Ahlsell Danmark

”Det skal være lige så let at se CO2-tallet som prisen”

Del

Ny digital løsning til byggeriet og industrien viser produkters CO2-udledning på linje med prisen. Det gør vanskelig klimadokumentation tilgængelig, så det er nemt at vælge produkter på baggrund af bæredygtighedsdata.

Byggeriet og industrien efterspørger i stigende grad bæredygtighedsdokumentation, men dokumentationen kan være vanskelig at forstå. Derfor har Sanistål - part of Ahlsell udviklet en digital løsning, som gør det nemt at vælge produkter på baggrund af bæredygtighedsdata, fortæller bæredygtighedschef Gitte Østergaard Futtrup.
Byggeriet og industrien efterspørger i stigende grad bæredygtighedsdokumentation, men dokumentationen kan være vanskelig at forstå. Derfor har Sanistål - part of Ahlsell udviklet en digital løsning, som gør det nemt at vælge produkter på baggrund af bæredygtighedsdata, fortæller bæredygtighedschef Gitte Østergaard Futtrup. Lars Horn

Stigende klimakrav til industrien og byggeriet har givet stigende efterspørgsel på miljø- og klimadokumentation på produktniveau. Det mærker man hos Sanistål – part of Ahlsell, som bl.a. sælger byggematerialer, tekniske komponenter, værktøj, befæstelse og sikkerhedsudstyr til mere end 34.000 virksomheder i industrien og byggeriet i Danmark.

Gør vanskelig dokumentation nem at bruge

Det er især miljøvaredeklarationer på produkterne, også kaldet EPD’er, der bliver efterspurgt.  Med en EPD i hånden kan man fx se, hvor meget CO2, der er blevet udledt i forbindelse med produktionen af produkterne – og vælge produkter til og fra på baggrund af bæredygtighedsdata.

I praksis er det dog ikke helt nemt at bruge en EPD, fortæller bæredygtighedschef Gitte Østergaard Futtrup.

Dokumentationen er vanskelig at forstå – medmindre man er bæredygtighedsspecialist og ved, hvordan man læser og bruger en EPD. Derfor har vi udviklet en digital løsning, som giver vores kunder lige præcis den data, de skal bruge for nemt at kunne træffe ansvarlige produktvalg”, siger Gitte Østergaard Futtrup.

Kurven er fyldt med CO2

Konkret kan virksomhedens kunder se og sammenligne CO2-påvirkningen for forskellige produkter, når de handler online. Når kunderne klikker varer i den digitale indkøbskurv i  webshoppen eller app'en, får de vist et tal for CO2-udledningen på linje med prisen – både for den enkelte vare med EPD og, som noget nyt, sammentalt i kurven.

Tygger dokumentationen igennem for klimatal

”Vores tilgang er, at det skal være lige så let at se varernes CO2-belastning, som det er at se prisen. Netop fordi bæredygtighed bliver et mere og mere væsentligt indkøbsparameter for industrien og byggeriet, skal kunderne bruge begge oplysninger for at kunne vurdere, om det er et godt og ansvarligt køb”, siger Gitte Østergaard Futtrup.

Sanistål – part of Ahlsell trækker klimatallet fra de bagvedliggende EPD’er, som også er tilgængelige i webshoppen, men kunderne slipper altså for at tygge sig igennem dokumentationen for at finde de relevante CO2-data. 

Ser effekt på VVS

Aktuelt har Sanistål – part of Ahlsell CO2-data på cirka 18.000 varenumre. Alene indenfor installationsprodukterne på VVS har 35 pct. af varenumrene nu EPD, så kunderne kan se CO2-aftrykket i indkøbskurven.

”Vi begynder at se indikationer på, at det virker at knytte CO2-data helt tæt sammen med købsbeslutningen. Vi har set en vækst på 5 procentpoint i onlinesalget af VVS-produkter med CO2-data i forhold til VVS-produkter uden CO2-data. Effekten vil blive større i takt med, at vi får data på flere produkter. Det er en stor opgave, men rejsen skal starte et sted, og vi er godt i gang”, siger Søren Borg, Director of Digital Business Development.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Bæredygtighed bliver et mere og mere væsentligt indkøbsparameter i byggeriet og industrien. Derfor bør det være lige så let at se produkters CO2-belastning, som det er at se prisen, lyder det fra Gitte Østergaard Futtrup, bæredygtighedschef, Sanistål - part of Ahlsell.
Bæredygtighed bliver et mere og mere væsentligt indkøbsparameter i byggeriet og industrien. Derfor bør det være lige så let at se produkters CO2-belastning, som det er at se prisen, lyder det fra Gitte Østergaard Futtrup, bæredygtighedschef, Sanistål - part of Ahlsell.
Lars Horn
Download
Det virker at knytte CO2-data helt tæt sammen med købsbeslutningen, og effekten vil kun blive større i takt med, at der kommer data på flere og flere produkter, siger Søren Borg, Director of Digital Business Development, Sanistål - part of Ahlsell.
Det virker at knytte CO2-data helt tæt sammen med købsbeslutningen, og effekten vil kun blive større i takt med, at der kommer data på flere og flere produkter, siger Søren Borg, Director of Digital Business Development, Sanistål - part of Ahlsell.
Lars Horn
Download
Når man klikker varer i den digitale indkøbskurv i webshoppen eller app'en hos Sanistål - part of Ahlsell, får man vist et tal for CO2-udledningen på linje med prisen. Her ses et eksempel fra webshoppen, hvor der er lagt 15 produkter i kurv, og man får vist den samlede udledning.
Når man klikker varer i den digitale indkøbskurv i webshoppen eller app'en hos Sanistål - part of Ahlsell, får man vist et tal for CO2-udledningen på linje med prisen. Her ses et eksempel fra webshoppen, hvor der er lagt 15 produkter i kurv, og man får vist den samlede udledning.
Download
Stigende klimakrav til industrien og byggeriet giver efterspørgsel på miljø- og klimadokumentation på produktniveau. Derfor stiller Sanistål - part of Ahlsell både EPD'er til rådighed for sine kunder og gør CO2-data fra EPD'erne nemt tilgængelig, så kunderne kan bruge data til at træffe ansvarlige produktvalg.
Stigende klimakrav til industrien og byggeriet giver efterspørgsel på miljø- og klimadokumentation på produktniveau. Derfor stiller Sanistål - part of Ahlsell både EPD'er til rådighed for sine kunder og gør CO2-data fra EPD'erne nemt tilgængelig, så kunderne kan bruge data til at træffe ansvarlige produktvalg.
Download

Om Ahlsell 

Ahlsell er til stede, hvor folk bor, arbejder og lever deres liv. Som førende distributør inden for teknisk installation samarbejder vi med vores kunder om at drive udviklingen for dem, der fremstiller, installerer, bygger, reparerer og vedligeholder. Med et bredt udvalg af produkter og services, specialistviden og logistik i verdensklasse er det vores opgave at gøre vores professionelle kunders hverdag lettere.

Med en omsætning på ca. 50 milliarder SEK, næsten 8.000 medarbejdere, over 300 butikker og fire centrallagre gør vi alt for at opfylde vores kundeløfte: Ahlsell gør det lettere at være professionel.

www.ahlsell.com

Ahlsell er til stede i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Estland, Letland, Litauen og Polen.

Ahlsell Danmark beskæftiger ca. 970 medarbejdere i fire forretningsenheder:

Sanistål – part of Ahlsell: Leverandør af et omfattende service- og produktprogram til industri, byggeri og andre brancher, bl.a. VVS, stål og metaller, beslag og sikring, værktøj, teknik, el, befæstelse, kemi, forbrugsvarer og personligt udstyr.

Ahlsell REF: Leverandør af helhedsløsninger for direkte og indirekte køle- og varmepumper til en række brancher.

VVS-Trading: Leverandør af VVS-artikler til især byggemarkeder og andre detailhandlere.

KJV A/S: Leverandør af skærende værktøjer, transmissioner, værktøj, tekniske artikler, værktøjsmaskiner og automationsløsninger til især jern- og maskinindustrien.

www.sanistaal.dk

Følg pressemeddelelser fra Ahlsell Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Ahlsell Danmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye