Undersøgelse: Så mange danskere sløser med deres adgangskoder online

I takt med at en stadig større og vigtigere del af vores liv ligger online, bliver vi samtidig mere sårbare for at få stjålet både personlige oplysninger og værdier på internettet. Alligevel sløser mange danskere med deres adgangskoder til forskellige tjenester, viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland.

Hver dag forsøger cyberkriminelle at stjæle oplysninger fra intetanende danskere, som de kan bruge til eksempelvis identitetstyveri og økonomisk svindel.

Derfor har der de seneste år været et stort fokus på at mindske sårbarheden ved de adgangskoder, en stor del af os bruger til at logge ind på en lang række tjenester dagligt.

Men trods de mange kampagner for at øge danskernes sikkerhed online, vælger en stor del af os alligevel at sløse, når det kommer til at skifte vores adgangskoder ud.

Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland.

Her svarer hele fire ud af ti adspurgte, at de skifter deres adgangskoder sjældnere end årligt, og for danskere over 60 år er det lige knap halvdelen, der ikke skifter deres adgangskoder oftere end årligt.

"Ligesom du passer godt på, at andre ikke har adgang til nøglerne til dit hus eller din bil, er det vigtigt, at du også passer på nøglerne til dit digitale liv. Det betyder, at de steder, hvor du skal benytte en personlig adgangskode, bør du vælge et stærkt kodeord, skifte det jævnligt og naturligvis ikke dele det med andre, lyder det fra Lene Rasmussen,” der er skadedirektør i Gjensidige.

Men det er ikke kun udskiftning af adgangskoderne, der er et problem blandt danskerne. I undersøgelsen svarer hver tiende, at de udelukkende bruger et enkelt password på tværs af tjenester, mens størstedelen - godt hver tredje dansker - bruger tre til fem forskellige koder.

Og antallet af de adgangskoder, man bruger på forskellige tjenester, er helt afgørende, lyder det fra Jan Mågård, der er fagchef for kort og selvbetjening i Sparekassen Kronjylland.

“Jo færre forskellige adgangskoder du bruger, desto større risiko er der for, at du kan blive udsat for omfattende kriminalitet på nettet. Du bør derfor undgå at bruge blot et eller meget få adgangskoder til de forskellige steder, hvor du skal logge ind. For eksempel har du sandsynligvis en sekscifret kode, du kan indtaste for at låse din mobil op. Det samme antal cifre er koden til at åbne din MitID app. De to sekscifrede koder bør ikke være ens. Får en svindler fat i din kode, kan det nemlig få store økonomiske konsekvenser,” forklarer han.

”Udover at det er vigtigt, at du bruger forskellige adgangskoder forskellige steder, er især længden på kodeordet afgørende. Jo længere kodeord, jo sværere er det at bryde”, slår Jan Mågård fast.

Otte gode råd til at beskytte dig selv og dine data

1. Gør det til en rutine at skifte dine adgangskoder hyppigt. Gerne hver tredje måned.

2. Nye adgangskoder skal ikke ligne de tidligere. Eks. de samme men med tilføjelser.

3. Lav så vidt muligt lange adgangskoder, hvor der indgår store og små bogstaver og tal.

4. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt din adgangskode er kompromitteret, kan du søge på den på hjemmesiden www.haveibeenpwned.com. Her bliver passwords fra tusindvis af datatyverier registreret.

5. Sørg for at din computer og telefon altid har de nyeste opdateringer, der sikrer mod eventuelle brister i sikkerheden.

6. Undersøg dine banktransaktioner hver måned, så du er sikker på, at du kan genkende alle overførsler og betalinger.

7. Hvis du bliver kontaktet på mail, sms eller telefon og bedt om at oplyse eks. adgangskode eller personnummer, skal du afbryde kontakten omgående.

8. Hav aldrig billeder af dit bankkort eller kortoplysninger liggende på din telefon, mail eller lignende.

Undersøgelsen er foretaget blandt 1.008 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af YouGov for Gjensidige i februar 2024.

Hvor ofte skifter du dit/dine mest benyttede passwords? (Her tænker vi på passwords i dit privatliv – ikke på arbejde.)
Oftere end en gang om måneden 2%
En gang om måneden 5%
En gang hvert halve år 15%
En gang om året 9%
Sjældnere end årligt 39%
Aldrig 12%
Ved ikke 17%
Bruger du forskellige passwords til dine mest benyttede konti (fx bank, mailprogram, streamingtjenester, spil mm)?
Ja, jeg bruger to forskellige passwords 12%
Ja, jeg bruger tre-fem forskellige passwords 35%
Ja, jeg bruger flere end fem forskellige passwords 26%
Nej, jeg bruger ét primært password 14%
Ved ikke / ønsker ikke at svare 13%

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.200 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 34 mia. NOK i 2022, mens forvaltningskapitalen udgjorde 135 mia. NOK.