Ny kampagne skal sætte fokus på kvindelige rollemodeller i professionel fodbold
På Kvindernes Internationale Kampdag lancerer Gjensidige og DBU Kvindeliga en ny kampagne, der skal sætte fokus på at skabe flere kvindelige rollemodeller og motivere flere piger til at forsætte med at spille fodbold i teenageårene.

Selvom kvindefodbold oplever stigende opmærksomhed, ser DBU fortsat et alt for stort frafald blandt de mere end 70.000 piger og kvinder, der i dag spiller fodbold i Danmark. Derfor lancerer Gjensidige, der er navnesponsor for Gjensidige Kvindeliga, nu en kampagne, der skal sætte fokus på at skabe endnu flere kvindelige rollemodeller i fodbolden.
Kampagnens omdrejningspunkt er et specialfremstillet bordfodboldbord med kvindelige spillere, der lanceres på Kvindernes Internationale Kampdag. Bordfodboldbordet har en helt særlig symbolik og betydning, forklarer Nicolai Kaas Nordstrøm, der er ligachef for DBU Kvindeligaen.
”Når man spørger pigerne, hvilke fodboldspillere, de synes er seje, så nævner de især mandlige spillere. Det er helt fint, at pigerne er lige så vilde med Messi og Ronaldo, som drengene, og der er da også nogle stærke kvindelige rollemodeller i fodbold, men vi tror på, at hvis man skal kunne drømme stort, så skal der være endnu flere kvinder at spejle sig i,” siger Nicolai Kaas Nordstrøm.
Tal fra DBU viser, at kvindefodbold i disse år oplever en nettotilgang, men at der er et problem med frafaldet i teenageårene. Der er flest aktive pigespillere omkring 13-årsalderen, men 40 procent falder fra to år efter. Sammenligner man med drenge, falder kun to procent fra to år efter det punkt, hvor der er flest aktive spillere.
En kampagnefilm med det nye bordfodboldspil kommer til at køre på sociale medier i de kommende måneder for at skabe opmærksomhed om, at pigerne ikke har nok forbilleder at spejle sig i, og derudover vil man kunne opleve bordfodboldbordet rundt om i landet på konferencer og til andre relevante sportsbegivenheder.
”Det er en gimmick, men på en alvorlig baggrund, og nogle gange skal man udfordre vores fastlåste billeder af, hvordan verden ser ud, hvis man vil ændre noget. Vi har arbejdet med sponsoratet af kvindeligaen siden 2019, og vi ser kampagnen som en forlængelse af vores arbejde med at styrke piger og kvinders mulighed for at drømme om en fremtid i sporten,” siger Susan Blindbæk Vestergård, Sponsorship Manager, Gjensidige.
Nøgleord
Kontakter
Trine JakobsenKommunikationskonsulentGjensidige
Tlf:53 88 80 81trine.jakobsen@gjensidige.dkBilleder

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.200 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 34 mia. NOK i 2022, mens forvaltningskapitalen udgjorde 135 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Mange danskere bekymrede for el-ladcykler8.5.2025 07:36:00 CEST | Pressemeddelelse
El-ladcykler fylder stadig mere på cykelstierne herhjemme, men selvom de generelt set bliver opfattet positivt, så er mange danskere bekymrede for, at der ofte bliver kørt hasarderet på dem, og at de er til fare for trafiksikkerheden. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige.
Til fare for medtrafikanter: Så mange biler kører rundt med glasskader i forruden6.5.2025 07:33:00 CEST | Pressemeddelelse
Hver femte danske bilist har indenfor de seneste to år kørt rundt med en glasskade i bilen i længere end en uge. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for Gjensidige.
Flere vil rejse i Europa: Global usikkerhed påvirker danskernes ferieplaner1.5.2025 07:34:00 CEST | Pressemeddelelse
Global usikkerhed er blevet en del af danskernes hverdag, og det får en betydning, når ferieglade danskere om kort tid rejser ud i verden på sommerferie. En ny undersøgelse foretaget af YouGov for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring viser, at hver anden dansker ændrer rejsemønster på grund af den geopolitiske situation.
Skjulte farer i din hudpleje: Så mange danskere undlader at tjekke ingredienslisten23.4.2025 07:32:00 CEST | Pressemeddelelse
Hudirritation, allergiske reaktioner og hormonforstyrrelser. Det er nogle af de risici, du løber, hvis du ikke tjekker ingredienslisten på dine hudplejeprodukter. En ny undersøgelse foretaget af YouGov for Gjensidige viser at 4 ud af 10 ikke undersøger indholdet af deres hudplejeprodukter inden brug.
Det flyder med skrald i vejkanten: Fire ud af ti danskere har set bilister smide affald ud af vinduet17.4.2025 07:39:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvert år ender tonsvis af affald i vejkanten, fordi bilister ikke gider bruge en skraldespand. Problemet er så omfattende, at fire ud af ti danskere det sidste år har oplevet bilister, der smider skrald ud af bilvinduet. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum