "eminent demokratisk øvebane"
I dag er projektet drevet af Vallekilde Højskole og Ungdomsbureauet, hvor de projektansvarlige er højskolelærer Pia Beltoft og Martin Fehr Therkildsen fra Ungdomsbureauet.
Begge var med under prisoverrækkelsen og takkede for anerkendelsen af deres arbejde med at styrke den yngre generations retoriske og demokratiske selvtillid. Martin Fehr Therkildsen kaldte højskolelivet og højskolestrukturen en eminent demokratisk øvebane.
”Ganske få mennesker har et naturligt anlæg til at tage ordet foran en forsamling. For de fleste kræver det værktøjer, støtte, øvelse, feedback – og vigtigst af alt – et fællesskab, som står klar, når det gælder. Det fællesskab finder vi på højskolerne,” sagde Martin Fehr Therkildsen.
Pia Beltoft rettede under prisoverrækkelsen en tak til alle de unge, der gennem årene har stået ved Røsts talerstol, og hun tilføjede, at arbejdet med talerskolen fortsætter:
”Vi står i en spændende fase af Røst, hvor vi udvikler og gentænker vores projekt. Denne pris og økonomiske støtte giver os en tro på vigtigheden af vores arbejde og på, at der er plads til og behov for et projekt der styrker unges mod og evner til at tage ordet.”
Om Røst
- Røst er en talerskole, der arbejder for at give unge modet til at tage ordet. Røst er drevet i et tæt samarbejde mellem Vallekilde Højskole og Ungdomsbureauet.
- Siden 2016 har Røst hjulpet hundredvis af især unge i både Danmark og Norden med at tage ordet. Det gælder alt fra højskoleelever til klimaaktivister, udsatte unge, bestyrelsesmedlemmer, minoritetspersoner, gymnasieelever, unge med funktionsnedsættelse og mange, mange andre.
Højskolepædagogisk Pris
- Bliver uddelt af Folkehøjskolernes Forening og har til formål at udbrede kendskabet til højskolepædagogik som et særligt pædagogisk felt.
- Gives til en eller flere personer, en institution eller en organisation, der i løbet af året eller gennem en længerevarende indsats har ydet et praktisk eller teoretisk bidrag til at udvikle eller formidle højskolepædagogikken.
- Prismodtageren udvælges af en komité nedsat af Folkehøjskolernes Forening. I år bestod komitéen af Jonas Borsøe Christensen, der er højskolelærer på Silkeborg Højskole, medlem af FFD’s bestyrelse og formand for priskomitéen, Trine Sønderholm Larsen, der er viceforstander på Gram Højskole, og Emil Hageman Christensen, der er lærer på Grundtvigs Højskole.
- Blev uddelt for første gang i 2016. Med prisen følger 25.000 kroner.
De foregående år er prisen tildelt Leo Komischke-Konnerup, Lene Tanggaard, Vallekilde Højskole for projektet Clean Out Loud, Ove Korsgaard, højskolelærerne Mette Øyås Madsen og Christian Hjortkjær og senest tidligere embedsmand Jesper Moesbøl.
Nøgleord
Kontakter
Mette Skov HansenPresseansvarlig
Tlf:+45 60641989msh@ffd.dkBilleder








Om foreningen
Folkehøjskolernes Forening i Danmark – også kaldet Højskolerne – har til formål at arbejde for folkehøjskolens idé og skabe gode og frie vilkår for skoleformens udvikling.
Foreningen er en medlems- og interesseorganisation for Danmarks omkring 75 folkehøjskoler.

Følg pressemeddelelser fra Folkehøjskolernes Forening i Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Folkehøjskolernes Forening i Danmark
Højskoler er med i kapløbet om UNESCO-placering14.4.2025 12:02:04 CEST | Pressemeddelelse
Kulturministeren har sat gang i afstemningen om, hvad der er særlig dansk kulturarv. Højskolerne er blandt de 20 udvalgte bud, som danskerne nu kan stemme om.
Fra cykelture til et svævende forsamlingshus: Højskoler får støtte til grønne projekter19.3.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
I dag har Danmark nået sin ”overshoot day”, hvor de ressourcer, jorden naturligt kan nå at genskabe, er opbrugt. Flere højskoler gør dog deres for at styrke den grønne omstilling, og nu har to højskoler fået millionbevillinger til bæredygtige projekter.
Social indsats hyldes med højskolepris14.3.2025 10:01:18 CET | Pressemeddelelse
Med projektet ”Udsatte unge på højskole” har en række højskoler og sociale aktører fundet en vej til at gøre højskoler tilgængelige og værdifulde for en bredere ungegruppe. I dag blev indsatsen fejret med Højskolepædagogisk Pris på Egmont Højskolen i Hou.
Trivselskommissionen: Flere unge bør prioritere et højskoleophold25.2.2025 11:59:48 CET | Pressemeddelelse
I dag har Trivselskommissionen offentliggjort sine anbefalinger til, hvordan børn og unges trivsel kan fremmes. En af dem lyder at styrke mulighederne for, at flere unge tager på højskole.
Nordiske højskoler samler ukrainske unge for at opbygge håb10.2.2025 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
I denne uge inviterer Nordisk Folkehøjskoleråd ukrainske unge i de nordiske lande til et seminar på Nansenskolen i Lillehammer. Her har de mulighed for at dele erfaringer, drømme og styrke deres forståelse for de demokratiske traditioner i Norden.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum