Rekordår for e-conomic: Vækster kundebasen med 44.000 nye kunder
Med mere end 750 millioner i omsætning cementerer danske e-conomic sin position som førende på markedet for regnskabssystemer. En massiv kundetilgang kombineret med tårnhøje ambitioner har krævet investeringer i både medarbejderstab og produktet, hvilket ikke har været uden udfordringer
2023 var et rekordår for e-conomic, der er en del af Visma-koncernen. En af de mest bemærkelsesværdige præstationer har været den store vækst i antallet af nye kunder i et ellers konkurrencepræget marked. Med en tilgang på 44.000 nye kunder endte e-conomic på mere end 193.000 kunder i slutningen af 2023.
“Tallene understreger ikke kun vores evne til at tiltrække nye kunder, men også vores evne til at sørge for, at de har en god grund til at blive hos os. Det er i virkeligheden det vigtigste, hvis du spørger mig,” udtaler den 42-årige direktør i e-conomic, Lars Engbork.
Bogføringsloven og nye digitaliseringskrav fyldte - men ikke det hele
Det er ikke kun kundetilgangen, der har været tiltagende. e-conomic har også oplevet økonomisk vækst det seneste år, og de forventer et lignende niveau i 2024.
"Årsresultatet fortæller os, at vi gør det rigtige, når det handler om at skabe værdi for vores kunder og samtidig sikre en bæredygtig vækst. Hele holdet har arbejdet hårdt for at levere værdi til vores kunder hver eneste dag, og det er den indsats, vi nu kan se i tallene. Vi er utroligt stolte af de resultater, vi har opnået i 2023," siger en tilfreds direktør.
En del af medvinden kan tilskrives den nye bogføringslov, der stiller krav til, at alle danske virksomheder fremover skal anvende et digitalt regnskabssystem. Men det er dog ikke her, hele årsagen skal findes, vurderer Lars Engbork:
“Vi har stadig en højere vækstrate end resten af branchen, så jeg ser resultaterne som et bevis på, at vi stadig er det foretrukne regnskabssystem for små og mellemstore virksomheder i Danmark.”
Flere kunder kræver flere hænder og investeringer i AI
Virksomhedens stejle vækstkurve har krævet en udvidelse af e-conomics medarbejderstab. Flere nye udviklere er blevet ansat, og der er nu næsten 200 ansatte i e-conomics produktafdeling, hvilket ikke kun styrker virksomhedens produktudvikling, men også sikrer, at e-conomic kan levere den høje kvalitet, som kunderne forventer.
“Vi har investeret mere i vores produkt og support. Den menneskelige support er og vil altid være essentiel for vores kunder, men vi investerer også i AI-løsninger, der kan bidrage til endnu bedre kundeoplevelser,” beretter Lars Engbork.
Når en virksomhed vokser med en hast, som e-conomic, er der en risiko for, at det går ud over arbejdsbyrden og medarbejdertilfredsheden. Men det har ikke været tilfældet, fordi e-conomic blandt andet har investeret massivt i flere hænder og kloge hoveder med hele 117 nye medarbejdere.
“Vores medarbejdertilfredshed har aldrig været højere end i 2023, hvor eNPS’en nåede et rekordhøjt tal på 74,3. Det er naturligvis vigtigt for os, og noget vi arbejder aktivt for ved for eksempel at indføre selvvalgte helligdage og en høj grad af fleksibilitet. Jeg er overbevist om, at det også er noget, man kan mærke hos kunderne,” oplever direktøren.
Fremtiden byder på nye, innovative tiltag
Et rekordår får ikke e-conomic til at hvile på laurbærrene - tværtimod. Lars Engbork forklarer, at virksomheden investerer massivt i den fortsatte udvikling af deres produktportefølje for at være på forkant med markedet. Det har dog skabt nogle udfordringer:
“Sidste år havde vores system den bedste tilgængelighed i e-conomics historie, hvilket vi er super stolte af. Desværre har vi startet 2024 med stabilitetsproblemer, og det er et paradoks, da vi netop investerer kraftigt i at renovere selve kernen af produktet for at gøre det endnu bedre, hurtigere og mere responsivt. Det ville både vi og vores kunder gerne have været foruden. Vi er dog ovre det værste, og vi er sikre på, at vores brugere i fremtiden vil opleve et forbedret produkt, og at de vil få en endnu bedre oplevelse med ny funktionalitet og mere automatisering. Det vil betyde, at man i fremtiden kan sætte regnskabet på autopilot, så man i stedet kan fokusere på ens kerneforretning.”
Udover at investere massivt i menneskelig AI, support og kontinuerlige forbedringer i produktet, teaser e-conomic også for lanceringen af endnu en FinTech løsning i form af et betalingskort i andet halvår. Det skal efter planen give kunderne endnu mere fleksibilitet, fordi de med direktørens ord får en “alt-i-én-løsning, der gør det endnu lettere at være ansvarlig for økonomien i en SMV.”
Fakta
-
Samlet antal kunder: 193.000
-
Nye kunder i 2023: 44.000
-
eNPS: 74,3
Nøgletal fra årsregnskabet
-
Omsætning:. DKK 766,8 mio. (+21 % ift. 2022)
-
EBITDA: DKK 395,6 mio. (+20 % ift. 2022)
-
EBITDA margin: 51,6 % (-0,25 %-point ift. 2022)
-
Overskud: 306,6 mio. (+24 % ift. 2022)
Nøgleord
Kontakter
Nicola JacksonHead of Communications and SustainabilityVisma e-conomic
Tlf:40720292nicola.jackson@visma.comBilleder
Om e-conomic
e-conomic leverer cloudbaserede regnskabsløsninger til pt. flere end 200.000 erhvervskunder. Selskabet blev grundlagt i 2001, og i dag har e-conomic 450 medarbejdere. e-conomic er en del af Visma Group med hovedkvarter i Carlsberg Byen i København, og majoriteten ejes af Hg.
Læs mere om e-conomic på e-conomic.dk.
Følg pressemeddelelser fra e-conomic A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra e-conomic A/S
Navnenyt: Ny CPO hos e-conomic16.7.2024 10:33:28 CEST | Pressemeddelelse
Efter 11 år med forskellige roller i det største danske Visma-selskab, e-conomic, er 37-årige Christian Wook Andersen blevet forfremmet fra Product Director til Chief Product Officer (CPO)
Ny direktør for Visma-selskab: “Her tror også toppen på glade medarbejdere”29.4.2024 06:45:00 CEST | Presseinvitation
Fra 1. maj hedder den administrerende direktør i e-conomic Karina Wellendorph. Dermed bliver hun snart direktør for sit andet store IT-selskab i karrieren. Selskabet, der netop har haft et rekordår med vækst i både kundetilgang, omsætning og medarbejderstab, henter den nye direktør i DataLøn og ProLøn
e-conomic er godkendt som bogføringssystem af Erhvervsstyrelsen21.12.2023 10:30:00 CET | Pressemeddelelse
Pr. den 20/12 er bogføringssystemet e-conomic blåstemplet som et 'godkendt bogføringssystem' af Erhvervsstyrelsen. Fremover kan man, hvis man er kunde hos e-conomic, være tryg ved, at ens bogføringssystem overholder lovgivningen. Alt, hvad man selv skal gøre, er at sørge for, at ens bilag er digitaliseret, og så tager e-conomic sig af resten.
e-conomic forbereder SMV'erne på den nye bogføringslov8.11.2023 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
e-conomic tager et skridt for at sikre, at danske virksomheder er fuldt forberedte på den kommende bogføringslov, der træder i kraft den 1. juli 2024. Efter måneders ihærdigt udviklingsarbejde og nært samarbejde med nøgleeksperter inden for regnskab og økonomi, præsenterer e-conomic nu en række nye funktioner. Funktionerne er skræddersyet til at opfylde de krav, som den nye bogføringslov stiller og mere til, for at gøre det lettere at drive virksomhed i Danmark.
Merc IT bliver en del af Visma-koncernen17.8.2023 10:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Den odenseanske softwarevirksomhed, Merc IT, bliver fremover en del af Visma-koncernen efter et opkøb. Merc IT levererer budgeterings- og rapporteringssoftware, heriblandt report123, budget123 og budget123+, der bruges af over 3000 kunder i Danmark. Opkøbet skal bl.a. styrke Merc ITs produkters positionering i markedet overfor nye kunder, samt styrke Vismas største danske virksomhed, regnskabsprogrammet e-conomic, og give programmets kunder flere muligheder indenfor finansrapportering.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum