Kvinder i musikken
Eftermiddagskoncert i Operaen med værker af nordiske, kvindelige komponister.

Kvindelige komponister har op gennem musikhistorien stået i skyggen af deres mandlige kolleger, og det er stadig et mandsdomineret erhverv. De tidlige, kvindelige komponister blev ofte mødt med fordomme og mistillid på grund af deres køn. De fik ikke de samme muligheder for at fremføre deres musik, og deres værker har ikke fået den plads i musikhistorien, som de fortjener.
Til koncerten Kvinder i musikken på Takkelloftet i Operaen vækkes nogle af disse kvindelige komponisters værker nu til live i samspil med nyere tiders kvindelige komponister. Musikken fortolkes af sangere og musikere fra Den Kongelige Opera og Det Kongelige Kapel.
De mange komponister, hvis musik kan opleves ved koncerten, er Laura Netzel, Agathe Backer Grøndahl, Signe Lund, Hilda Sehested, Nancy Dalberg, Helvi Leiviskä, Anne-Marie Ørbeck og Kaija Saariaho.
--
Laura Netzel (1839-1927) studerede klaver, sang og komposition både i Stockholm og Paris og optrådte som pianist fra hun var 17 år. Hun spillede en aktiv rolle i Stochholms musikliv som musiker, dirigent og koncertarrangør i en årrække. Laura Netzel debuterede som komponist i 1874 og har skrevet omkring 70 værker under pseudonymet N. Lago.
Agathe Backer Grøndahl (1847-1907) var en af Norges mest kendte og mest spillede kvindelige komponister. Hun var pianist og komponist og regnes for den bedste norske sangskriver sammen med Grieg og Halfdan Kjerulff. I sine unge år levede hun et aktivt liv som international klaversolist med stærke forbindelser til førende europæiske musiknavne som for eksempel Franz Liszt.
Signe Lund (1868-1950) blev komponist ligesom sin mor, og hun begyndte at undervise og komponere efter sin uddannelse. Hun var tillige en aktiv debattør i musiklivet, og var med til at etablere Norsk Komponistforening. Signe Lund skrev en række lieder og klaverstykker, og hendes klaverkoncert var den første koncert af en kvindelig komponist, der blev opført i Norge.
Hilda Sehested (1858-1936) var uddannet pianist og komponist og blev i sin levetid en anerkendt og respekteret komponist, som blev betragtet med samme seriøsitet som hendes mandlige kolleger. Hendes Suite for cornet og klaver blev fint modtaget og også med en vis overraskelse, da det var sjældent, at en kvinde komponerede for et messinginstrument.
Nancy Dalberg (1881-1949) havde ikke et stort navn i offentligheden, men hun var både en god komponist og en fremragende orkestrator. Blandt hendes værker er tre strygekvartetter, en capriccio for orkester og en symfoni. Dertil kom, at hun var Carl Nielsens assistent i mange år, til hvem han overlod instrumenteringen af det elskede værk Fynsk Forår.
Helvi Leiviskä (1902-1982) var den første betydelige, kvindelige komponist i Finland, og hun var desuden musikbibliotekar på Sibelius Konservatoriet og musikanmelder. Hun sprang ud af en senromantisk tradition med Brahms som forbillede, men som årene gik, udviklede Leiviskäs musik sig i en mere moderne retning.
Anne-Marie Ørbeck (1911-1996) kom fra en søskendeflok på ni, hvor alle spillede et instrument. Ørbeck blev uddannet pianist men efterhånden fik komposition et fastere greb i hende, og Ørbeck blev med sin symfoni fra 1954 den første norske kvindelige symfoniker. Ørbeck skrev en lang række sange, og i dem høres et ekko af norsk folkemusik.
Kaija Saariaho (1952-2023) som døde sidste år, var den første komponist, som for alvor satte Finland på det musikalske verdenskort efter Sibelius. Hun skrev mange forskellige slags værker, men fælles for dem er den helt særlige tone af noget uudsagt, mystisk, som en hilsen fra en anden verden.
Kvinder i musikken | Koncert Operaen, Takkelloftet, 10/3 2024
Se mere om koncerten Kvinder i musikken HER
Koncerten er udsolgt.
Følg pressemeddelelser fra Det Kongelige Teater
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Det Kongelige Teater
Fire kunstnere fra Det Kongelige Teater modtager legater fra Terpager-fonden13.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Kreditforeningsdirektør Vagn Terpager og hustru Birgitte Terpagers almennyttige Fond har i år tildelt legater til korpsdanserne Beatriz Domingues og Sylvester Jønson fra Den Kongelige Ballet og musikerne Felicia Greciuc og Marco Gomez fra Det Kongelige Kapel.
Nyskrevet ensomhedskomedie af Thomas Korsgaard12.9.2025 06:35:00 CEST | Pressemeddelelse
Bestsellerforfatter Thomas Korsgaards første originale dramatik, Sat i verden, er en ensomhedskomedie om når venskaber udvikler sig i forskellige retninger, og at finde sin plads som single i en verden af par. Sat i verden spiller på Mellemgulvet i Skuespilhuset fra den 19. september og tager til november på Danmarksturné.
Written on Skin8.9.2025 13:37:05 CEST | Press release
The opera Written on Skin has been hailed as a musical masterpiece and one of the finest operas of the 21st century – and now it receives its Danish premiere at the Royal Danish Opera.
Svanerne er tilbage8.9.2025 10:25:49 CEST | Pressemeddelelse
Svanesøen har repremiere på Operaen den 19. september
Written on Skin2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Operaen Written on Skin er udråbt til et musikalsk mesterværk og en af de bedste operaer i det 21. århundrede – nu får den Danmarkspremiere på Det Kongelige Teater.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum