EU misser modulvogntogenes fulde potentiale
Europa-Parlamentet lægger op til bedre harmonisering af reglerne for kørsel med modulvogntog, men bureaukratiserer og besværliggør samtidig processen for forsøgskørsler med modulvogntog. For ITD International Transport Danmark var det derfor en pose med blandede bolsjer, som medlemmerne af Europa-Parlamentet besluttede for revisionen af direktivet om vægte og dimensioner.
ITD International Transport Danmark har længe arbejdet for en revision af lovgivningen, fordi harmoniserede regler for lastbilers maksimalt tilladte højde, længde og vægt er en vigtig forudsætning for den fri bevægelighed inden for EU.
"Det er positivt, at Europa-Parlamentet vil gøre det nemmere at søge tilladelser om modulvogntog på tværs af landegrænserne. Jo mere forskellige regler man opererer med i de enkelte lande, des mere besværligt bliver det for vognmænd og chauffører. Så Europa-Parlamentet har på nogle områder bevæget sig i den rigtige retning, og det vil jeg selvfølgelig gerne kvittere for”, fortæller John Agervig Skovrup, der er bestyrelsesformand i ITD.
Modulvogntogene er et effektivt værktøj på flere parametre. Et af de vigtigste er, at man kan fragte mere gods på én gang, uden at det fører til et markant øget udslip af CO2. Og med en øget godsmængde på den enkelte lastbil vil man samtidig få mindre trafik og dermed mindske trængslen på vejene.
I ITD er man tilfreds med, at Europa-Parlamentet støtter op om, brugen af modulvogntog på tværs af landegrænserne. Til gengæld er ITD’s bestyrelsesformand ærgerlig over, at Parlamentet har valgt ikke at hæve vægtgrænserne mere end til 44 tons, som desuden alene vil være forbeholdt nulemissionsteknologier som el og brint. For ITD behøver det ikke nødvendigvis være en grænse på de 60 tons, som man har i Skandinavien, men f.eks. 50 tons, så man får udnyttet modulvogntogenes potentiale bedre.
“Tyskland har været meget afvisende i forhold til at øge deres vægtgrænse på 40 tons, og med revisionen ser det ud til, at de får lov at fortsætte med deres nuværende vægtgrænse. Men 50 tons vil være et fornuftigt kompromis, som jeg håber politikerne vil se på i den videre proces. Men lige nu ser det desværre ud til, at vi fortsætter med at have forskellige regler for vogntogenes vægtgrænser i de enkelte medlemslande, og det synes jeg er ærgerligt”, fortæller John Agervig Skovrup.
Det er ikke alle, der er begejstrede for modulvogntogene, hvilket også kommer til udtryk i den nye politiske aftale. Blandt andet indføres der meget bøvlede og bureaukratiske krav til at starte forsøg med modulvogntog.
“Det giver ikke meget mening, at Europa-Parlamentet vil gøre det sværere at benytte modulvogntogene. Det er jo en velkendt teknologi, som samtidig har en række positive effekter på klimaet. Så det burde gøres lettere og ikke sværere at komme i gang med at køre modulvogntog”, lyder vurderingen fra bestyrelsesformanden.
Med dagens afstemning har Parlamentet sin position på plads. Det forventes, at Rådet får sin position godkendt, når de europæiske transportministre mødes i starten af juni. Herefter kan trilogforhandlingerne så begynde.
Kontakter
John Agervig SkovrupBestyrelsesformand, ITD International Transport DanmarkITD
Tlf:40781611jas@skovruptransport.dkITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.
Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport3.7.2024 12:34:42 CEST | Pressemeddelelse
International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.
ITD Arbejdsgiver fik ikke medhold i Strasbourg26.6.2024 12:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol vil ikke behandle ITD Arbejdsgivers klagesag. Dermed er de juridiske muligheder for at ophæve 3F’s monopol på det danske arbejdsmarked udtømte for ITD Arbejdsgiver. Arbejdsgiverforeningen overvejer nu sin fremtid.
ITD: Iværksætterudspil med mange gode elementer12.6.2024 13:55:07 CEST | Pressemeddelelse
International Transport Danmark roser regeringen for det iværksætterudspil, der i dag blev præsenteret i Erhvervsministeriet. Brancheorganisationen understreger samtidig, at det er vigtigt, at man får motiveret og støttet unge iværksættere, der ikke nødvendigvis har en boglig baggrund, samt at iværksætteri er vigtigt i hele landet og ikke kun de store byer.
International Transport Danmark ansætter ny chef for Public Affairs3.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er en stærk og erfaren profil, der den 1. juni tiltræder i stillingen som chef for Public Affairs i International Transport Danmark (ITD). Berit Toft Fihl skal være med til at få italesat de politiske dagsordener for vejgodstransporten, og arbejdet med politiske agendaer er en rolle hun kender rigtig godt.
EU giver ITD ret – Regeringen mangler fagligt belæg for indførslen af dansk særregel31.5.2024 08:47:39 CEST | Pressemeddelelse
International Transport Danmark (ITD) har ret, når brancheorganisationen siger, at der ikke er et ordentligt fagligt grundlag for at indføre et nyt krav om indvendig etagehøjde på dyretransporter. Det er konklusionen på en skriftlig kommentar, som Europa-Kommissionen netop har udsendt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum