Hempel leverede sit bedste finansielle resultat nogensinde i 2023 og gjorde betydelige fremskridt på sin ambitiøse bæredygtighedsplan

I et år, der overgik forventningerne, opnåede Hempel i 2023 historisk høj organisk omsætningsvækst på 13,7% og en omsætning på 2.351 mio. euro, drevet af Double Impact-strategien.

Nøglebudskaber

• Rekordhøj organisk omsætningsvækst på 13,7% og omsætning på 2.351 mio. euro.
  • Justeret EBITDA-margin på 14.8%.
  • Justeret EBITDA på 349 mio. euro, en stigning på 92 mio. euro i forhold til 2022.
  • Gearingen blev forbedret til 3,1x i december 2023 fra 4,2x i december 2022.
  • Hempel blev for andet år i træk tildelt en B-score af CDP for god miljøledelse i sin 2023 miljøoplysnings- og scoringsproces.
  • Tocifret vækst i kundesegmenterne Marine og Energi med en vækst på henholdsvis 26,2% og 18,6%.

København, 8. marts 2024: Hempel leverede sit bedste årsresultat nogensinde og overgik forventningerne med en historisk høj organisk omsætningsvækst på 13,7% og en samlet omsætning på 2.351 mio. euro. Sammenlignet med 2022 er dette en stigning på 192 mio. euro, drevet af stærke resultater på tværs af forretningen.

Hempels justerede EBITDA steg til 349 mio. euro i 2023 sammenlignet med 257 mio. euro i 2022, og den justerede EBITDA-margin var på 14.8%.

“Hempel leverede et rekord højt resultat i 2023. Vi satte ambitiøse mål og overgik  forventningerne,” forklarer Michael Hansen, administrerende direktør i Hempel. “Resultatet kan tilskrives en stærk præstation på tværs af alle forretningsområder.”

I 2023 fastholdt Hempel et skarpt fokus på innovation for at udvikle flere bæredygtige løsninger, der reducerer kundernes CO2-aftryk og beskytter og forskønner deres aktiver. Dette fokus blev afspejlet i vækst på tværs af Hempels fire kundesegmenter, hvor Marine- og Energisegmenterne leverede tocifret organisk omsætningsvækst på henholdsvis 26,2% og 18,6%. Husmaling fastholdt sin position som Hempels største kundesegment med en omsætning for året på 792 mio. euro. Slutteligt voksede Hempels Infrastruktursegment 9,6% ved at tilbyde innovative løsninger, der ligeledes hjælper kunderne med at nå deres bæredygtighedsmål.

”Kernen i denne vækst er synergien mellem Hempels højt kvalificerede medarbejdere og vores globale tilstedeværelse,” forklarer Michael Hansen.

Forventningerne til 2024 er encifret organisk omsætningsvækst og en EBITDA-margin på omkring 15%.

Øget værdiskabelse og gennemslagskraft

Hempels Double Impact-strategi har vist sig at være meget robust og effektiv. Derfor besluttede bestyrelsen og koncernledelsen i 2023, at principperne i strategien skal lede forretningen videre - også efter 2025.

”I 2020 lancerede vi Double Impact med det formål at levere innovative, bæredygtige løsninger, der har en betydelig positiv indvirkning på vores kunders forretning og samfundet som helhed. Oprindeligt havde vores strategi ét klart mål: at fordoble vores omsætning inden for fem år. Og det er vi godt på vej til at gøre,” siger Michael Hansen.

”I 2023 tilføjede vi Scalable Operations som en løftestang i vores strategi for at skabe et mere harmoniseret globalt setup, der muliggør smartere brug af ressourcer på tværs af funktioner og segmenter. Målet er at øge vores salg uden at se en tilsvarende stigning i omkostningerne, ved at samarbejde på mere effektive måder,” fortsætter Michael Hansen.

Hempels nye moderne kinesiske fabrikker i Yantai og Zhangjiagang er begge nu i drift og klar til at accelerere væksten i de kommende år. En forretning i vækst maksimerer den positive indvirkning, som Hempel, dens medarbejdere og dens ejer, Hempel Fonden, har på verden.

Sætter handling bag bæredygtighedsambitioner

Hos Hempel indebærer dét at være førende inden for bæredygtighed i malingindustrien også at være frontløber gennem arbejdet med vigtige emner såsom klima, biodiversitet, ressourceknaphed og mangfoldighed. Hempels bæredygtighedsplan, Futureproof, har været medvirkende til at drive dette arbejde.

I 2023 gjorde Hempel betydelige fremskridt inden for sine videnskabsbaserede mål og ESG-forpligtelser og reducerede sine samlede Scope 1- og 2-emissioner med 51% sammenlignet med baseline i 2019.

I maj 2023 anerkendte Carbon Disclosure Project (CDP) Hempels indsats indenfor bæredygtig praksis i forsyningskæden og tildelte Hempel en A-score i sin 2022 Supplier Engagement Rating. Hempel blev for andet år i træk tildelt en B-score af CDP for god miljøledelse i sin 2023 miljøoplysnings- og scoringsproces.

”Bæredygtighed er centralt for alt, hvad vi gør. Det betyder, at vi ikke blot fokuserer på at reducere emissionerne fra vores drift og reducere vores eget ressourceforbrug, vi fortsætter også med at udvikle produkter og løsninger, der støtter vores kunder på deres rejse mod at blive mere bæredygtige. I 2023 hjalp vores skibsmaling eksempelvis vores kunder i den maritime industri med at reducere deres CO2e-emissioner med 6,5 mio. ton. Det er en forbedring på 16% i forhold til 2022,” slutter Michael Hansen.

Michael Hansen, Group President and CEO of Hempel A/S

Om Hempel

Hempels maling og overfladebehandlinger beskytter og udsmykker bygninger, infrastruktur og andre aktiver, og spiller en vigtig rolle i vores kunders globale forretning. De hjælper med at minimere vedligeholdelsesomkostninger, giver forbedret æstetik og bedre energieffektivitet.