Nu kan der køres med dobbelttrailervogntog til Sverige

Del

ITD International Transport Danmark har længe haft et ønske om, at ruten over Øresundsforbindelsen skulle inkluderes i rutenettet for dobbelttrailervogntog. Derfor glæder brancheorganisationen sig over, at det nu er muligt at køre med denne type vogntog over Øresund.

Indtil nu har der på strækningen mellem Danmark og Sverige været en strækning, der ikke var inkluderet på kortet over, hvor det er tilladt at køre med dobbelttrailervogntog, og det blokerede for kørsel med dobbelttrailervogntog til Sverige.  

Men fremover bliver det nu muligt for danske vognmænd at tage turen til Sverige, og det glæder man sig over hos ITD. 

”Vejdirektoratet, Øresundsbron og Trafikverket har fundet frem til en løsning, der gør det muligt for danske vognmænd at køre med dobbelttrailervogntog i Sverige. Det er noget, vi har arbejdet længe for i ITD, og derfor er jeg rigtig glad for, at det hele nu er faldet på plads”, fortæller Stefan K. Schou, der er adm. direktør for ITD.    

Det er strækningen over Øresundsbroen og frem til Trafikplats 12 i Petersborg i Sverige, der har manglet at blive godkendt til kørsel med dobbelttrailervogntog, men den strækning administreres hverken af det danske Vejdirektorat eller dets svenske pendant Trafikverket. Strækningen betragtes formelt som en privat vej og ikke en statsvej, derfor var det ikke de offentlige myndigheder, men den ansvarlige bestyrer af broen der bestemmer, hvilke typer af køretøjer, der tillades kørsel til.  

Den ansvarlige bestyrer er Øresundsbro Konsortiet, og her har man nu givet tilladelse til at køre med dobbelttrailervogntog over Øresundsbroen og frem til Trafikplats 12 i Petersborg, så strækningen dermed kan kobles på med det svenske dobbelttrailer-rutenet.  

Som dansk vognmand skal man dog fortsat være særlig opmærksom på de køretøjstekniske forskelle, der er mellem reglerne for dobbelttrailervogntog i hhv. Danmark og Sverige – herunder krav til akselplacering- og konfiguration, vendecirkelkrav, antal drivaksler mv.  

ITD opfordrer også til, at de danske myndigheder nu undersøger mulighederne for at få udvidet antallet af strækninger, hvor man kan køre med dobbelttrailervogntog i Danmark.  

”Svenskerne har over 4.500 kilometer vej, hvor der må køres med dobbelttrailervogntog, og der arbejdes på udvidelse med 500 kilometer vej i 2024. I Danmark har vi cirka 300 kilometer. Kørsel med dobbelttrailervogntog er både mere økonomisk og bedre for klimaet, så jeg håber, at de danske myndigheder også snart vil se på mulighederne for, at vi også kan få udvidet det danske rutenet”, fortæller Stefan K. Schou. 

Kontakter

Billeder

Stefan K. Schou. adm. direktør, ITD International Transport Danmark
Stefan K. Schou. adm. direktør, ITD International Transport Danmark
Download

ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.

Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati15.4.2024 10:30:44 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for deludmøntningen af den Grønne Fond, hvor der bl.a. er afsat 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Regeringens nye bekendtgørelse om dyretransporter er symbolpolitik når det er værst9.2.2024 12:15:00 CET | Pressemeddelelse

Med et nyt udspil hvor man hæver højdekravet for dyretransporter kan regeringen i dag fejre en symbolpolitisk sejr, hvor de eneste vindere er de politikere, der står bag den nye bekendtgørelse. Den danske særaftale gør tilværelsen sværere for de danske transportører i forhold til deres europæiske kollegaer, og dyrene kommer ikke til at mærke forskel, konstaterer man i ITD International Transport Danmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye