Sustainable Brand Index 2024: Änglamark bliver for andet år i træk opfattet som det mest bæredygtige brand

Del

De danske forbrugere er blevet mere skeptiske, når de skal vurdere, hvor bæredygtigt et brand er. Mange brands går derfor tilbage i Sustainable Brand Index 2024. Men ikke Änglamark, som indtager førstepladsen for andet år i træk.

Thomas Roland, ansvarligheds- og kvalitetschef i Coop
Thomas Roland, ansvarligheds- og kvalitetschef i Coop

Sustainable Brand Index er den uafhængige undersøgelse, der hver år spørger forbrugerne, hvordan de opfatter en lang række brands, når det kommer til bæredygtighed. Forbrugerne kårede i 2023 Änglamark som det mest bæredygtige brand, og i 2024 er det igen Änglamark, der topper listen.

Thomas Roland, ansvarligheds- og kvalitetschef i Coop, er meget tilfreds med førstepladsen for andet år i træk til Änglamark. Det vidner ifølge ham om, at Coop er lykkedes med at skabe en produktserie, som danskerne har taget til sig.

”Bæredygtighed fylder mere og mere i detailbranchen og i mediebilledet, og det er jo i udgangspunktet positivt. Men der er rigtig mange varer og budskaber på indkøbsturen, og det kan være svært at navigere i som forbruger. Her har Änglamark heldigvis rodfæstet sig i danskernes bevidsthed som et pejlemærke. Vælger du Änglamark, vælger du altid produkter, der er gode for mennesker og miljøet,” siger Thomas Roland.

Erik Elvingsson Hedén, der er stifter af Sustainable Brand Index, forklarer, at forbrugerne er blevet mere skeptiske, når de skal vurdere, hvor bæredygtigt et brand er. Og mange brands går derfor tilbage i forhold til sidste år. Men Änglamark holder niveau, og det vidner om, at Änglamark er forbrugernes sikre valg, når de vil have økologiske eller mere miljø- og allergivenlige produkter. Erik Elvingsson Hedén siger:

”Änglamark har en lang historie i Danmark og har gennem mange år opbygget en høj forbrugertillid. Historien om, at Änglamark er varer af høj kvalitet, som er gode for mennesker og miljø, bliver opfattet som troværdig, og det er derfor, at Änglamark tager et år mere på førstepladsen, mens resten af markedet taber pusten.”

Thise tager andenpladsen

Ikke nok med, at Änglamark tager førstepladsen i årets Sustainable Brand Index, så tager Thise andenpladsen. Danskerne vurderer altså, at Thise er det mest bæredygtige brand efter Änglamark. Thise har fast leveret økologisk mælk, ost og andre mejeriprodukter til Coops butikker siden 1995, og Thise er en forankret del af Coops varesortiment. Coop kan dermed glæde sig over at have to brands i top tre i Sustainable Brand Index 2024.

 

Om Änglamark

Änglamark dækker over økologiske eller mere miljø- og allergivenlige produkter fra Coop af høj kvalitet. Änglamark-serien har mere end 1.200 forskellige produkter inden for de fleste kategorigrupper, og køber man Änglamark, får man produkter uden overflødig kemi. Alle produkter er godkendt af relevant mærkningsordning.

Om Sustainable Brand Index 2024

Sustainable Brand Index er en uafhængig undersøgelse på tværs af brancher og landegrænser. Undersøgelsen består i 2024 af 1600 brands inden for 36 brancher samt 80 500 forbrugerinterviews i Europa. Det er virksomheden SB Insight, der står bag Sustainable Brand Index.

Læs mere om SB Insight her: https://www.sb-insight.com/

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop forenkler og øger fokus på kerneforretningen27.6.2024 15:15:00 CEST | Pressemeddelelse

Med Konkurrencestyrelsens godkendelse af aftalen mellem Coop amba og OK kan Coop Danmark nu for alvor fortsætte rejsen med atter at gøre Coop Danmark til en lønsom virksomhed, der fortsat går forrest på ansvarlighed med stor lokal forankring. ”Med aftalen har vi fået tilført kapital til at investere i vores butikker og til at træffe de nødvendige beslutninger. Enkelthed og fokusering bliver nogle af de centrale elementer i den indsats, vi har sat i gang, og nu foretager vi nogle nødvendige tilpasninger, for at vi kan sikre fundamentet for et lønsomt Coop. Et Coop, der fortsat skal være den bedste arbejdsplads for de ca. 40.000 kollegaer og et mere attraktivt sted at handle for de ca. 800.000 daglige kunder i SuperBrugsen, Kvickly, Brugsen og 365discount”, siger adm. direktør Thor Skov Jørgensen. Coop sælger således 35 butikker og lukker 19 butikker landet over. Der pågår i øjeblikket forhandlinger om salg af yderligere et antal butikker. Samtidig forhandles der med udlejere om nedsætte

Coops IT-selskab fortsætter væksten24.6.2024 08:50:00 CEST | Pressemeddelelse

Lobyco – der er specialiseret i digital kommunikation mellem detailhandel og forbrugere – øgede i 2023 omsætningen fra 142 mio. kr. til 156 mio. kr. Resultatet blev et overskud på 8,9 mio. kr. mod 11,1 mio. kr. året før. En væsentlig årsag til væksten i salget er, at flere internationale aktører er begyndt at anvende Lobycos løsninger, som danskerne kender fra bl.a. den prisvindende og meget anvendte Coop App. Lobycos produkter anvendes nu af kæder i Nordamerika, New Zealand, Island, Rumænien, Irland, Finland, Grønland og selvfølgelig Danmark. Og er på vej ud på flere markeder. ”Der er i hele verden lige nu stor interesse for at flytte kommunikationen over på effektive digitale kanaler, som kan give kunderne nogle ekstra fordele. De resultater, vi har skabt med Coop Appen, åbner døre på mange markeder, fordi vi kan dokumentere, at man kommer effektivt ud til mange kunder på denne måde,” siger adm. direktør Jan Madsen, Lobyco. Coop Appen er Danmarks førende digitale medlems- og loyalite

Ny adm. direktør for Coop6.6.2024 13:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Thor Skov Jørgensen, 42 år, tiltræder 19. juni som ny adm. direktør/CEO for Coop Danmark A/S. Han kommer fra jobbet som finansdirektør/CFO i energiselskabet OK. “Efter at vi har haft en grundig afdækning af mulige kandidater, er vi overbeviste om, at vi med Thor har fundet den helt rigtige CEO til at stå i spidsen for de omfattende forandringer, som Coop skal igennem. Jeg har haft fornøjelsen af at lære Thor at kende igennem de seneste 6 måneder og har mødt et godt menneske, en god leder og en yderst kompetent dagligvareleder. Thor vil sikre et stærkt fokus på drift og lønsomhed og samtidigt styrke Coops særkende, herunder vores kollegaers potentiale og forstærke Coops position på markedet,” siger bestyrelsesformand Jeff Gravenhorst. Coop indgik for knap to måneder siden en historisk aftale med OK, der indebærer, at OK køber en del af Coop Danmark og sammen med Coop amba tilfører selskabet to milliarder kr. i ny kapital. Med aftalen får OK bestemmende indflydelse over Coop Danmark. Lig

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye