Ikke aktindsigt i tilbagekaldelse af advarsler
Ombudsmanden har nu afsluttet behandlingen af flere klager over myndighedernes afslag på aktindsigt i sager om tilbagekaldelsen af advarsler til embedsmænd i den såkaldte minksag.
Efter at have undersøgt sagerne har ombudsmanden ikke fundet grundlag for at kritisere myndighederne for ikke at udlevere flere oplysninger.
Ombudsmanden har udtalt sig i tre sager:
- Rigspolitiets afslag på aktindsigt i begrundelserne for at meddele og tilbagekalde disciplinære advarsler til to chefer
- Statsministeriets afslag på aktindsigt i materiale, der ligger til grund for tilbagekaldelsen af en advarsel til ministeriets departementschef
- Statsministeriets afslag på aktindsigt i Justitsministeriets rådgivning om statsministerens habilitet i forbindelse med departementschefens disciplinærsag.
Fælles for de tre sager var, at det efterspurgte materiale indgik i personalesager og derfor som udgangspunkt ikke var omfattet af retten til aktindsigt. Et væsentligt spørgsmål i sagerne var derfor, om materialet skulle udleveres efter lovens § 21, stk. 3, 2. pkt. Efter denne bestemmelse er der i personalesager – som en undtagelse til lovens hovedregel – ret til aktindsigt i bl.a. oplysninger om disciplinære reaktioner i form af advarsel eller derover for ansatte i chefstillinger.
Bestemmelsen giver ifølge lovens forarbejder kun ret til aktindsigt i ansættelsesmyndighedens skrivelse med den endelige afgørelse i sagen (selve den disciplinære reaktion), men ikke til andre dokumenter i sagen. Det fremgår endvidere af forarbejderne, at der ikke er ret til aktindsigt i afgørelser om, at der ikke er grundlag for at iværksætte en disciplinær reaktion.
Efter ombudsmandens opfattelse førte offentlighedslovens generelle principper og lovens forarbejder til, at der ikke var ret til aktindsigt i de oprindelige afgørelser om at meddele advarslerne, fordi de var tilbagekaldt, da myndighederne behandlede sagerne.
Heller ikke afgørelser om tilbagekaldelse af advarsler – der ikke går ud på at iværksætte en disciplinær reaktion i form af advarsel eller derover – er omfattet af bestemmelsen. Det samme gælder for andre dokumenter og oplysninger i en sag vedrørende tilbagekaldelse af en allerede meddelt disciplinær reaktion.
Offentlighedslovens § 21
Efter offentlighedsloven er der som udgangspunkt ikke ret til aktindsigt i oplysninger, der indgår i konkrete personalesager. Visse oplysninger er dog omfattet af den almindelige adgang til aktindsigt efter loven. Det følger af lovens § 21, stk. 1-3, der har følgende ordlyd:
”§ 21. Retten til aktindsigt omfatter ikke sager om ansættelse eller forfremmelse i det offentliges tjeneste.
Stk. 2. Retten til aktindsigt omfatter (…) heller ikke andre sager om enkeltpersoners ansættelsesforhold i det offentliges tjeneste, jf. dog stk. 3 (…)
Stk. 3. I sager som nævnt i stk. 2 skal der i overensstemmelse med lovens almindelige regler meddeles indsigt i oplysninger om den ansattes navn, stilling, uddannelse, arbejdsopgaver, lønmæssige forhold og tjenesterejser. For så vidt angår ansatte i chefstillinger, gælder lovens almindelige regler endvidere for oplysninger om disciplinære reaktioner i form af advarsel eller derover. Det gælder dog kun for et tidsrum af 2 år efter, at den endelige afgørelse er truffet.”
Kontakter
Folketingets Ombudsmand, Niels Fenger, tlf. 42 47 50 91
Områdechef Jacob Christian Gaardhøje, tlf. 33 13 25 12
Folketingets Ombudsmand
Folketingets Ombudsmand er jurist og valgt af Folketinget til at behandle klager over offentlige myndigheder.
Følg pressemeddelelser fra Folketingets Ombudsmand
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Folketingets Ombudsmand
Ombudsmanden har afsluttet undersøgelse af Familieretshusets sagsbehandlingstider på værgemålsområdet7.2.2025 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
Efter at have modtaget flere klager over Familieretshusets sagsbehandlingstid i konkrete sager om værgemål indledte Folketingets Ombudsmand i sommeren 2024 en undersøgelse af sagsbehandlingstiderne på værgemålsområdet. Familieretshuset har i en længere periode modtaget betydeligt flere nye sager på værgemålsområdet, end Familieretshuset har afsluttet. Det har betydet, at antallet af verserende sager er øget væsentligt, og den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for de afsluttede sager er steget. For nogle sager er der i dag en sagsbehandlingstid på flere år. Sagsbehandlingstiden i værgemålssagerne har løbende givet anledning til betydelig offentlig og politisk bevågenhed. Under et samråd den 8. januar 2025 i Folketingets Socialudvalg tilkendegav social- og boligministeren, at sagsbehandlingstiderne på værgemålsområdet er uholdbare. ”Når man tænker på, hvor betydelige konsekvenser værgemålssager kan have for de berørte parter, er der grund til at se med stor alvor på udviklingen i sagsbeh
Ombudsmanden vil undersøge handicaptilgængeligheden til borgerservicecentre3.2.2025 11:00:00 CET | Pressemeddelelse
Folketingets Ombudsmand vil i de kommende år gennemføre tilsyn med handicaptilgængeligheden på kommunale borgerservicecentre. Det sker som led i ombudsmandens opgave med at undersøge, om offentlige bygninger er tilgængelige for personer med handicap. ”Alle skal have mulighed for at bruge de kommunale borgerservicecentre. Det gælder naturligvis også for personer med handicap. Det er derfor vigtigt, at kommunerne sørger for, at centrene er tilgængelige for alle”, siger Folketingets midlertidige ombudsmand, Henrik Bloch Andersen. I forbindelse med tilsynene vil ombudsmanden blandt andet undersøge: Parkeringsforholdene for personer med handicap Adgangsarealerne samt indgangs- og dørpartier Udformningen af handicaptoiletter Information og skiltning Adgangen til hjemmesideinformation om borgerservicecentrenes tilgængelighed for personer med handicap. Tilsynene vil blive gennemført af besøgshold fra ombudsmandsinstitutionen med deltagelse af ombudsmandens to tilgængelighedskonsulenter. De to
Ombudsmanden har undersøgt handicaptilgængeligheden til en række sundhedscentre29.1.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Folketingets Ombudsmand har som led i sit tilsyn med tilgængeligheden af offentlige bygninger for personer med handicap gennem en periode haft fokus på sundhedscentre. Han har været på tilsynsbesøg i seks sundhedscentre rundt om i landet. Det har været ombudsmandens opfattelse, at de bygningsmæssige forhold generelt har gjort det muligt for brugere med handicap at færdes indendørs i de besøgte sundhedscentre, herunder benytte behandlings- og træningsrum. Det har dog været ombudsmandens vurdering, at adgangsforholdene til centrene og handicaptoilet-faciliteterne har kunnet vanskeliggøre tilgængeligheden af centrene for brugere med handicap. Ombudsmanden har ved alle seks tilsynsbesøg haft anledning til at komme med anbefalinger til forbedring af tilgængeligheden af sundhedscentrene. ”Adgangen til at modtage sundhedsbehandling kan være afgørende for alle, og personer med handicap skal naturligvis have samme adgang til sundhedstilbud i de lokale sundhedscentre som andre. Det er derfor af
Ombudsmanden undersøger forholdene for patienter indlagt på retspsykiatriske afdelinger28.1.2025 11:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ombudsmanden vil i 2025 besøge de retspsykiatriske afdelinger, hvor blandt andet personer med dom til anbringelse eller behandling er indlagt. ”Med vores tilsyn vil vi være med til at sikre, at patienter, som er indlagt på de psykiatriske afdelinger, bliver behandlet værdigt, hensynsfuldt og i overensstemmelse med deres rettigheder”, siger Folketingets midlertidige ombudsmand, Henrik Bloch Andersen. Ombudsmanden vil besøge alle otte retspsykiatriske afdelinger med sengeafsnit i de fem regioner. Under tilsynsbesøgene vil ombudsmanden have særligt fokus på de retspsykiatriske patienters rettigheder, herunder om regionerne overholder de regler, der skal medvirke til at sikre, at retspsykiatriske patienter ikke er indlagt i længere tid end nødvendigt. Det vedrører for eksempel udarbejdelse af behandlingsplaner, udgangsforløb og samarbejde med andre instanser. Ombudsmanden vil også undersøge brugen af tvang, indgreb og restriktioner over for de retspsykiatriske patienter samt patienternes r
Ombudsmandens Børnekontor fører i 2025 tilsyn med unges forhold i fængsler og arrester23.1.2025 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hvert år indsættes unge på 15 til 17 år i fængsler eller arrester. Ombudsmandens Børnekontor vil ved sine tilsynsbesøg i 2025 have fokus på forholdene og rammerne for de unge, der er indsat i kriminalforsorgens institutioner, hvor der i øvrigt primært er placeret voksne. ”Unge, der bliver indsat i et fængsel eller en arrest, må antages at være i en særligt sårbar og udsat situation. Med tilsynene vil vi bidrage til at sikre, at de bliver behandlet værdigt, hensynsfuldt og i overensstemmelse med deres rettigheder”, siger Folketingets midlertidige ombudsmand, Henrik Bloch Andersen. Unge i kriminalforsorgen Unge på 15 til 17 år kan blive indsat i fængsler eller arrester af forskellige årsager. De kan i forbindelse med en anholdelse af politiet blive placeret i en arrest, indtil retten har taget stilling til, om de skal løslades. De kan også være indsat i kriminalforsorgens institutioner som varetægtsarrestanter. Eller de kan have fået en dom, som de skal afsone. Ifølge kriminalforsorgens
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum