Salling Group sætter kurs mod grønnere varetransport
Transport af varer til Netto, føtex og Bilka skal senest med udgangen af 2040 ske uden fossile brændstoffer. Det vil årligt reducere CO2e-udledningen med knap 50.000 ton, og allerede nu beder Salling Group vognmændene sætte mål for reduktioner.

Hver dag kører flere hundrede lastbiler varer ud til Netto, føtex, Bilka og Salling Groups øvrige butikker. Nu bliver der taget et stort skridt for at sikre, at transporten sker i overensstemmelse med FN’s Paris-aftale og målet om at blive ’Net Zero’ (på dansk netto-neutral), som Salling Group har forpligtet sig på gennem det internationalt anerkendte Science Based Targets initiative.
Salling Group har i mange år arbejdet på at reducere de klimabelastende udledninger fra transporten. Nu sætter koncernen sig det ambitiøse mål om inden udgangen af 2040 at have en CO2e-neutral varetransport, fortæller logistikdirektør i Salling Group Nicolai Gradman.
”Arbejdet med at minimere klimabelastningen fra transport har stået på i mange år. Det er blandt andet sket gennem optimering af køreruter og såkaldt cross docking, hvor vi samler transport af flere varekategorier i samme lastbiler fra vores lagre. Det har markant reduceret antallet af kørte kilometer, og sammen med generel optimering og investering i kørsel på biogas, har det sænket vores klimabelastning. Nu tager vi næste store skridt og sætter mål om neutralitet i al den transport, vi selv kontrollerer,” siger Nicolai Gradman.
Målet er således, at al transport med egne biler og via transportører, der er direkte kontrolleret af Salling Group, inden udgangen af 2040 sker uden udledning af CO2e. Næste skridt bliver at omfatte underleverandører, dvs. leverandører som ikke er direkte kontrolleret af Salling Group.
Konkret bliver der tale om øgede krav til leverandørerne, som senest i 2027 skal rapportere på emissioner og sætte forpligtende mål for at reducere deres CO2e-udledninger. Vognmændene skal dermed finde emissionsfri alternativer i form af lastbiler, der kan køre på f.eks. el eller brint.
”Salling Group har forpligtet sig til Science Based Targets initiative, som sætter mål om inden 2050 at blive Net Zero. Det er en del af vores samlede klimaambition, som også dækker transportområdet, og derfor bliver det et krav til vores transportleverandører, at de sætter mål for reduktion af deres udledninger,” siger Nicolai Gradman.
Salling Groups transport af varer mellem lagre og butikker udleder årligt knap 50.000 ton CO2e. Det nye mål er en del af Salling Groups klimastrategi, som bl.a. indebærer investeringer i klima- og energiforbedringer for 2,4 mia. kr. til solceller, udskiftning af oliefyr og gasvarmepumper til elvarmepumper, udskiftning af ældre køle- og fryseanlæg og låger på alle eksisterende anlæg. Samtidig bliver der stillet krav til alle leverandører om at sætte mål for reduktioner af CO2e-udledninger.
Kontakt
Logistikdirektør Nicolai Gradman gennem Salling Group Press; 8778 5002
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comOm Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Salling Group åbner første butik fra COOP-overtagelse27.5.2025 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Et stort arbejde kulminerer onsdag morgen i forbindelse med åbningen af de første butikker fra aftalen mellem COOP, der gav Salling Group 33 butikker og projekter.
Netto og føtex med topplaceringer i international brand-analyse20.5.2025 08:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Både føtex og Netto har opnået fornemme placeringer i en brand-undersøgelse, som sender de to dagligvarekæder på en henholdsvis stærk anden- og femteplads blandt danske brands.
Knækbrød, ymerdrys og panko: Salling Group lancerer nye produkter lavet af overskudsbrød20.5.2025 08:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Med fire nye produkter lavet af overskudsbrød tager Salling Group et nyt skridt i kampen mod madspild.
Bilka gør det enkelt at følge kriseråd16.5.2025 07:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Kun omkring én ud af tre danskere har fulgt myndighedernes opfordring om at have et lille hjemmelager af mad og drikke, der kan række tre dage. Nu gør Bilka det lettere for kunderne at følge opfordringen ved at samle de anbefalede varer i en kasse, der let og hurtigt kan hentes færdigpakket i Bilka eller leveres hjemme på kundernes dørtrin.
Bilka sætter kurs mod eldreven hjemmelevering9.5.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Nye elbiler bliver nu en del af BilkaToGo Hjemmelevering, og rykker Salling Group tættere på klimamål.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum