Gjensidige

Ny kampagne skal sætte fokus på kvindelige rollemodeller i professionel fodbold

Del

På Kvindernes Internationale Kampdag lancerer Gjensidige og DBU Kvindeliga en ny kampagne, der skal sætte fokus på at skabe flere kvindelige rollemodeller og motivere flere piger til at forsætte med at spille fodbold i teenageårene.

Bordfodbold med kvindefigurer
Bordfodbold med kvindefigurer PR foto Gjensidige

Selvom kvindefodbold oplever stigende opmærksomhed, ser DBU fortsat et alt for stort frafald blandt de mere end 70.000 piger og kvinder, der i dag spiller fodbold i Danmark. Derfor lancerer Gjensidige, der er navnesponsor for Gjensidige Kvindeliga, nu en kampagne, der skal sætte fokus på at skabe endnu flere kvindelige rollemodeller i fodbolden.  

Kampagnens omdrejningspunkt er et specialfremstillet bordfodboldbord med kvindelige spillere, der lanceres på Kvindernes Internationale Kampdag. Bordfodboldbordet har en helt særlig symbolik og betydning, forklarer Nicolai Kaas Nordstrøm, der er ligachef for DBU Kvindeligaen. 

”Når man spørger pigerne, hvilke fodboldspillere, de synes er seje, så nævner de især mandlige spillere. Det er helt fint, at pigerne er lige så vilde med Messi og Ronaldo, som drengene, og der er da også nogle stærke kvindelige rollemodeller i fodbold, men vi tror på, at hvis man skal kunne drømme stort, så skal der være endnu flere kvinder at spejle sig i,” siger Nicolai Kaas Nordstrøm. 

Tal fra DBU viser, at kvindefodbold i disse år oplever en nettotilgang, men at der er et problem med frafaldet i teenageårene. Der er flest aktive pigespillere omkring 13-årsalderen, men 40 procent falder fra to år efter. Sammenligner man med drenge, falder kun to procent fra to år efter det punkt, hvor der er flest aktive spillere. 

En kampagnefilm med det nye bordfodboldspil kommer til at køre på sociale medier i de kommende måneder for at skabe opmærksomhed om, at pigerne ikke har nok forbilleder at spejle sig i, og derudover vil man kunne opleve bordfodboldbordet rundt om i landet på konferencer og til andre relevante sportsbegivenheder.  

”Det er en gimmick, men på en alvorlig baggrund, og nogle gange skal man udfordre vores fastlåste billeder af, hvordan verden ser ud, hvis man vil ændre noget. Vi har arbejdet med sponsoratet af kvindeligaen siden 2019, og vi ser kampagnen som en forlængelse af vores arbejde med at styrke piger og kvinders mulighed for at drømme om en fremtid i sporten,” siger Susan Blindbæk Vestergård, Sponsorship Manager, Gjensidige. 

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.200 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 34 mia. NOK i 2022, mens forvaltningskapitalen udgjorde 135 mia. NOK. 

Følg pressemeddelelser fra Gjensidige

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Gjensidige

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye