Grøn bølge for busserne på Ringvejen
Bybusserne kommer hurtigere frem på Ringvejen efter, at 16 lyskryds har fået kodet deres signalanlæg til at skifte til grønt, når en A-buslinje nærmer sig. På strækningen mellem Åhavevej og Halmstadgade sparer buslinje 6A nu mellem 1 og 3 minutter i myldretiden. Kunderne kan derfor glæde sig over, at bussernes rettidighed er steget med 7,2 procent, så cirka 90 procent af de 241 daglige afgange kører til tiden.

De fleste har sikkert oplevet at ramme en mur af biler på Ringvejen i Aarhus både morgen og eftermiddag i myldretiden. Bilerne snegler sig afsted mellem andre køretøjer som fx buslinje 6A, der kører op til 10 gange i timen mod store uddannelsesinstitutioner, arbejdspladser og Aarhus Universitetshospital. Alle har en tidsgrænse, men buslinje 6A har flest.
Cirka 3 mio. kunder om året hopper på linje 6A’s stoppesteder langs Ringvejen. Og det kan være vanskeligt for chaufførerne at ramme de planlagte køretider på grund af den tætte trafik, der varierer fra dag til dag.
Aarhus Kommune har nu prioriteret bussernes fremdrift og kodet signalanlæggene ved 16 lyskryds, så de skifter til grønt, når en A-buslinje nærmer sig. Det har stor betydning for bussernes køretider. Buslinje 6A kører fx mellem 1 og 3 minutter hurtigere i myldretiden på strækningen mellem Åhavevej og Halmstadgade og 1,5 minutter uden for myldretiden. Samtidig er rettidigheden steget med 7,2 procent til cirka 90 procent i forhold til efteråret.
Buslinjerne 2A, 3A og 4A, der krydser Ringvejen kommer også hurtigere frem på grund af A-linjernes forspring i lyskrydsene.
Midttrafiks planchef Henrik Juul Vestergaard glæder sig over, at busserne bliver prioriteret i Ringvejens lyskryds.
Han fortæller: ”Umiddelbart lyder 1-3 minutter måske ikke af meget, men i praksis har det stor betydning – særligt for de af vores kunder der skifter bus undervejs. Linje 6A kører rundt om byen og samler kunder op fra de busser, der kører på indfaldsvejene mod Aarhus. Og her et det vigtigt, at man kan stole på køretiden, så man kan nå at skifte videre til den planlagte bus.”
Og så er busprioriteringen i lyskrydsene bare begyndelsen. Aarhus Kommune arbejder med at udvikle en egentlig BRT-linje på strækningen – en slags letbane på gummihjul - hvor bussens rute optimeres og den overvejende vil komme til at køre i sin egen bane og med prioritet i alle kryds. Dermed kan den køre næsten uafhængig af trængsel for biltrafikken, køretiden kan reduceres og rettidigheden vil komme i top.
Henrik Juul Vestergaard fortsætter:
”Vi er rigtig glade for at kunne se konkrete resultater af Aarhus Kommunes store satsning på fremkommelighed. Resultaterne viser, at det er den rette vej at gå og kaster samtidig lys over det store potentiale en BRT-linje vil have.”
Aarhus Kommune planlægger at rulle signalprioritering ud på endnu flere signalanlæg over de kommende år. Derudover bliver der etableret en busbane langs Brendstrupgårdsvej fra Hedeager til 100 meter før krydset ved Randersvej, som yderligere vil hjælpe busserne til at undgå kø og forsinkelser.
Nøgleord
Kontakter
Midttrafiks pressetelefon
Tlf:70206650Billeder

Om Midttrafik
Midttrafik er et trafikselskab, og står i spidsen for den kollektive trafik i Midtjylland. Det er Midttrafik, der administrerer den kollektive trafik med finansiering fra Region Midtjylland og de 18 kommuner i regionen.
Opgaverne spænder bredt fra blandt andet planlægning og koordinering af bustrafikken, gennemførelse af udbud og kontraktadministration, kvalitetskontrol, fastsættelse af priser og rejseregler, kundeservice til information og markedsføring af den kollektive trafik.
Følg pressemeddelelser fra Midttrafik
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Midttrafik
Busser erstatter tog under sporarbejde3.2.2025 11:57:55 CET | Pressemeddelelse
Fra 1. marts påbegynder Banedanmark et omfattende sporarbejde mellem Holstebro og Skjern. Det betyder, at Midtjyske Jernbaner ikke kan køre tog på strækningen. Kunderne skal i stedet benytte de togbusser, der holder ved stationerne. Sporarbejdet varer til 14. juli og forbereder banen til Danmarks første batteritog.
Rejsekort som app rammer en million rejser i Midtjylland21.1.2025 13:04:37 CET | Pressemeddelelse
Midtjyderne har taget godt imod Rejsekort som app, der blev lanceret i september 2024. Appen, der skal afløse Rejsekort som kort, gør det let for kunderne at rejse med bus, tog og letbane. Med et enkelt swipe på telefonen er kunderne checket ind og klar til rejsen. I Midttrafiks område er der allerede swipet over en million gange.
Flere afgange på A-linjer gør det nemt at vælge bussen14.1.2025 07:26:44 CET | Pressemeddelelse
Fra 10. august 2025 vil A-buslinjerne 3A og 4A køre med 8-10 afgange i timen i de tidsrum, hvor der er størst efterspørgsel. Kunderne kan derfor se frem til, at bussen kommer med 6-8 minutters mellemrum og kan i princippet bare stille sig ud og vente på næste bus uden at kigge i køreplanen.
Lokalruter oplever passagerstigning på 46 procent8.1.2025 14:28:30 CET | Pressemeddelelse
Siden 1. oktober 2024 har det været gratis at hoppe på en lokalrute i Herning. Tilbuddet har især været populært i december, hvor passagertallet er steget med 46 procent i forhold til året før. Herning Kommune har indført tiltaget med gratis lokalruter som et pilotforsøg for at få flere borgere til at rejse med bus som et grønnere alternativ til bilen.
Cykler kører gratis med bus, lokaltog og letbane7.1.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Fra 19. januar skal kunderne ikke længere købe en cykelbillet, når cyklen skal med i Midttrafiks busser, Midtjyske Jernbaner eller Letbanen. Der vil fortsat være begrænsninger i forhold til antal cykler i bus/letbane og busser, hvor cyklen ikke kan komme med på grund af bussens indretning.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum