10 år med finansiel forståelse på skoleskemaet – rekordmange skoler er med

Hele 700 skoler i hele landet har i dag sat gang i Pengeuge. Det betyder, at der bliver terpet renter, budgetter og ÅOP i klasseværelserne, så eleverne bliver klædt på til at kunne håndtere deres privatøkonomi senere i livet. Siden 2014 har Finans Danmarks Pengeuge tilbudt undervisning i finansiel forståelse til grundskolens ældste elever. Sidste år blev 100.000 elever undervist i materialet.

Pengeuge har i år 10 års jubilæum. Det blev fejret her til morgen ved den officielle åbning af dette års Pengeuge på Grønnevang skole i Hillerød.

Og det var ikke hvem som helst, der var mødt ind på skolen for at sørge for gæsteundervisningen af skolens 8. klasser. Nationalbankdirektør Per Callesen, Finanstilsynets direktør Louise Mogensen og administrerende direktør i Finans Danmark Ulrik Nødgaard øsede alle ud af deres viden om økonomi og gav gode råd til alt fra budgetlægning til viden om ÅOP.

”Pengeuge er en samfundsopgave, som jeg er stolt af, at bankerne er med til at løfte. Det er vigtigt at have styr på sin privatøkonomi, og jeg er glad for, at jeg og en lang række bankansatte i hele landet er med til at klæde eleverne på til at kunne det. Og så er det altid en stor fornøjelse at møde skoleeleverne og høre, hvad der rører sig hos dem. Det lærer jeg også noget af,” siger Ulrik Nødgaard, administrerende direktør i Finans Danmark.

Undervisningsmateriale og gæsteundervisning til skolerne

Pengeuge, som Finans Danmark står bag, er et tilbud til folkeskolens ældste klasser. Med særligt udarbejdet undervisningsmateriale og tilbud om gæsteundervisning fra bankrådgivere landet over kan eleverne lære om renter, budgetter og i det hele taget finansiel forståelse.

”Finansiel forståelse er noget, man skal lære. Det er derfor, vi i Finans Danmark har udarbejdet undervisningsmateriale til folkeskolerne sammen med Danmarks Matematiklærerforening og undervisningsforlaget Forstå. Hvis vi på nogen måde kan være med til at sikre, at skoleeleverne forstår, at økonomi og budgetter er vigtigt for dem, for samfundet og for deres fremtid, så er vi tilfredse,” siger Stine Luise Goll, PA- og Kommunikationsdirektør i Finans Danmark.

Læs nyheden (finansdanmark.dk)

Investeringsbranchen har tredoblet bæredygtig dialog med virksomheder på to år7.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I 2023 var danske kapitalforvaltere i dialog med virksomheder verden over hele 7.400 gange for at påvirke dem i en mere bæredygtig retning. Det er en tredobling sammenlignet med 2021, viser en ny opgørelse fra Finans Danmark. Den støt stigende indsats understreger både investorernes og branchens ambition om, at danskernes investeringer kan være med til at drive den bæredygtige omstilling frem.

Trods tårnhøj inflation og røde markeder: Rekordfå unge investorer stoppede med at investere i kriseåret 20223.5.2024 08:04:51 CEST | Pressemeddelelse

Med tårnhøj inflation og stigende renter var 2022 et økonomisk hårdt år for mange danskere. Alligevel var det rekordfå af de 18-29-årige investorer, som stoppede med at investere i 2022. Samtidig var de unge investorers vedholdenhed med til at sikre, at antallet af voksne investorer voksede til 1.400.000. Det viser en ny analyse fra Finans Danmark.