Kvinder rammes oftere af arbejdsrelateret stress end mænd

På tværs af brancher, uddannelsesniveau og alder viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE), at kvinder oftere end mænd oplever arbejdsrelateret stress. Kvinder med hjemmeboende børn oplever sjældnere arbejdsrelateret stress end jævnaldrende kvinder uden børn.

grafisk illustration der viser, at kvinder er næsten 50% oftere ramt af arbejdsrelateret stress.
15,1 procent af kvindelige lønmodtagere svarer i en spørgeskemaundersøgelse, at de har oplevet arbejdsrelateret stress inden for de seneste to uger. For mændene gælder det 10,5 procent.

ARBEJDSMILJØ

Arbejdsrelateret stress er 43 procent mere udbredt blandt kvinder end mænd.

Det viser ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd i anledning af Kvindernes Internationale Kampdag den 8. marts. Analysen er lavet på baggrund af survey- og registerdata fra Arbejdstilsynet og Danmarks Statistik.

”Det er en virkelig markant forskel, når kvinder bliver ramt af arbejdsrelateret stress næsten en halv gang oftere end mænd,” siger Emilie Damm Klarskov, som er analysechef i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

”En mulig årsag kan være, at kvinder foretager mere af det uformelle arbejde på arbejdspladserne. På den måde får kvinderne flere arbejdsopgaver, end der står i deres stillingsbeskrivelse,” siger Emilie Damm Klarskov, analysechef i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Kvinder er mere stressede på tværs af brancher og uddannelsesbaggrund

Personer med henholdsvis korte og lange videregående uddannelser oplever oftest arbejdsrelateret stress. For alle uddannelsesgrupper gælder det, at flere kvinder end mænd oplever stress.

Tendensen til, at kvinder er mere stressede går igen i alle brancher. Kun i bygge- og anlægsbranchen er kvinder og mænd næsten lige stressede. Den højeste grad af stress findes inden for finansiering, forsikring, ejendomshandel og -service. Her melder over 19 procent af kvinderne og 11-12 procent af mændene om stress.

Den mindst stressede branche er ”kultur, fritid og anden service”, men det er til gengæld her, der er størst forskel mellem kønnene. Her er kvinder næsten dobbelt så ofte stressede som mænd.

Yngre lønmodtagere rammes oftere af stress

Generelt rammer stress oftere de yngre lønmodtagere. Både blandt mænd og kvinder er stress mest udbredt blandt 30-39-årige, hvor cirka 19 procent af kvinderne og cirka 14 procent af mændene melder om arbejdsrelateret stress. Stress er mindst udbredt blandt de +60-årige.

"Når de yngste lønmodtagere er mest stressede på arbejdet, tyder det på et mismatch mellem arbejdets krav og medarbejderens erfaring med at løse opgaverne. Det er også i den alder, at man forsøger at bide sig fast på arbejdsmarkedet og måske gøre karriere. Det kan øge presset, men det kan nok ikke forklare hele forskellen," siger Emilie Damm Klarskov, analysechef i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Stress rammer ikke børnefamilier hårdest

En oplagt forklaring på, hvorfor de yngre lønmodtagere er mere stressede, kunne være, at det typisk er dem, der har små børn, og som derfor kan have sværere ved at balancere arbejde og hjemmelivet. Men det lader ikke til at være forklaringen.

”Vi kan se, at både mænd og kvinder uden hjemmeboende børn er væsentlig mere stressede på arbejdet end dem med børn. Så vi skal finde en anden forklaring,” siger Emilie Damm Klarskov.

• 15,1 procent af kvindelige lønmodtagere har oplevet arbejdsrelateret stress de seneste to uger, rapporterer de i en spørgeskemaundersøgelse. Det gælder for 10,5 procent af mandlige lønmodtagere. Stress er altså 43 procent mere udbredt blandt kvinder end blandt mænd.

• At stress er mere udbredt blandt kvinder end mænd, gælder på tværs af brancher. Kun inden for ”bygge og anlæg” er mænd og kvinder stressede i omtrent samme grad.

• Stress er mest udbredt blandt kvinder med korte og lange videregående uddannelser og mindst udbredt blandt ufaglærte mænd, faglærte mænd samt mænd med mellemlange videregående uddannelser.

• At kvinder oftere oplever arbejdsrelateret stress end mænd, skyldes ikke at de har børn. Faktisk er kvinder med børn mindre stressede end jævnaldrende kvinder uden børn.

Tabel: Hver femte kvinde inden for finansiering, forsikring og ejendomshandel er stresset

Tabellen viser hyppigheden af stress for mænd og kvinder fordelt på brancher. Kvinder er mest stressede i alle brancher.

Branche

Landbrug, skovbrug og fiskeri

Mænd

Kultur, fritid og anden service

Industri, råstofindvinding og forsyningsvirksomhed

Bygge og anlæg

Handel og transport mv.

Information og kommunikation

Finansiering og forsikring

Ejendomshandel og udlejning

Erhvervsservice

Mænd

Offentlig administration, undervisning og sundhed

Alle

Kilde: AE på baggrund af NOA-L 2021 og Danmarks Statistik

Tabel: Unge kvinder og mænd uden børn mærker oftere arbejdsrelateret stress

Tabellen viser hyppigheden af stress for mænd og kvinder fordelt på, om de har hjemmeboende børn eller ej. Både mænd og kvinder med hjemmeboende børn melder om mindre arbejdsrelateret stress end deres jævnaldrende uden børn.

Med hjemmeboende børn

Under 30 år