Høringssvar: Teknisk rådgivning vedr. CSDR penalty mekanisme

Finans Danmark mener, at det endnu er for tidligt at evaluere på effekten af indførslen af settlement discipline regimets bødemekanisme fra februar 2022. Der er behov for en længere observationsperiode for at se effekten over længere tid.

Siden indførslen af settlement discipline regimets bødemekanisme i februar 2022, som indførte bøder på handler, der ikke blev afviklet til tiden, har der været stort fokus på at højne afviklingsprocenten. Generelt ligger afviklingsprocenten meget højt i Danmark. Samtidigt kan vi se, at der i slutningen af 2023 har været et markant fald i den samlede værdi i betalte bøder. Vi bør derfor afvente yderligere data for at kunne se om denne effekt fortsætter, før der iværksættes drastiske ændringer i bødemekanismen med en mangedobling af bøderne.

Finans Danmark mener, at der bør laves en grundig analyse af fordele og ulemper ved eventuelle ændringer i systemet, som var meget omkostningsfyldt at etablere og implementere. Der bør i stedet rettes fokus på markeder og deltagere med høje fejlprocenter og undersøge de underliggende årsager til disse fejl og sætte ind der.

Der kan også ses på øgede muligheder for delvis afvikling og levering, som endnu ikke er indført på alle markeder i EU, som et muligt tiltag, inden der foretages mangedobling af bødeniveau eller drastiske ændringer af hele systemet allerede to år efter implementeringen.

Læs høringssvar (finansdanmark.dk)

Danskere opretter aktiesparekonti i rekordantal efter forhøjelse af indskudsloft19.7.2024 07:23:11 CEST | Pressemeddelelse

I løbet af 1. halvår af 2024 steg antallet af danskere med en aktiesparekonto med 71.000. Det er den største stigning på seks måneder siden ordningens etablering i 2019. Stigningen kommer i kølvandet på, at aktiesparekontoens indskudsloft blev hævet med knap 30.000 kr. ved årsskiftet til 2024. De mange indehavere af en aktiesparekonto kan se frem til, at indskudsloftet hæves igen i 2025.

Nu går den svære boligjagt i gang for de kommende studerende17.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Når de kommende studerende i næste uge får at vide, om de er optaget på deres drømmestudie, bliver det for mange også startskuddet til jagten efter et nyt hjem. Og det kan være svært. Lejeboligmarkedet er præget af lange ventelister og høje lejepriser. Og selvom der er kommet flere mindre ejerlejligheder til salg i studiebyerne end sidste sommer, kan det være svært at få råd til at købe. Det viser en ny analyse fra Finans Danmark.