Fellowmind

Øget interesse for AI blandt danske virksomheder skaber udfordringer

Del

Flere danske virksomheder, store som små, anvender allerede AI-baseret teknologi på daglig basis som led i deres arbejdsprocesser. Men med ny teknologi, skabes nye udfordringer - for hvordan sikrer virksomhederne deres data, mens de faktisk også får fuldt udbytte af både teknologi og medarbejdere? Danske Fellowmind har specialiseret sig i at lade virksomhederne opnå deres fulde potentiale.

En snak med de danske IT-chefer

Fellowmind har netop udgivet en rapport, baseret på svar fra 75 IT-chefer hos store danske virksomheder, hvor de belyser brugen af AI som en del af arbejdsdagen. Hele 54% mener at AI bliver et direkte konkurrenceparameter blandt virksomhederne, og derfor har 36% af de adspurgte IT-chefer også allerede taget beslutningen om at skulle i gang med at implementere AI som en del af de daglige arbejdsprocesser.

 

Da AI for første gang begyndte at blive tilgængeligt, var mange nervøse for om teknologien ville komme og tage deres jobs. Efter nogle år er virkeligheden dog en anden, og spørger man de danske IT-chefer, bør AI hellere ses som et værktøj til at skabe øget produktivitet, større kreativitet og udnytte medarbejdernes evner endnu bedre. Blot et fåtal svarer, at AI vil kun spare medarbejdere på arbejdspladsen.

Graf%20over%20forventninger%20til%20fordele%20ved%20AI
Fig: IT-chefernes forventninger til de største fordele ved brugen af AI. Tal fra Fellowminds rapport.

Der er altså ingen grund til at være bange for at AI pludselig begynder at tage mange danskeres jobs. Hvad virksomhederne derimod skal overveje, er, hvordan de bedst muligt udnytter teknologien, men også hvordan de kommer bedst fra start, for der er mange faldgruber, selvom der er tale om smart teknologi.

Hele Fellowminds rapport kan hentes og læses her.

Stigende interesse for AI i alle danske virksomheder

Selvom Fellowminds rapport tager udgangspunkt i svarene blandt IT-chefer hos store danske virksomheder, så er brugen af AI også at finde blandt danske mikrovirksomheder (5-9 ansatte).

En nyere rapport fra august 2023, udført af Dansk Statistik, viser, at hele 13% af mikrovirksomheder anvender mindst én AI-baseret teknologi som led i deres arbejde.

Selvom Danmarks Statistik påpeger, at der er en klar sammenhæng mellem virksomhedsstørrelse og virksomhedens digitaliseringsniveau, så er det en interessant udvikling at følge, i takt med at flere AI-teknologier bliver lettere tilgængelige. Ønsker man dog en større løsning med AI-baseret teknologi implementeret hos virksomheden, koster dette naturligvis mere end et månedligt abonnement til den foretrukne AI-løsning.

Rapporten fra Danmarks Statistik viser også, at AI-baserede teknologier er mest udbredt blandt mikrovirksomheder inden for information og kommunikation, mens de er mindst udbredt i bygge- og anlægsbranchen.

Glem alt om ChatGPT

ChatGPT er nok en af de bedst kendte AI-teknologier på markedet, men der findes andre effektive løsninger til virksomheder. Kender du eksempelvis Microsoft 365 Copilot?

Ifølge Fellowminds rapport, har flere IT-chefer hos store danske virksomheder allerede AI på agendaen og tester, hvordan det kan gavne produktiviteten og udnytte medarbejdernes evner bedst muligt. Men som med meget anden ny teknologi, er det ikke bare at sætte op uden større overvejelser. I denne forbindelse skal der nemlig tænkes datasikkerhed, GDPR, forretningskritiske overvejelser og meget andet med ind i løsningen. Og det er her at Fellowmind kommer ind i billedet.

Arbejder man med AI i virksomheden, er det klogt at alliere sig med de rette kompetencer, hvor der tages højde for virksomhedens udfordringer og sikkerhed.

Microsoft 365 Copilot tillader at tage medarbejdernes effektivitet til et helt nyt niveau, da det er en integreret del af alle Microsoft 365 værktøjer og applikationer, hvor din egen data i kalender, chats, e-mails, dokumenter mm. kombineres med styrken fra large language models. Endda helt uden at du skal tænke over datasikkerhed mm, da det sker inden for de

eksisterende forpligtelser til datasikkerhed og privatliv som virksomheden og lovgivningen har sat, da det hele foregår inden for virksomhedens egne rammer i Microsoft 365.

Microsoft 365 Copilot fungerer på tværs af LLM, Microsoft 365-apps, virksomhedens interne data og dine data (din kalender, e-mails, chats, dokumenter, møder og kontakter), så brugerne kan gøre ting de aldrig har kunnet før. Du kan fx let give sprogkommandoer som ”fortæl mit team, hvordan vi har opdateret den nye marketingplan” og så vil Copilot skabe en statusopdatering på møder, e-mails og chat-tråde. Microsoft 365 Copilot er altså integreret i de apps, som medarbejderne allerede bruger hver dag, så de kan fokusere mere på den værdiskabende del af arbejdet og mindre på tidskrævende og rutineprægede opgaver, som nemt kan overlades til kunstig intelligens.

Kontakter

Billeder

Graf over forventninger til fordele ved AI
Fig: IT-chefernes forventninger til de største fordele ved brugen af AI. Tal fra Fellowminds rapport.
Download

Links

Hvad vi laver hos Fellowmind

Vi hjælper vores kunder med at accelerere deres digitale transformation ved at bruge Microsoft cloud-løsninger, tilskynde til agil udvikling, implementere integrerede platforme og hjælpe slutbrugere med at lære at anvende teknologien. Med andre ord, at få folk til at glædes ved at arbejde med teknologi, og at få teknologien til at arbejde for dem.

Fellowmind logo

Følg pressemeddelelser fra Fellowmind

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Fellowmind

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye