Banebrydende samarbejde om kampidræt skal tiltrække flere piger og kvinder

Kvindernes Kampidrætsdag finder sted ugen omkring den 8. marts - i år i uge 10. Kampidrætsforeninger i hele Danmark slår dørene op for åbent hus-arrangementer og sociale træninger for kvinder.

Historisk set har der været få kvinder i kampidrætten. De traditionelt maskuline idealer om overlegen fysik og kamp har formentlig holdt mange kvinder på afstand, og selv i 2024 er kun omkring 30% af medlemmerne i de danske kampidrætsklubber piger og kvinder.

Men stærke kræfter har i flere år arbejdet for at ændre denne kønsbalance i kampidrætten, og i år er flere forbund og organisationer end nogensinde før gået sammen om at få kvinderne ind i kampen. Det sker via kampagnen Kvindernes Kampidrætsdag, der som altid finder sted ugen omkring den 8. marts - i år i uge 10.

"Vi vil vise piger og kvinder, at f.eks. boksning er mere end blå øjne og brækkede næser," siger Sisse Rønne Lindsø, konsulent hos DGI Kampidræt. "Der er så mange kvaliteter i kampsporten, og det ønsker vi, at de skal opdage. Samtidig står vi på erfaringer fra flere år denne gang, og alle bidrager så meget, de kan. Vi er rigtig glade for det øgede samarbejde på tværs, så vores kræfter rækker endnu længere. Vi står stærkere, når vi arbejder sammen.”

Udviklingskonsulent hos Dansk Karate Forbund, Ann Troelsgaard, er også glad for det tættere samarbejde:

"Vi tror på, at det brede samarbejde om kampagnen kan giver endnu mere luft under vingerne til vores budskab. At kvinder, der ikke før havde tænkt, at kampsport var noget for dem, prøver det af og vælger det til. Vi får langt større stemmer, når vi arbejder sammen, så det her samarbejde på tværs er en kæmpe gevinst for udvikling af kampidrætten og synlighed overfor en målgruppe, vi ikke har så nemt ved at nå."

Sammen med ikke færre end syv kampidrætsforbund vil DGI Kampidræt vise piger og kvinder i alle aldre, at der er masser at komme efter i kampidrætten. De syv forbund er: Dansk Judo & Ju-Jitsu Union (DJU), Danmarks Bokse-Union (DaBU), Dansk Karate Forbund (DKarF), Dansk Kickboxing Forbund, ITF Danmark, Dansk Fægte-Forbund og Dansk Muay Thai Forbund (DMF).

Under kampagnen i uge 10 vil kampidrætsforeninger i hele Danmark slå dørene op for åbent hus-arrangementer, sociale træninger for kvinder, tema-aftener med fokus på piger og kvinder samt en masse andre tiltag, der skal sætte fokus på målgruppen.

Samtidig går DGI Kampidræt og de samarbejdende specialforbund sammen om en Faglig Eftermiddag fredag den 8. marts, hvor der vil være velkomsttale ved DGI’s formand, Charlotte Bach Thomassen, samt deltagelse fra bestyrelser og repræsentanter fra forbundene. Programmet består af faglige oplæg, debat og videre drøftelser af, hvordan kampidrætten kan få flere piger og kvinder med.

Signe Kirse Ellegaard, udviklingschef i Danmarks Bokse-Union ser frem til at sætte fokus på kampidrættens kvaliteter:

"Boksning, kampsport og kampkunst er også hård træning, fællesskab, og så er det sjovt. Du kommer i form, får større selvtillid og mere til, når du bliver en del af vores idræt. Og det er jeg sikker på, at mange piger vil være vilde med!"

I Dansk Muay Thai Forbund er man også glade for at kunne styrke kampidrætten ved et tættere samarbejde. Her udtaler formand Hans Emil Olesen:

”Vores forbund er glade for at støtte op om kampsport for kvinder! Uanset stilart og relationer til DIF, er det et stort skridt i den rigtige retning med en fælles sag som dette. Vi håber, at vi med fælles indsats kan skubbe til dagsordenen og statistikkerne, så endnu flere piger og kvinder finder vej ind i fællesskaberne."

Sisse Rønne Lindsø, udviklingskonsulent DGI Kampidræt. Tlf. 91 17 20 64. Mail: sisse.roenne.lindsoe@dgi.dk

Med kampagnen Kvindernes Kampidrætsdag er målet at få flere kvinder ind med i kampidrætsforeninger. Foto til fri afbenyttelse.

DGI arbejder målrettet for at styrke motion og breddeidræt i Danmark. Vi tror på glæden ved idræt og på styrken i foreningsfællesskabet. DGI's 6600 foreninger har over 1,7 mio. medlemmer.