Frederikssund har Danmarks længste ventetid på byggetilladelser

Mens ventetiden på at få grønt lys til at bygge i Frederikssund ligger på i gennemsnit 193 dage, er ventetiden i Halsnæs på kun 31 dage. I hele syv kommuner i Nordsjælland falder ventetiden, men flere steder er den alligevel alt for lang, mener DI Byggeri Nordsjælland

Hvis du skal bygge et nyt parcelhus til familien eller en ny lagerhal til virksomheden i Frederikssund, så kræver ventetiden på i gennemsnit 193 dage en god portion tålmodighed. Det samme gælder i Allerød, Hørsholm og Helsingør, hvor ventetiden i gennemsnit er henholdsvis 172, 167 og 107 dage.

Ventetiden i Frederikssund er den længste i hele Danmark, og ventetiderne i Frederikssund, Allerød, Hørsholm og Helsingør er så lange, at de alle får en plads i top ti over kommuner, som har de længste ventetider i hele landet. Det viser tal fra DI Byggeri. Ventetiden er opgjort fra den dag, hvor kommunerne har modtaget alle oplysninger i byggesagen, så det er den reelle sagsbehandlingstid i kommunerne, der måles på.

- Jeg kender ikke årsagerne, men ingen kan være tilfredse med de lange ventetider. Det er et dårligt signal, som kommunerne sender til vores borgere og erhvervsliv, når de skal vente mellem tre og seks måneder på at få grønt lys til at bygge og dermed investere i vores lokalområde. De må i gang med at gøre noget ved ventetiderne og helst allerede i dag, siger bestyrelsesleder i DI Byggeri Nordsjælland Jørgen Simonsen.

Til gengæld kan Halsnæs, Rudersdal og Furesø give grønt lys til at gå i gang med byggeriet på i gennemsnit henholdsvis 31, 32 og 34 dage.

- I Rudersdal var sagsbehandlingstiden sidste år 105 dage, mens den nu er på kun 32 dage. Det er et godt eksempel på, at hvis en kommune beslutter sig for at gøre en indsats, så er det faktisk muligt at skære en stor del af ventetiden. Jeg kan kun opfordre kommuner med lang ventetid til at lære af Halsnæs, Rudersdal og  Furesø, der har knækket koden til, hvordan sagsbehandlingen organiseres og ventetiden holdes på et acceptabelt niveau, siger bestyrelsesleder Jørgen Simonsen.

DI Byggeri Nordsjælland glæder sig over, at ventetiden er faldet i hele syv ud af 11 kommuner i Nordsjælland. F.eks. er ventetiden i Gribskov faldet fra i gennemsnit 110 til 85 dage. I Allerød er den faldet fra 213 til 172 dage. Samme tendens ses i Fredensborg, Furesø, Halsnæs, Hillerød og Rudersdal kommuner. Til gengæld er ventetiden steget i Helsingør, Egedal, Hørsholm og Frederikssund.

- Når aktiviteten i byggebranchen falder, og antallet af ansøgninger om byggetilladelse dermed falder, så burde ventetiden jo ikke stige. Ikke nok med at ventetiderne er lange, det går også den forkerte vej, konstaterer bestyrelsesleder Jørgen Simonsen, DI Byggeri Nordsjælland.

Odder Kommune er med en ventetid på fem dage indehaver af titlen som Danmarks hurtigste til at sagsbehandle byggetilladelser.

- Vi har i Nordsjælland for mange kommuner med for lange ventetider, og jeg kan kun misundeligt se mod Odder og håbe, at vores kommuner vil lære af de bedste, siger Jørgen Simonsen, DI Byggeri Nordsjælland.

Bestyrelsesleder for DI Byggeri Nordsjælland Jørgen Simonsen, telefon 40 50 26 40
Regional konsulent for DI Byggeri Nordsjælland Anders H. Jensen, telefon 27 13 49 89