Arbejdernes Landsbank

Arbejdernes Landsbanks første offentlige udstedelse i euro

Arbejdernes Landsbank udsteder grønne ”senior Non-Preferred”-obligationer for 300 mio. euro. Udstedelsen er ikke alene bankens første offentlige udstedelse i euro, men også den største udstedelse i bankens historie.

Udstedelsen er et led i bankens målsætning om at opfylde kravene til nedskrivningsegnede passiver, der følger af bankens SIFI-status. Herudover opfylder de grønne obligationer bankens klare ambition om at blive en mere bæredygtig bank og koncern.

”Vi har været meget spændte på vores første udstedelse i euro, da vi er en helt ny spiller i SNP-markedet i Europa. Det er derfor meget positivt, at vi henter 300 mio. euro,” siger viceadministrerende Frank Mortensen og fortsætter:

”Vi er især stolte over, at det er lykkedes os at få stærke internationale investorer med ombord, og vi ser frem til at styrke vores investornetværk i både Europa og Norden i 2024, så vi kan tiltrække yderligere NEP-kapital fremover. Samtidig glæder vi os over, at der er en stærk interesse fra investorer for bæredygtige grønne obligationer” slutter Frank Mortensen.

Obligationerne har en løbetid på fem år og en fast rente på 4,875 pct. p.a. Der er mulighed for at indfri lånet efter fire år, og obligationerne har fået en rating fra Moody’s på Baa1.

Udstedelsen er arrangeret af BNP Paribas, Danske Bank, DZ Bank og Nordea, og obligationerne bliver noteret på fondsbørsen i København.

Dokumentationen for udstedelsen er Arbejdernes Landsbanks MTN-program dateret 30. august 2023 og supplement til MTN-programmet dateret 19. februar 2024, som til sammen udgør basisprospektet.

Hvordan bliver obligationer grønne?
Banken offentliggjorde den 16. august 2023 et Green Bond Framework, som sætter rammerne for, hvad der kan klassificeres som grønne aktiver, når vi udsteder grønne obligationer. Rammeværket følger ICMA’s Green Bond Principles og anvender EU’s taksonomi for bæredygtige aktiviteter som teknisk screeningskriterie.

4 områder i fokus når vi udsteder
Rammeværket peger på 4 områder som de mest relevante for banken at fokusere på i forbindelse med udstedelsen af grønne obligationer:

1. Vedvarende energi
  2. Energioptimering
  3. Renere transport
  4. Grønne bygninger

Koncernen anvender lige nu 2 af de 4 kategorier, som dermed også har dannet grundlag den omtalte udstedelse i euro.

Om Arbejdernes Landsbank

Arbejdernes Landsbank er den 6. største bank i Danmark med ca. 350.000 kunder, 1.200 ansatte og 59 filialer fordelt over hele landet. Banken tilbyder finansielle produkter og ydelser kombineret med ansvarlig rådgivning til private, foreninger og små og mellemstore virksomheder. Banken er hvert år siden 2009 kåret som Danmarks bedste bank målt på kundetilfredshed i Voxmeters årlige kundeundersøgelse, som er den største og mest dybdegående tilfredshedsmåling blandt danske bankkunder.

Følg pressemeddelelser fra Arbejdernes Landsbank

Flere pressemeddelelser fra Arbejdernes Landsbank