Sustainable Brand Index 2024: Änglamark bliver for andet år i træk opfattet som det mest bæredygtige brand

Del

De danske forbrugere er blevet mere skeptiske, når de skal vurdere, hvor bæredygtigt et brand er. Mange brands går derfor tilbage i Sustainable Brand Index 2024. Men ikke Änglamark, som indtager førstepladsen for andet år i træk.

Thomas Roland, ansvarligheds- og kvalitetschef i Coop
Thomas Roland, ansvarligheds- og kvalitetschef i Coop

Sustainable Brand Index er den uafhængige undersøgelse, der hver år spørger forbrugerne, hvordan de opfatter en lang række brands, når det kommer til bæredygtighed. Forbrugerne kårede i 2023 Änglamark som det mest bæredygtige brand, og i 2024 er det igen Änglamark, der topper listen.

Thomas Roland, ansvarligheds- og kvalitetschef i Coop, er meget tilfreds med førstepladsen for andet år i træk til Änglamark. Det vidner ifølge ham om, at Coop er lykkedes med at skabe en produktserie, som danskerne har taget til sig.

”Bæredygtighed fylder mere og mere i detailbranchen og i mediebilledet, og det er jo i udgangspunktet positivt. Men der er rigtig mange varer og budskaber på indkøbsturen, og det kan være svært at navigere i som forbruger. Her har Änglamark heldigvis rodfæstet sig i danskernes bevidsthed som et pejlemærke. Vælger du Änglamark, vælger du altid produkter, der er gode for mennesker og miljøet,” siger Thomas Roland.

Erik Elvingsson Hedén, der er stifter af Sustainable Brand Index, forklarer, at forbrugerne er blevet mere skeptiske, når de skal vurdere, hvor bæredygtigt et brand er. Og mange brands går derfor tilbage i forhold til sidste år. Men Änglamark holder niveau, og det vidner om, at Änglamark er forbrugernes sikre valg, når de vil have økologiske eller mere miljø- og allergivenlige produkter. Erik Elvingsson Hedén siger:

”Änglamark har en lang historie i Danmark og har gennem mange år opbygget en høj forbrugertillid. Historien om, at Änglamark er varer af høj kvalitet, som er gode for mennesker og miljø, bliver opfattet som troværdig, og det er derfor, at Änglamark tager et år mere på førstepladsen, mens resten af markedet taber pusten.”

Thise tager andenpladsen

Ikke nok med, at Änglamark tager førstepladsen i årets Sustainable Brand Index, så tager Thise andenpladsen. Danskerne vurderer altså, at Thise er det mest bæredygtige brand efter Änglamark. Thise har fast leveret økologisk mælk, ost og andre mejeriprodukter til Coops butikker siden 1995, og Thise er en forankret del af Coops varesortiment. Coop kan dermed glæde sig over at have to brands i top tre i Sustainable Brand Index 2024.

 

Om Änglamark

Änglamark dækker over økologiske eller mere miljø- og allergivenlige produkter fra Coop af høj kvalitet. Änglamark-serien har mere end 1.200 forskellige produkter inden for de fleste kategorigrupper, og køber man Änglamark, får man produkter uden overflødig kemi. Alle produkter er godkendt af relevant mærkningsordning.

Om Sustainable Brand Index 2024

Sustainable Brand Index er en uafhængig undersøgelse på tværs af brancher og landegrænser. Undersøgelsen består i 2024 af 1600 brands inden for 36 brancher samt 80 500 forbrugerinterviews i Europa. Det er virksomheden SB Insight, der står bag Sustainable Brand Index.

Læs mere om SB Insight her: https://www.sb-insight.com/

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Brugsen satser på Bededag trods tab af million-omsætning26.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Da regeringen fjernede St. Bededag som helligdag, betød det ikke blot, at mange danskere mistede en fridag. For Danmarks lokale dagligvarebutikker betød det tab af omsætning i millionklassen. For indtil i år var St. Bededag en af de helligdage, hvor kun de mindre butikker måtte holde åbent. ”Helligdagene er ekstremt vigtige for os, og dermed for overlevelsen af lokale dagligvarebutikker. Vi har beregnet, at det koster os et pænt millionbeløb i tabt omsætning, at de store butikker nu også må holde åbent på St. Bededag,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Dagli´Brugsen / Brugsen, der omfatter ca. 275 butikker over hele Danmark. ”Heldigvis er vi inde i en generelt positiv udvikling, hvor vi oplever en flot opbakning fra borgerne i de lokalsamfund, hvor vi er. Derfor har vi da også tænkt at holde fast i vores fejring af St. Bededag med tilbud på hveder – og andre gode dagligvarer – i dag,” siger Torben B. Andersen. Sammen med de øvrige butikker i Coop Familien forventer Brugsen at sælg

Coop og brugsforeningernes driftsresultat for 2023: Lille fremgang men stadig klart utilfredsstillende20.4.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Med et samlet driftsresultat (EBIT før ekstraordinære nedskrivninger) på – 761 mio. kr. mod -1.034 mio. kr. i 2022 blev 2023 et skuffende år for Coop Familien. For Coop Danmark A/S blev driftsresultatet før særlige nedskrivninger på samme niveau som sidste år. EBIT-resultatet blev -717 mio. kr. mod -722 mio. kr. året før. For de selvstændige brugsforeninger var der dog tale om en forbedring. Her blev resultatet efter skat forbedret fra et underskud på 192 mio. kr. til et overskud på 21 mio. kr. Den samlede omsætning for Coop og brugsforeningerne blev fastholdt på samme niveau, 46,6 mia. kr. (ekskl. moms) mod 46,9 mia. kr. året før. Det er på trods af nedlukning af Irma og Coop.dk MAD, hvilket har betydet en omsætningsfremgang på 7 procent for sammenlignelige butikker og tilfredsstillende udvikling i markedsandel. Men det samlede driftsresultat ender alligevel med at blive stærkt utilfredsstillende. Det er påvirket af investeringen i ombygninger, engangsomkostninger til lukning af aktiv

365discount styrker ledelsen med ny salgsdirektør fra konkurrent17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Kenn Birkebæk er ansat om ny salgsdirektør i 365discount. Det sker som et led i en strategisk tilpasning, hvor Kenns rolle bliver at optimere og effektivisere butiksdriften i kædens butikker på tværs af landet. Kenn Birkebæk bringer næsten ni års erfaring fra Netto med sig, hvor han senest har varetaget rollen som Group Director. Udskiftningen i ledelsen kommer som svar på behovet for en ny profil i takt med ændringer i strategien og organisationen. Kenn Birkebæk tiltræder 1. maj 2024. "Vi er overbeviste om, at Kenns baggrund og erfaring vil være en værdifuld tilføjelse, der kan bidrage til udviklingen af et velfungerende lederteam, der ikke kun leverer resultater, men også trives og føler sig involverede," udtaler Michael Tilsted, kædedirektør i 365discount. Som følge af dette fratræder hidtidig salgsdirektør Jannich Larsen pr. dags dato. ”Jannich har været en vigtig del af vores implementering og har bidraget betydeligt til 365discounts succeser. Vi er taknemmelige for den tid og det

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye