Mænd tjener mest i parforholdet, og det får også betydning i pensionisttilværelsen for kvinderne

I blot 1 ud af 4 par i alderen 30-39 år er det kvinden, der har den højeste indkomst. Denne forskel i arbejdslivet betyder, at mænd står bedre økonomisk rustet til tiden som pensionist.

Kvinder er kommet i overtal på videregående uddannelser og får nu længere uddannelse end mænd. Alligevel er det fortsat mændene, der tjener mest – også i de danske parforhold

- Vi kan se i statistikkerne, at kvinderne er blevet bedre uddannet end mænd, men det er ikke slået igennem på hvem, der har den højeste erhvervsindkomst blandt unge par. Det er faktisk ret overraskende, at det slet ikke har rokket sig siden 2010, fortæller Lotte Katrine Ravn, chefkonsulent i F&P.

- Det skæve fordeling får også betydning i pensionisttilværelsen, hvis ikke parrene sammen vælger at indbetale ekstra til kvindens pensionsordning, mens de er på arbejdsmarkedet, fortælle Lotte Katrine Ravn.  - Forskellene i pensionsformuerne mellem kønnene skyldes særligt forskelle i kvinders og mænds arbejdsliv – ikke pensionssystemet i sig selv. Kvinder og mænd arbejder typisk i forskelligt omfang. Kvinder går i højere grad på deltid, efter at der er kommet børn til, og kønnene arbejder også i forskellige arbejdsfunktioner. Det danske arbejdsmarked er stadig relativt kønsopdelt, og lønforskelle bygger i høj grad på individuelle valg. Hvis disse kønsforskelle på arbejdsmarkedet ikke skal skævvride pensionsformuerne, kræver det aktive valg i familierne, slutter Lotte Katrine Ravn.