Dyreambulance står stille: Akut brug for nye reddere

Der er så stor mangel på frivillige dyrereddere i Storkøbenhavn, at én ud af to dyreambulancer hos Dyrenes Beskyttelse står stille. Og højsæsonen for nødstedte, vilde dyr nærmer sig.

Særligt i komplicerede sager, som når dyr vikles ind i hegn eller lignende, er det godt at dyrereddere rykker ud i par. Det er sværere, når der mangler frivillige Dyrenes Beskyttelse Fri redaktionel anvendelse

Dyrenes Beskyttelse oplever i øjeblikket en markant mangel på frivillige dyrereddere. Det betyder, at en af to dyreambulancer i området står stort set ubrugt hen. "Vores ene ambulance står næsten stille hele tiden, hvilket er særligt kritisk, da vi nærmer os årets travleste måneder," siger Sophia Otte, dyreredningskoordinator hos Dyrenes Beskyttelse.

Ambulancerne dækker Storkøbenhavn og bør køre fra morgen til aften syv dage om ugen. Dyrenes Beskyttelse har for øjeblikket 10 aktive dyrereddere, men har brug for mindst 20, når højsæsonen starter i april.

Manglen på dyrereddere kan i værste fald påvirke hjælpen til dyr i naturen i Københavnsområdet. Dyrenes Beskyttelses vagtcentral 1812 håndterede næsten 13.000 sager om vilde dyr i hovedstadsområdet sidste år.

"Der kan opstå situationer, hvor fugle må vente længere på hjælp, og vi kan ikke altid rykke ud med to dyrereddere i ambulancerne, hvilket kan være afgørende i mere komplekse sager, eksempelvis når et dyr skal frigøres efter at have sat sig fast," forklarer Sophia Otte.

Til trods for den presserende mangel på frivillige understreger Dyrenes Beskyttelse, at ingen nødstedte dyr bliver efterladt som situationen er lige nu.

"Vi har et samarbejde med Falck, der sikrer, at akutte sager bliver håndteret, når vores egne ressourcer er begrænsede. Men manglen på frivillige kan betyde længere udrykningstider lige nu, og der skal sikres flere folk frem mod højsæsonen," siger Sophia Otte.

Hun opfordrer alle med interesse for dyr til at søge stillingen, da frivillige dyrereddere virkelig kan gøre en forskel for dyrene og samtidig lære meget om vilde dyr, som man normalt ikke får mulighed for at komme tæt på.

EN vagt varer cirka 6 timer, og man kører som regel to ad gangen. Dyrenes Beskyttelse søger frivillige med stort gåpåmod, som det fremgår af stillingsopslaget.

"Hver eneste frivillig gør en forskel. Bare en eller to vagter om måneden kan have stor betydning for dyrene i vores by," siger Sophia Otte.

Om Dyrenes Beskyttelse