Sustainable Brand Index 2024: Änglamark bliver for andet år i træk opfattet som det mest bæredygtige brand

Del

De danske forbrugere er blevet mere skeptiske, når de skal vurdere, hvor bæredygtigt et brand er. Mange brands går derfor tilbage i Sustainable Brand Index 2024. Men ikke Änglamark, som indtager førstepladsen for andet år i træk.

Thomas Roland, ansvarligheds- og kvalitetschef i Coop
Thomas Roland, ansvarligheds- og kvalitetschef i Coop

Sustainable Brand Index er den uafhængige undersøgelse, der hver år spørger forbrugerne, hvordan de opfatter en lang række brands, når det kommer til bæredygtighed. Forbrugerne kårede i 2023 Änglamark som det mest bæredygtige brand, og i 2024 er det igen Änglamark, der topper listen.

Thomas Roland, ansvarligheds- og kvalitetschef i Coop, er meget tilfreds med førstepladsen for andet år i træk til Änglamark. Det vidner ifølge ham om, at Coop er lykkedes med at skabe en produktserie, som danskerne har taget til sig.

”Bæredygtighed fylder mere og mere i detailbranchen og i mediebilledet, og det er jo i udgangspunktet positivt. Men der er rigtig mange varer og budskaber på indkøbsturen, og det kan være svært at navigere i som forbruger. Her har Änglamark heldigvis rodfæstet sig i danskernes bevidsthed som et pejlemærke. Vælger du Änglamark, vælger du altid produkter, der er gode for mennesker og miljøet,” siger Thomas Roland.

Erik Elvingsson Hedén, der er stifter af Sustainable Brand Index, forklarer, at forbrugerne er blevet mere skeptiske, når de skal vurdere, hvor bæredygtigt et brand er. Og mange brands går derfor tilbage i forhold til sidste år. Men Änglamark holder niveau, og det vidner om, at Änglamark er forbrugernes sikre valg, når de vil have økologiske eller mere miljø- og allergivenlige produkter. Erik Elvingsson Hedén siger:

”Änglamark har en lang historie i Danmark og har gennem mange år opbygget en høj forbrugertillid. Historien om, at Änglamark er varer af høj kvalitet, som er gode for mennesker og miljø, bliver opfattet som troværdig, og det er derfor, at Änglamark tager et år mere på førstepladsen, mens resten af markedet taber pusten.”

Thise tager andenpladsen

Ikke nok med, at Änglamark tager førstepladsen i årets Sustainable Brand Index, så tager Thise andenpladsen. Danskerne vurderer altså, at Thise er det mest bæredygtige brand efter Änglamark. Thise har fast leveret økologisk mælk, ost og andre mejeriprodukter til Coops butikker siden 1995, og Thise er en forankret del af Coops varesortiment. Coop kan dermed glæde sig over at have to brands i top tre i Sustainable Brand Index 2024.

 

Om Änglamark

Änglamark dækker over økologiske eller mere miljø- og allergivenlige produkter fra Coop af høj kvalitet. Änglamark-serien har mere end 1.200 forskellige produkter inden for de fleste kategorigrupper, og køber man Änglamark, får man produkter uden overflødig kemi. Alle produkter er godkendt af relevant mærkningsordning.

Om Sustainable Brand Index 2024

Sustainable Brand Index er en uafhængig undersøgelse på tværs af brancher og landegrænser. Undersøgelsen består i 2024 af 1600 brands inden for 36 brancher samt 80 500 forbrugerinterviews i Europa. Det er virksomheden SB Insight, der står bag Sustainable Brand Index.

Læs mere om SB Insight her: https://www.sb-insight.com/

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

SuperBrugsen Øster Jølby skifter kæde17.12.2024 08:30:00 CET | Pressemeddelelse

Den 1. april 2025 bliver SuperBrugsen Øster Jølby medlem af Danmarks største kæde af lokale dagligvarebutikker, Brugsen. ”For kunderne betyder skiftet en mere overskuelig butik og en butik, der fortsat har vores gode slagter- og delikatesseafdeling. For foreningen og forretningen betyder det, at vi får en bedre økonomi og dermed får en mere sikker fremtid,” siger formand Ole Sørensen, Øster Jølby Brugsforening. I Brugsen glæder man sig til at byde butikken i Øster Jølby velkommen i kæden: ”Det er en god butik og en brugsforening med en lang historie, som er stærkt forankret i lokalområdet. Rent omsætningsmæssigt passer butikken godt til vores koncept, hvor butikken vil få bedre mulighed for at fokusere på det de er dygtige til. Vi vil sammen med uddeler Per Larsen og hans team, gøre alt hvad vi kan for, at konverteringen bliver samme succes, som vi har set andre steder i landet,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Medarbejderne i butikken fortsætter uændret i det nye kædek

Ny direktør for Lobyco19.11.2024 14:00:00 CET | Pressemeddelelse

Lobyco, der siden Coop stiftede det i 2020, er blevet en international succes inden for digital markedsføring i detailhandelen, skifter direktør. Adm. direktør Jan Madsen, der er en af skaberne af selskabet, har valgt at stoppe. Han afløses af Ole Buch, der i dag er Chief Technology Officer (CTO) i selskabet. ”Vi ser et meget stort potentiale i såvel en fortsat international ekspansion samt en fortsat udvikling af vores egen Coop app, som markedets førende digitale kommunikationskanal,” siger adm. direktør Thor Skov Jørgensen, Coop, der er bestyrelsesformand for Lobyco "Lobyco er et selskab, der i de seneste år har tiltrukket sig international opmærksomhed bl.a. fra en række kunder i flere dele af verden – og vi ser stor værdi i at videreudvikle Lobyco fremover,” siger Thor Skov Jørgensen. Coop appen slår løbende rekorder i brugen, hvor Coop netop har haft over en million transaktioner på én uge på selvbetjeningsplatformen, som kunderne i alle Coops kæder har taget særdeles godt imod.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye