Psykoterapeut: Sådan kvæler du stress og angst, når verden brænder

Der er en stigende frygt blandt danskerne over, hvorvidt krigen i Ukraine kommer til at påvirke vores personlige sikkerhed. Den slags bekymringer kan have stor, negativ betydning for ens mentale sundhed, hvis man ikke passer på, påpeger psykoterapeut.

En nylig Megafonundersøgelse for TV2 har afsløret, at vi danskere i stigende grad udviser nervøsitet og bekymring omkring krigen i Ukraine og hvilken betydning den har for vores personlige sikkerhed i Danmark.

Denne bekymring, kombineret med den igangværende krig mellem Israel og Hamas, har skabt en "perfekt storm" for mental uro blandt befolkningen, fortæller Flemming Bust, psykoterapeut hos Angst.dk.

"Vi lever i en tid, hvor nyheder om konflikter og globale kriser når os i realtid, hvilket kan føre til en konstant tilstand af angst og stress. Denne vedvarende tilstand af hyperårvågenhed over for globale trusler kan, hvis den ikke håndteres forsigtigt, resultere i langsigtede konsekvenser for vores mentale sundhed. Jeg oplever f.eks. en stigning i tilfælde af agorafobi - frygten for åbne eller overfyldte steder - , som direkte kan spores tilbage til denne eksponering for stressende input”, siger Flemming Bust.

3 tips til at beskytte dit mentale helbred i krigs- og krisetider

I en verden, der synes stadig mere uforudsigelig og fuld af konflikter, er det vigtigere end nogensinde at være opmærksom på vores mentale helbred, mener Flemming Bust.

For at navigere gennem disse turbulente tider med ro og modstandsdygtighed, har han 3 tips, der kan hjælpe dig med at beskytte dit mentale helbred og bevare din indre ro:

1. Begræns din eksponering for negative input: Vores telefon er en kæmpe stressfaktor helt generelt, hvor vi konstant bliver bombarderet med opdateringer, hvoraf mange i tiden bærer negativt indhold som krig og krise, og derfor risikerer vi at overstimulere vores nervesystem. Det kan forstyrre vores evne til at slappe af og forberede os til en rolig søvn, hvilket er afgørende for vores mentale og fysiske sundhed.

Derfor kan du med fordel sætte specifikke tidspunkter af til at opdatere dig på verdenssituationen, og undgå nyheder lige før sengetid. Det er også en god idé helt at slukke sin telefon i perioder.

2. Lav åndedrætsøvelser: Evnen til at optimere iltoptag er afgørende for vores hjerne og nervesystemets funktion. Prøv blot at stresse din hjerne ved at holde vejret. På få sekunder vil din krop og psyke reagere - det bliver meget hurtigt ubehageligt

Når vi er stressede, har dette en direkte indvirkning på vores muskulatur, især omkring brystkassen, hvilket gør den stiv og ufleksibel. Det begrænser vores lunger i at udvide sig fuldt ud og reducerer dermed vores iltindtag, hvilket kan forstærke følelser af stress og angst.

Når brystkassen bliver blødere og mere fleksibel gennem åndedrætsøvelser, forbedres vores iltindtag markant. Det stimulerer det parasympatiske nervesystem, som er ansvarligt for kroppens hvile- og fordøjelsesaktiviteter, og reducerer tilstanden af stress og angst.

Derfor anbefaler jeg regelmæssige åndedrætsøvelser, der ikke kun fokuserer på dybde, men også på kvaliteten af hvert åndedrag. Disse øvelser bør integreres som en daglig praksis, og ikke blot som en sporadisk aktivitet. Det kan være så lidt som 5 minutter to gange om dagen og det kan nemt gøres mens du går en tur eller laver mad.

3. Dyrk motion: Motion er også fantastisk. Dels fordi den er med til at forbedre din iltoptagelse, men den kan også hjælpe med at reducere stressniveauer ved at nedbringe kroppens produktion af stresshormoner, såsom adrenalin og kortisol.

Desuden kan motion fungere som en meditativ praksis, der giver os mulighed for at tage en pause fra dagens bekymringer og stress. Aktiviteter som løb, svømning eller endda en rolig gåtur i naturen kan give en følelse af nærvær og mindfulness, hvilket hjælper med at klare tankerne og bringe en følelse af indre fred.

Ved bevidst at vælge handlinger, der nærer vores sind og krop, kan vi ikke kun mindske de øjeblikkelige symptomer på stress og angst, men også bygge en robusthed, der gør os bedre i stand til at stå imod fremtidige storme.

Ved at integrere disse rutiner i vores daglige rutiner, kan vi skabe et fundament for et sundere og mere afbalanceret liv og få sat en prop i de stress- og angstlignende følelser vi har. Det handler ikke kun om at undgå stressfaktorer, men også om at opbygge en indre styrke, der gør os i stand til at navigere gennem livets storme med større ro og klarhed, siger Flemming Bust.

Om angst.dk

angst.dk startede med et enkelt mål: at tilbyde støtte og ressourcer til dem, der kæmper med angst og angstlidelser. Vi ved, at mange mennesker lider i stilhed, ofte uden at vide, hvor de skal vende sig for hjælp. Derfor skabte vi et sted, hvor viden, behandling og fællesskab mødes. Vores mission er at tilvejebringe en tryg og oplysende hjemmeside, der hjælper mennesker med angst og angstlidelser. Vi er dedikerede til at være den førende kilde til information og støtte indenfor området angst, og vi arbejder utrætteligt for at bringe de nyeste forskningsbaserede behandlinger og værktøjer til dem, der har brug for det.

Vi ønsker at nedbryde stigmatiseringen omkring psykisk sundhed og sætte en ny standard for kvaliteten i behandlingen af angst. Vores vision er at fremme en verden, hvor psykisk sundhed er lige så anerkendt og behandlet som fysisk sundhed. Gennem kontinuerlig forskning og uddannelse stræber vi efter at forbedre livskvaliteten for alle berørt af angst.