Acast

Sådan planlægger danske medieindkøbere for 2024

Acast, verdens største uafhængige podcast-selskab, præsenterer i dag en nordisk rapport med indblik i, hvordan medieindkøbere planlægger deres annonceinvesteringer for det kommende år.

Tre ud af fire medieindkøbere i Danmark har planer om at øge deres annonceinvesteringer i podcasts det kommende år, ifølge en ny undersøgelse fra Acast. Undersøgelsen er baseret på data fra medieindkøbere i Norden og afslører, at den positive tendens mod podcasts er motiveret af den høje ROI og muligheden for at nå en specifik målgruppe.

Undersøgelsen, der blev gennemført i Sverige, Norge og Danmark, viser, at imponerende 83% af de adspurgte medieindkøbere planlægger at øge deres annonceinvesteringer i podcasts i 2024. Denne stigning drives blandt andet af den generelle vækst i mediet og det høje afkast, som podcast-annoncering giver. Derudover mener 42% af medieindkøberne, at muligheden for at nå en specifik målgruppe er en betydelig faktor bag de øgede investeringer.

Undersøgelsen afslører også, at podcast-annoncering spiller en afgørende rolle i at styrke både brandbevidsthed og brandpræference, hvor seks ud af ti medieindkøbere betragter podcasts som mere effektive end gennemsnittet blandt medier.

Michael Boie, Salgsdirektør for Danmark hos Acast, siger: "I Podcasts kan annoncørerne nå deres målgruppe på en en unik og støjfri måde, og daa podcast-forbruget fortsætter med at stige i Danmark, understreger det mediets relevans. Med sin evne til at skabe autentisk kommunikation etablerer podcasts sig som en værdifuld platform for at engagere det danske publikum, både strategisk og taktisk."

Hvad angår mediegrupper, der mister investeringer til podcasts, peger 65% af respondenterne på radio som den mest berørte kategori. Med andre ord fastholder medieindkøbere deres ressourcer inden for lydmediet, men tildeler en større del til podcasts. Efter radio er de mest fremtrædende mediegrupper tv og trykte medier. Dette indikerer, at ældre medieformer oplever den primære tilbagegang, mens annoncører øger deres investeringer i podcasts.

Når de bliver spurgt om de faktorer, der hindrer dem i at øge annonceinvesteringerne, indikerede flertallet af medieindkøbere en præference for mere etablerede mediekanaler, manglende kendskab til podcast-målingsstandarder eller manglen på en etableret lydprofil for deres brands.

Gustaf Helleday, Insights Manager hos Acast, siger: "Med otte ud af ti annoncører, der planlægger at øge deres investeringer i podcasts, er det tydeligt, at mediet skaber håndgribelig forretningsværdi og er blevet en stadig mere central del af annoncørernes mediemix. Imidlertid observerer vi, at der stadig er en vis usikkerhed, og mere etablerede medietyper prioriteres. Det er vores ansvar kontinuerligt at forbedre forståelsen af podcast-målingsstandarder, effektivitet og kreative muligheder for at øge både annonceinvesteringerne og antallet af annoncører, der vælger at blive hørt i podcasts."

Undersøgelsen indikerer også, at medieindkøbere har stor tillid til podcastskabere, hvor to ud af tre siger, at annoncering fra podcast-profiler er mere troværdig end annoncering fra influencere på sociale medier. Dette afspejles i, at én ud af tre medieindkøbere primært øger deres investeringer i sponsorater i podcasts, mens to ud af tre samtidig rapporterer om øget investering i annoncer.

For at få adgang til rapporten Podcasts Unveiled - The advertisers’ take, send en e-mail til kam.sweden@acast.com

Michael Boie, Salgsdirektør for Danmark hos Acast
Gustaf Helleday, Insights Manager hos Acast

Om Acast

Siden 2014 har Acast skabt verdens mest værdifulde podcast-markedsplads ved at opbygge teknologien, der forbinder podcastskabere, annoncører og lyttere. Denne markedsplads omfatter 100.000 podcasts, 2.700 annoncører og cirka 400 millioner månedlige afspilninger. Vigtigst af alt genererer disse afspilninger indtægter, uanset hvor de finder sted - på tværs af alle podcast-apps eller anden lytteplatform.

Virksomheden opererer globalt og har hovedkontor i Stockholm, Sverige. Acast er noteret på Nasdaq First North Premier Growth Market (ACAST.ST).

Følg pressemeddelelser fra Acast

Flere pressemeddelelser fra Acast