Kristendemokraterne

Diesel grønnere end benzin

Del

Afgiftsregulering bør baseres på køretøjets samlede miljøaftryk igennem hele dets levetid, uanset drivmiddel. Dette inkluderer både CO2-udledning og andre miljømæssige faktorer, hvilket understreger behovet for et mere nuanceret afgiftssystem, der anerkender og belønner miljøvenlige teknologier.

Portræt af miljø- og energiordfører Karlo Brondbjerg
Miljø- og energiordfører Karlo Brondbjerg KristenDemokraterne Fri anvendelse

Ny forskning, herunder Ecotest årsrapporten 2023 fra ADAC, verdens største motororganisation, har vist, at avancerede dieselbiler kan udlede 15-20% mindre CO2 end tilsvarende benzinbiler. Dette skyldes en mere effektiv udnyttelse af brændstoffet og en mindre CO2-intensiv produktionsproces for diesel sammenlignet med benzin. Ydermere, påviser ADAC, at dieselbiler med effektivt røgrensningsudstyr kan have en lavere udledning af partikler end tilsvarende benzinbiler. Dette demonstrerer, at røgrensningsudstyrets betydning for miljøpåvirkningen bør afspejles i afgiftsreguleringen, så biler med disse teknologier belønnes, mens der indføres ekstra beskatning af biler, der undlader at integrere miljøforbedrende tiltag.

Karlo Brondbjerg, miljø- og energiordfører for KristenDemokraterne, fremhæver: "I de seneste ti år har politiske kræfter arbejdet for at udfase dieselbiler i Danmark, især i miljøzoner. KristenDemokraterne har gentaget, hvad ADAC nu understreger med stigende klarhed hvert år: Diesel er grønnere end benzin. Derfor bør regulering af miljøzoner baseres på faktisk forurening, ikke på brændstoftype." Dette understreger vigtigheden af at tillade bilproducenterne at fortsætte udviklingen af dieselteknologi.

For dem, der søger en miljøvenlig familiebil, kan en BMW 220d diesel være et fremragende valg. Denne bilmodel præsterer bedre i Ecotesten end mange elbiler og alle sammenlignelige store benzinbiler. Selv i en tid, hvor dieselteknologien er under pres i Europa, viser disse motorer deres værd ved fortsat at tilbyde løsninger, der kan imødekomme fremtidens miljøkrav.

Derfor opfordrer KristenDemokraterne til, at regeringens afgiftssystem reflekterer den reelle miljøpåvirkning af køretøjer ved f.eks. at fritage miljøvenligt røgrensningsudstyr til dieselkøretøjer for afgifter og pålægge ekstra beskatning af biler, der ikke prioriterer ren udledning.

Yderligere information og detaljerede vurderinger af biler baseret på deres miljøpåvirkning findes i Ecotest årsrapporten 2023 fra ADAC, som er vedhæftet som link.

Nøgleord

Kontakter

Links

Om Kristendemokraterne

Kristendemokraterne i Danmark er et borgerligt parti, som fokuserer på samfundet gennem familien. Vi har et stort hjerte for naturen, miljøet, klimaet, de mest sårbare i samfundet og mener, at Danmark skal være et positivt bidrag til de svageste - også udenfor vores grænser. Vi bliver kaldt social-konservative og røde-borgerlige, men vi er baseret på en stærk og helt egen kristendemokratisk ideologi. Vi er medlemmer af EPP, som er den største gruppe i Europa-parlamentet.

Følg pressemeddelelser fra Kristendemokraterne

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Kristendemokraterne

KristenDemokraterne forsvarer nuværende abortgrænse3.5.2024 08:23:54 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen og aftalepartierne har annonceret en aftale om ændring af abortlovgivningen, hvori det fremgår, at grænsen for fri abort nu hæves fra de nuværende 12 uger til 18 uger. Denne ændring er støttet af regeringen, SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet og har opbakning fra et smalt flertal i Det Etiske Råd. KristenDemokraterne står fast på en grænse ved 12 uger, idet placeringen af denne grænse har en veldokumenteret effekt og har fungeret efter hensigten i 50 år. Samtidig mener vi, at der netop ikke eksisterer tilstrækkelig evidens for positive effekter ved en abortgrænse på 18 uger, hverken med hensyn til kvinden, fostret eller de etiske konsekvenser.

KristenDemokraterne til kamp mod unges brug af pengespil30.3.2024 09:49:31 CET | Pressemeddelelse

Statens skatteindtægt på danskernes spillelyst og liberaliseringen af det danske spilmarked i 2012 er ikke realiseret uden svære ofre! Antallet af danskere, der kom i vanskeligheder med pengespillene, blev mere end fordoblet i perioden fra 2016 til 2022. En rapport fra Rambøll og Spillemyndigheden viser således, at antallet af personer herhjemme, som har problemer med pengespil, er steget fra 212.000 i 2016 til 478.000 i 2022. Og som om disse fakta ikke var grumme nok, så fremgår det af den seneste undersøgelse foretaget af Spillemyndigheden og Rambøll, at 24.500 børn mellem 12 og 17 år i forskellig grad har problemer med pengespil. Dette på trods af, at det ikke er lovligt for unge under 18 år at gamble i henhold til dansk lov.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye