Digisense A/S

62 dage i uvidenhed – nu kan 150.000 virksomheder ånde lettet op

Det er ikke nødvendigt for virksomheder at skifte deres økonomisystem til et nyt, selv om det ikke er på listen over de systemer, der blev forhåndsgodkendt lige efter nytår. Det bekræfter Erhvervsstyrelsen mandag ved at have underskrevet de krav, som virksomheder i stedet skal leve op til for at kunne beholde deres nuværende system.

Omkring 150.000 virksomheder kan ånde lettet op.

I 62 dage, siden Erhvervsstyrelsen den 2. januar forhåndsgodkendte en række økonomisystemer til at leve op til den nye bogføringslov, har de gået i uvished om, hvorvidt de kunne beholde deres system, der ikke var på listen.

Det kan langt de fleste få lov til. Det står klart, efter at Erhvervsstyrelsen mandag endeligt underskrev de krav, som virksomhedernes økonomisystemer skal leve op til, hvis de ikke er forhåndsgodkendte.

Virksomhederne kan nemlig relativt nemt og billigt leve op til kravene i stedet for at skulle investere i et nyt og dyrt økonomisystem.

”Det er en rigtig god nyhed, for det betyder, at virksomhederne med ro i maven og meget nemmere, hurtigere og billigere kan opdatere deres nuværende system, så det lever op til kravene,” siger Henrik Kruse, der er CEO i Digisense.

Han har løbende været i tæt dialog med Erhvervsstyrelsen og sat sig grundigt ind i de krav, der skal opfyldes for at overholde den nye bogføringslov, og hos Digisense har man bygget moduler, der kan implementeres i de fleste bogføringssystemer, så de lever op til kravene.

”Der er rigtig mange, der slet ikke kender til denne mulighed. Mange virksomheder og revisorer tror, at man absolut skal skifte system for at leve op til kravene, men det er ikke altid det mest optimale, og nu har vi også Erhvervsstyrelsens ord for, at det ikke er korrekt,” siger Henrik Kruse.

Den nye bogføringslov betyder, at alle virksomheder og foreninger med en nettoomsætning på 300.000 kr. og derover skal bogføre digitalt. Det omfatter bl.a., at man kan koble sig op til NemHandel og sende og modtage elektroniske fakturaer som datafiler.

Virksomheden kan vælge at skifte til et af de bogføringssystemer, der er blevet forhåndsgodkendt af Erhvervsstyrelsen den 2. januar 2024. Her vil det være udbyderen af systemet, der har ansvaret for, at det lever op til kravene i den nye bogføringslov.

Hvis man i stedet vælger at beholde sit nuværende specialtilpassede bogføringssystem, har man selv ansvaret for at leve op til kravene.

Få et overblik over, hvordan du kan optimere dit nuværende bogføringssystem og leve op til kravene her.

Henrik Kruse, CEO i Digisense

Følg pressemeddelelser fra Digisense A/S

Flere pressemeddelelser fra Digisense A/S

Erhvervsstyrelsens nye liste har sat 150.000 virksomheder under pres16.1.2024 11:03:38 CET | Pressemeddelelse

I øjeblikket bliver omkring 150.000 danske virksomheder tæppebombet med reklamer om at skifte sit økonomisystem til et af dem, der netop er kommet på Erhvervsstyrelsens liste over forhåndsgodkendte systemer ifm. den nye bogføringslov. Men for mange virksomheder findes der en anden, overset og noget billigere mulighed – den er der bare ikke ret mange, som har interesse i at fortælle virksomhederne om.