Ja-anbefaling fra 3F's hovedbestyrelse

Massiv opbakning til OK24-forlig

3F’s hovedbestyrelse har i dag med overvældende flertal vedtaget at anbefale et ja til de indgåede overenskomstaftaler på det offentlige og grønne område.

”Der er tale om fire dygtigt forhandlede og perspektivrige overenskomstaftaler. De betyder både kontante lønforbedringer og andre arbejdslivsgoder for vores medlemmer samt bedre vilkår for tillidsrepræsentanterne,” siger forbundsformand Henning Overgaard.

Hovedbestyrelsen behandlede de indgåede forlig inden for det offentlige – på henholdsvis det statslige, det kommunale og det regionale område – samt overenskomstforliget mellem 3F’s Grønne Gruppe og GLS-A.

Ved præsentationen af de offentlige forlig over for 3F's hovedbestyrelse blev der bl.a. lagt vægt på en historisk høj ramme på 8,8 procent, bedre vilkår for tillidsrepræsentanterne og en udvidet lønret i forbindelse med barsel, samt at der etableres en frihedsopsparing, som giver medarbejderne øget fleksibilitet.

Overenskomsten på det grønne område betyder bl.a. lønstigninger på 11,75 kr. over de næste to år og en forhøjelse af arbejdsgiverbidraget til pension på to procent, som modsvares at et tilsvarende mindre bidrag fra lønmodtagerne. Dertil kommer, at medarbejdernes fritvalgskonto forhøjes med to procent.

I forbindelse med GLS-A forliget fremhæver Henning Overgaard også, at parterne ”styrker samarbejdet med henblik på øget organisering og bedre arbejdsmiljø:”

”I hovedbestyrelsen blev det modtaget meget positivt, at arbejdsgiverne her vedkender sig deres medansvar for og fordel af et organiseret arbejdsmarked,” siger 3F’s forbundsformand.

For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 88 92 88 92.

3F-ros til forslag om at styrke ”Arne-pension”1.5.2024 08:22:48 CEST | Pressemeddelelse

Forbundsformand Henning Overgaard er meget positiv over for forslaget fra SF og Enhedslisten om at styrke retten til tidlig pension, så flere vil kunne få denne ret og på bedre vilkår: ”Stor ros til forslagene fra SF og Enhedslisten, hvor prioritet nummer 1 er at få boltet ”Arne-pension” fast til den pensionsalder, vi har i dag. Dermed skal retten til tidlig pension udvides i samme takt, som pensionsalderen kommer til at stige.” Den politiske aftale om, at pensionsalderen skal løftes i takt med den gennemsnitlige levealder, har tydelig social slagside, fordi der både er en markant social ulighed i levealder og antallet af senior-år uden alvorlige og begrænsende helbredsproblemer. De to partier foreslår, at aftalepartierne bag retten til tidlig pension allerede nu går i gang med den aftalte evaluering af ordningen. SF og Enhedslisten ønsker i den forbindelse at styrke finansieringen af ordningen med 1 mia. kr., bl.a. til brug for en højere ydelse til de danskere, der vælger at gøre brug