Sustainable Brand Index 2024: Änglamark bliver for andet år i træk opfattet som det mest bæredygtige brand

Del

De danske forbrugere er blevet mere skeptiske, når de skal vurdere, hvor bæredygtigt et brand er. Mange brands går derfor tilbage i Sustainable Brand Index 2024. Men ikke Änglamark, som indtager førstepladsen for andet år i træk.

Thomas Roland, ansvarligheds- og kvalitetschef i Coop
Thomas Roland, ansvarligheds- og kvalitetschef i Coop

Sustainable Brand Index er den uafhængige undersøgelse, der hver år spørger forbrugerne, hvordan de opfatter en lang række brands, når det kommer til bæredygtighed. Forbrugerne kårede i 2023 Änglamark som det mest bæredygtige brand, og i 2024 er det igen Änglamark, der topper listen.

Thomas Roland, ansvarligheds- og kvalitetschef i Coop, er meget tilfreds med førstepladsen for andet år i træk til Änglamark. Det vidner ifølge ham om, at Coop er lykkedes med at skabe en produktserie, som danskerne har taget til sig.

”Bæredygtighed fylder mere og mere i detailbranchen og i mediebilledet, og det er jo i udgangspunktet positivt. Men der er rigtig mange varer og budskaber på indkøbsturen, og det kan være svært at navigere i som forbruger. Her har Änglamark heldigvis rodfæstet sig i danskernes bevidsthed som et pejlemærke. Vælger du Änglamark, vælger du altid produkter, der er gode for mennesker og miljøet,” siger Thomas Roland.

Erik Elvingsson Hedén, der er stifter af Sustainable Brand Index, forklarer, at forbrugerne er blevet mere skeptiske, når de skal vurdere, hvor bæredygtigt et brand er. Og mange brands går derfor tilbage i forhold til sidste år. Men Änglamark holder niveau, og det vidner om, at Änglamark er forbrugernes sikre valg, når de vil have økologiske eller mere miljø- og allergivenlige produkter. Erik Elvingsson Hedén siger:

”Änglamark har en lang historie i Danmark og har gennem mange år opbygget en høj forbrugertillid. Historien om, at Änglamark er varer af høj kvalitet, som er gode for mennesker og miljø, bliver opfattet som troværdig, og det er derfor, at Änglamark tager et år mere på førstepladsen, mens resten af markedet taber pusten.”

Thise tager andenpladsen

Ikke nok med, at Änglamark tager førstepladsen i årets Sustainable Brand Index, så tager Thise andenpladsen. Danskerne vurderer altså, at Thise er det mest bæredygtige brand efter Änglamark. Thise har fast leveret økologisk mælk, ost og andre mejeriprodukter til Coops butikker siden 1995, og Thise er en forankret del af Coops varesortiment. Coop kan dermed glæde sig over at have to brands i top tre i Sustainable Brand Index 2024.

 

Om Änglamark

Änglamark dækker over økologiske eller mere miljø- og allergivenlige produkter fra Coop af høj kvalitet. Änglamark-serien har mere end 1.200 forskellige produkter inden for de fleste kategorigrupper, og køber man Änglamark, får man produkter uden overflødig kemi. Alle produkter er godkendt af relevant mærkningsordning.

Om Sustainable Brand Index 2024

Sustainable Brand Index er en uafhængig undersøgelse på tværs af brancher og landegrænser. Undersøgelsen består i 2024 af 1600 brands inden for 36 brancher samt 80 500 forbrugerinterviews i Europa. Det er virksomheden SB Insight, der står bag Sustainable Brand Index.

Læs mere om SB Insight her: https://www.sb-insight.com/

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.

Invitation til pressen: Finalen i produktprisen og Irma-prisen på Coops hovedkontor i Albertslund28.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den 3. september skal fem kyndige dommere finde dette års vindere af Produktprisen samt en vinder af den nye Irma-pris, som afholdes i samarbejde mellem Danmarks største kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem og Kvickly og SuperBrugsen. For 12. år i træk kårer vi landets bedste, lokale produkter fra knap 100 passionerede gastronomer i kategorierne Mad, Drikke og Konfekture, samt årets innovative produkt, der hylder produkter med et fremtidigt potentiale. Et ekspertpanel bestående af nogle af Danmarks mest anerkendte kokke og fagfolk vil smage og vurdere alle tilmeldte produkter ud fra kvalitet, innovation og lokal historie. Hundredvis af produkter er smagt, og dommerne har nu udvalgt tre produkter i hver kategori, som nu skal dyste om titlen som vinder af Produktprisen 2025 på scenen på Coop Danmarks hovedkontor i Albertslund. Et nyt ben i Produktprisen: Irma-prisen Som noget nyt i år, er det nu også muligt at vinde Irma prisen. Vinderen af denne pris får mulighed for at få en plads på hyl

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye