Brancheskift til ambulancehandler hos PreMed

Thore, der kommer fra mediebranchen, og Tina, som kommer fra sygeplejen, har begge fundet deres vej til uddannelsen som ambulancebehandler hos  PreMed  og har netop afsluttet deres første praktikperiode – han i Thisted og hun i Nykøbing Mors.

Thore og Tina har netop afsluttet deres første praktikperiode hos PreMed – han i Thisted og hun i Nykøbing Mors. Foto må frit bruges ved omtale af navnenyheden.

Thisted: Thores store forventninger blev overgået

Thore er 37 år og har tidligere arbejdet i mediebranchen. Da han vendte hjem til Nordjylland efter flere år i udlandet med sin familie, var han fast besluttet på at skifte branche og finde et job med gode kolleger og masser af mellemmenneskelig kontakt.

"I patienttransporten hos PreMed fandt jeg verdens bedste kolleger, som har spillet en stor rolle i, at min familie har kunnet falde godt til i Nordjylland," siger han om sine første to år hos PreMed i Thisted.

Nu er Thore i gang med uddannelsen til ambulancebehandler, en uddannelse, han havde store forventninger til:

"Jeg må sige, at mine forventninger blev mere end indfriet. Uddannelsen er endnu mere spændende, end jeg havde forestillet mig. Og PreMed gør virkelig meget for, at vi får den bedste uddannelse og er godt rustede til fremtiden. Jeg har også fået en mentor hos PreMed, som er 10 år yngre end mig. Men vi har et fantastisk samarbejde, og han er færdiguddannet, meget erfaren og en fremragende læremester," fortæller Thore begejstret.

Nykøbing Mors: Tina er sygeplejerske, men vil køre ambulance

28-årige Tina fra Fur blev uddannet sygeplejerske fra Via i Viborg i 2022. Forinden havde hun taget en HF-eksamen og holdt nogle sabbatår, hvor hun blandt andet boede og arbejdede i tre forskellige lande.

Nu har Tina slået sig ned i Glyngøre sammen med sin kæreste og deres kat. Og hun har påbegyndt uddannelsen som ambulancebehandler med tilknytning til PreMeds base i Nykøbing Mors.

"De sundhedsfaglige emner har altid interesseret mig, og jeg blev introduceret til ambulancefaget på Aalborg Sportshøjskole, hvilket inspirerede mig. Alligevel valgte jeg først at uddanne mig som sygeplejerske og færdiggøre den uddannelse. Så kunne jeg arbejde som sygeplejerske, indtil PreMed havde en elevplads til mig," forklarer Tina.

Om fællesskabet i PreMed siger Tina, at hun møder kolleger på baserne, der viser interesse for eleverne og tager godt imod de nye. Desuden har PreMeds elever et fællesskab under deres skoleophold i Esbjerg, hvor de mødes på tværs af hold og årgange:

"Jeg føler mig godt til rette hos PreMed og er glad for, at der er så kort vej til ledelsen og så gode muligheder for at tage ansvar og blive dygtig," siger hun.