Grøn bølge for busserne på Ringvejen
Bybusserne kommer hurtigere frem på Ringvejen efter, at 16 lyskryds har fået kodet deres signalanlæg til at skifte til grønt, når en A-buslinje nærmer sig. På strækningen mellem Åhavevej og Halmstadgade sparer buslinje 6A nu mellem 1 og 3 minutter i myldretiden. Kunderne kan derfor glæde sig over, at bussernes rettidighed er steget med 7,2 procent, så cirka 90 procent af de 241 daglige afgange kører til tiden.

De fleste har sikkert oplevet at ramme en mur af biler på Ringvejen i Aarhus både morgen og eftermiddag i myldretiden. Bilerne snegler sig afsted mellem andre køretøjer som fx buslinje 6A, der kører op til 10 gange i timen mod store uddannelsesinstitutioner, arbejdspladser og Aarhus Universitetshospital. Alle har en tidsgrænse, men buslinje 6A har flest.
Cirka 3 mio. kunder om året hopper på linje 6A’s stoppesteder langs Ringvejen. Og det kan være vanskeligt for chaufførerne at ramme de planlagte køretider på grund af den tætte trafik, der varierer fra dag til dag.
Aarhus Kommune har nu prioriteret bussernes fremdrift og kodet signalanlæggene ved 16 lyskryds, så de skifter til grønt, når en A-buslinje nærmer sig. Det har stor betydning for bussernes køretider. Buslinje 6A kører fx mellem 1 og 3 minutter hurtigere i myldretiden på strækningen mellem Åhavevej og Halmstadgade og 1,5 minutter uden for myldretiden. Samtidig er rettidigheden steget med 7,2 procent til cirka 90 procent i forhold til efteråret.
Buslinjerne 2A, 3A og 4A, der krydser Ringvejen kommer også hurtigere frem på grund af A-linjernes forspring i lyskrydsene.
Midttrafiks planchef Henrik Juul Vestergaard glæder sig over, at busserne bliver prioriteret i Ringvejens lyskryds.
Han fortæller: ”Umiddelbart lyder 1-3 minutter måske ikke af meget, men i praksis har det stor betydning – særligt for de af vores kunder der skifter bus undervejs. Linje 6A kører rundt om byen og samler kunder op fra de busser, der kører på indfaldsvejene mod Aarhus. Og her et det vigtigt, at man kan stole på køretiden, så man kan nå at skifte videre til den planlagte bus.”
Og så er busprioriteringen i lyskrydsene bare begyndelsen. Aarhus Kommune arbejder med at udvikle en egentlig BRT-linje på strækningen – en slags letbane på gummihjul - hvor bussens rute optimeres og den overvejende vil komme til at køre i sin egen bane og med prioritet i alle kryds. Dermed kan den køre næsten uafhængig af trængsel for biltrafikken, køretiden kan reduceres og rettidigheden vil komme i top.
Henrik Juul Vestergaard fortsætter:
”Vi er rigtig glade for at kunne se konkrete resultater af Aarhus Kommunes store satsning på fremkommelighed. Resultaterne viser, at det er den rette vej at gå og kaster samtidig lys over det store potentiale en BRT-linje vil have.”
Aarhus Kommune planlægger at rulle signalprioritering ud på endnu flere signalanlæg over de kommende år. Derudover bliver der etableret en busbane langs Brendstrupgårdsvej fra Hedeager til 100 meter før krydset ved Randersvej, som yderligere vil hjælpe busserne til at undgå kø og forsinkelser.
Nøgleord
Kontakter
Midttrafiks pressetelefon
Tlf:70206650Billeder

Om Midttrafik
Midttrafik er et trafikselskab, og står i spidsen for den kollektive trafik i Midtjylland. Det er Midttrafik, der administrerer den kollektive trafik med finansiering fra Region Midtjylland og de 18 kommuner i regionen.
Opgaverne spænder bredt fra blandt andet planlægning og koordinering af bustrafikken, gennemførelse af udbud og kontraktadministration, kvalitetskontrol, fastsættelse af priser og rejseregler, kundeservice til information og markedsføring af den kollektive trafik.
Følg pressemeddelelser fra Midttrafik
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Midttrafik
Kollektiv trafik på bestilling er blevet billigere19.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Syv nye knudepunkter i Silkeborgs oplandsbyer har siden 29. juni gjort det billigere at bestille en flextur hos Midttrafik. Rejser til eller fra et knudepunkt koster kun 3 kr. per kilometer (5 kr. under standardprisen). Det nye tiltag skal styrke silkeborgensernes mobilitet og gøre det mere attraktivt at bruge den kollektive trafik som et alternativ til bil.
Høring om Trafikplan Skive 202619.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra 19.- 31. august er der høring om Skive Kommunes nye trafikplan, der træder i kraft juni 2026. Midttrafik præsenterer de kommende køreplaner med mulighed for at kommentere hver enkelt på deres hjemmeside. Målet med trafikplanen er at effektivisere den kollektive trafik, fastholde et godt tilbud og påvirke så få kunder som muligt.
Dansk-svensk samarbejde om børns transportvaner12.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den svenske mobilitetskampagne På Egna Ben er blevet oversat og bliver testet i en dansk udgave i 2024 og 2025. Kampagnens formål er at få eleverne i 4. – 6. klasse til at transportere sig mere selvstændigt og bæredygtigt til og fra skole. Midttrafik står bag den danske version i samarbejde med Region Midtjylland og Aalborg Kommune.
Nu bliver det lettere at hoppe på A-busserne6.8.2025 09:40:45 CEST | Pressemeddelelse
Fra 10. august får A-buslinjerne 3A og 4A flere afgange og kører herefter med 6-8 minutters mellemrum i de tidsrum, hvor der er størst efterspørgsel. De ekstra afgange betyder, at kunderne i princippet kan stille sig ud og vente på næste bus uden at kigge i køreplanen. Det gør det nemt og mere attraktivt for både nye og eksisterende kunder at tilvælge bussen som transportform.
Kør gratis med natbus i Randers Festuge6.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Som en del af et forsøg vil natbusserne være gratis fredag og lørdag i Randers Festuge. Forsøget er igangsat af Randers Kommune og Region Midtjylland. Det skal tiltrække kunder, der normalt ikke bruger den kollektive trafik. I samme forbindelse vil julenatbusserne også være gratis.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum