Vejen til vægttab - sådan smider du overflødige kilo

Så hvordan kommer man af med de ekstra kilo?

Foto : Pexels

Der er mange måder at komme i mål på. Nogle tager mange måneder, hvis ikke flere år, hvis du vælger at gå den naturlige vej. Andre vægttabsrejser tager få uger, hvis man vil betale for procedurer, der fjerner det ekstra fedt på kroppen.

Den kosmetiske vej til et vægttab

I dag er der flere måder, hvorpå man kan tabe sig, uden egentlig at dyrke nogen form for motion eller ændre sin kost.

Fedtsugning, fedtfrysning og gastric bypass er for eksempel tre velkendte metoder, som mange glædeligt vil lægge sig under kniven for.

Der er selvfølgelig komplikationer ved alle kosmetiske procedurer, og så koster det også rigtig mange penge.

Hvad er fedtsugning og fedtfrysning?

Fedt sugning er et større indgreb, hvor man kommer i fuld narkose. Lægerne bruger specielle tykke nåle, der når ind under huden og suger det overflødige fedt ud af kroppen.

Fedtfrysning er ikke lige så invasivt. Ved fedtfrysning fryser man fedtcellerne ned, hvilket dræber dem. Processen er lidt mere langsommelig, hvor du først vil se resultater efter nogle måneder, fordi det tager tid at udskille de døde fedtceller. Du kan læse mere om krop og sundhed på Doc24.

Gastric Bypass

Et Gastric Bypass er nok den mest invasive form for behandling, der kan hjælpe med et vægttab. Når man får foretaget et Gastric Bypass, så får man skåret et stort stykke af sin mavesæk af, hvorefter den bliver syet sammen igen.

Når mavesækken er mindre, så er man ude af stand til at spise store mængder af mad. Derfor vil man automatisk komme til at tabe sig, fordi man ikke føler en stor trang til spise.

Den naturlige vej

Den naturlige, og nok også den sundeste, vej til et vægttab er den naturlige vej. Den naturlige måde at tabe sig på er også den, som tager længst tid. Der er nemlig ikke tale om en diæt eller et hurtig fiks, men om en omlagt livsstil.

Den eneste udvej er at skabe et realistisk kalorieunderskud i en periode, hvor man spiser mindre mad, end hvad man forbrænder.

Det kan du enten gøre ved, at spise mindre mad, eller ved at bevæge dig mere. Det lyder kedeligt, men det er den eneste rigtige løsning. Det er vigtig, at du skaber en realistisk diæt og motionsvaner, som du kan holde til at leve med resten af livet.