Den nye AI-forordning må ikke ende med at bremse innovationen

Ros fra forsikrings- og pensionsbranchen til EU’s nye regler for kunstig intelligens. Men branchen er spændt på, om reglerne vil bidrage til mere ansvarlig brug af kunstig intelligens – eller lægge bånd på brugen af AI.

Europa-Parlamentet har netop vedtaget en omfattende lovgivning for brugen af AI. Mens reglerne nu er endelige, så er der fortsat mange områder i lovgivningen, som først bliver endeligt defineret i en række vejledninger – og her skal lovgiver holde tungen lige i munden, hvis man skal lykkes med at løfte forordningens formål med at skabe mere ansvarlig kunstig intelligens, påpeger F&P.

- Vi står nu overfor en implementeringsproces, som bliver afgørende for, om forordningen lykkes med at bidrage til mere ansvarlig kunstig intelligens – eller om den blot - modsat ambitionerne - vil resultere i mindre kunstig intelligens,” siger Sigrid Floor Toft, underdirektør i F&P.

I den kommende tid skal myndighederne forholde sig til de mange detaljer i forordningen og udarbejde vejledninger og standarder. Her er det vigtigt, at de holder fast i forordningens udgangspunkt med at sikre balance mellem regler og innovation, mener F&P.

- Vi ser desværre rigtig ofte i disse implementeringsprocesser fra EU, at reglerne lige får et ekstra vrid, når de defineres i vejledninger – måske for at være på den sikre side. Det er desværre en rigtig uheldig tendens, da det betyder, at vi ender med strammere regler, end de folkevalgte i parlamentet har ønsket. Strammer vi skruen for meget, kan det betyde, at virksomheder og myndigheder helt undlader at bruge kunstig intelligens. Det vil være ekstremt uheldigt, da hele formålet med lovgivningen er at understøtte en ansvarlig udbredelse af kunstig intelligens i EU for at sikre vores konkurrencedygtighed. Ender vi i stedet med at stoppe brugen af kunstig intelligens, har vi skudt os selv i foden, siger Sigrid Floor Toft.

Forordningen rammer skiven
F&P støtter fuldt ud forordningens formål med at regulere kunstig intelligens for at beskytte fundamentale rettigheder og sikre ansvarlig brug af kunstig intelligens. Det er en teknologi, som vil finde vej ind i store dele af vores digitale hverdag og dermed påvirke os alle. Derfor giver regulering, som skal sikre en ansvarlig tilgang, god mening.

- Vi mener faktisk, at forordningen overordnet rammer skiven rigtig godt. Der stilles forskellige krav til brugen af kunstig intelligens alt efter risiko, mens de mest indgribende og risikofyldte scenarier forbydes. Samtidig er forordningen lykkedes med i højere grad at samle kravene hos leverandørerne, så de løftes ét sted. Modsat GDPR, hvor hver enkelt virksomhed hver for sig skal sikre sig, at deres leverandører lever op til reglerne, hvilket kræver mange ressourcer hos alle virksomheder, siger Sigrid Floor Toft og tilføjer:

- Men der er fortsat meget elastik i forordningen, som først sættes på plads i vejledningerne. Her er det altså afgørende, at vi holder fast i den overordnede balance, som sikrer ansvarlighed og fortsat giver plads til innovation. Den balance bliver afgørende for, om forordningen reelt vil resultere i større udbredelse og mere ansvarlig brug af kunstig intelligens eller blot mindre brug af teknologien.