Grøn bølge for busserne på Ringvejen
Bybusserne kommer hurtigere frem på Ringvejen efter, at 16 lyskryds har fået kodet deres signalanlæg til at skifte til grønt, når en A-buslinje nærmer sig. På strækningen mellem Åhavevej og Halmstadgade sparer buslinje 6A nu mellem 1 og 3 minutter i myldretiden. Kunderne kan derfor glæde sig over, at bussernes rettidighed er steget med 7,2 procent, så cirka 90 procent af de 241 daglige afgange kører til tiden.
De fleste har sikkert oplevet at ramme en mur af biler på Ringvejen i Aarhus både morgen og eftermiddag i myldretiden. Bilerne snegler sig afsted mellem andre køretøjer som fx buslinje 6A, der kører op til 10 gange i timen mod store uddannelsesinstitutioner, arbejdspladser og Aarhus Universitetshospital. Alle har en tidsgrænse, men buslinje 6A har flest.
Cirka 3 mio. kunder om året hopper på linje 6A’s stoppesteder langs Ringvejen. Og det kan være vanskeligt for chaufførerne at ramme de planlagte køretider på grund af den tætte trafik, der varierer fra dag til dag.
Aarhus Kommune har nu prioriteret bussernes fremdrift og kodet signalanlæggene ved 16 lyskryds, så de skifter til grønt, når en A-buslinje nærmer sig. Det har stor betydning for bussernes køretider. Buslinje 6A kører fx mellem 1 og 3 minutter hurtigere i myldretiden på strækningen mellem Åhavevej og Halmstadgade og 1,5 minutter uden for myldretiden. Samtidig er rettidigheden steget med 7,2 procent til cirka 90 procent i forhold til efteråret.
Buslinjerne 2A, 3A og 4A, der krydser Ringvejen kommer også hurtigere frem på grund af A-linjernes forspring i lyskrydsene.
Midttrafiks planchef Henrik Juul Vestergaard glæder sig over, at busserne bliver prioriteret i Ringvejens lyskryds.
Han fortæller: ”Umiddelbart lyder 1-3 minutter måske ikke af meget, men i praksis har det stor betydning – særligt for de af vores kunder der skifter bus undervejs. Linje 6A kører rundt om byen og samler kunder op fra de busser, der kører på indfaldsvejene mod Aarhus. Og her et det vigtigt, at man kan stole på køretiden, så man kan nå at skifte videre til den planlagte bus.”
Og så er busprioriteringen i lyskrydsene bare begyndelsen. Aarhus Kommune arbejder med at udvikle en egentlig BRT-linje på strækningen – en slags letbane på gummihjul - hvor bussens rute optimeres og den overvejende vil komme til at køre i sin egen bane og med prioritet i alle kryds. Dermed kan den køre næsten uafhængig af trængsel for biltrafikken, køretiden kan reduceres og rettidigheden vil komme i top.
Henrik Juul Vestergaard fortsætter:
”Vi er rigtig glade for at kunne se konkrete resultater af Aarhus Kommunes store satsning på fremkommelighed. Resultaterne viser, at det er den rette vej at gå og kaster samtidig lys over det store potentiale en BRT-linje vil have.”
Aarhus Kommune planlægger at rulle signalprioritering ud på endnu flere signalanlæg over de kommende år. Derudover bliver der etableret en busbane langs Brendstrupgårdsvej fra Hedeager til 100 meter før krydset ved Randersvej, som yderligere vil hjælpe busserne til at undgå kø og forsinkelser.
Nøgleord
Kontakter
Midttrafiks pressetelefon
Tlf:70206650Billeder
Om Midttrafik
Midttrafik er et trafikselskab, og står i spidsen for den kollektive trafik i Midtjylland. Det er Midttrafik, der administrerer den kollektive trafik med finansiering fra Region Midtjylland og de 18 kommuner i regionen.
Opgaverne spænder bredt fra blandt andet planlægning og koordinering af bustrafikken, gennemførelse af udbud og kontraktadministration, kvalitetskontrol, fastsættelse af priser og rejseregler, kundeservice til information og markedsføring af den kollektive trafik.
Følg pressemeddelelser fra Midttrafik
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Midttrafik
Midttrafik byder ny direktør velkommen30.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Lars Berg bliver ny mand i spidsen for den kollektive trafik i Midtjylland. Fra 1. juni overtager han posten som direktør for Midttrafik efter Jens Erik Sørensen.
Borgeropbakning til busbaner, der kan hjælpe busserne hurtigere frem22.4.2024 11:46:01 CEST | Pressemeddelelse
En ny borgerundersøgelse viser, at 86 procent af aarhusianerne mener, at busserne skal have prioritering i trafikken ved hjælp af busbaner. Samtidig står ønsket om færre forsinkelser og aflysninger højt på listen hos brugerne af den kollektive trafik.
Passagerfremgangen fortsætter hos bus og letbane15.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Midttrafiks passagertællinger for første kvartal viser, at den positive udvikling i passagertal fra 2023 fortsætter ind i 2024. Letbanen sætter endnu en passagerrekord, mens det samlede passagertal for bus, tog og letbane er steget med cirka 4 procent.
Flere passagerer vælger bus, tog og letbane15.3.2024 12:54:22 CET | Pressemeddelelse
Midttrafiks årstælling for 2023 viser en stigning i antallet af passagerer på 6 procent i forhold til 2022. Cirka 55,6 mio. passagerer valgte at rejse med bus, tog eller letbane i 2023. Det er cirka 3 mio. flere end året før. Fremgangen er særlig positiv set i lyset af, at Midttrafik var nødsaget til at lave besparelser i mange kommuner og regionen fra sommeren 2023.
Stor efterspørgsel på ekstra busser til fodbold og koncerter6.3.2024 11:50:11 CET | Pressemeddelelse
Sidste års pilotforsøg med busafgange cirka hvert tiende minut blev godt modtaget hos AGF og Tivoli Frihedens publikum. Aarhus Kommune og Midttrafik fortsætter derfor med at tilbyde ekstrabusser i forbindelse med arrangementer i Kongelunden i 2024. Derudover vil der også være ekstrabusser indsat mod Eskelunden under NorthSide.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum