Hvornår er der tale om et alkoholmisbrug?

Et stort forbrug af alkohol kan medføre alvorlige problemer.

Foto: Pexels

Det går både ud over dit fysiske og psykiske helbred. I mange tilfælde kan det også ødelægge familie- og venneforhold, skade din økonomi og skabe problemer på din arbejdsplads.

Hvad er et skadeligt forbrug af alkohol?

Et for stort alkoholforbrug er meget individuelt, og det kan være svært at påpege, hvornår der er tale om et decideret alkoholmisbrug.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at kvinder bør drikke 14 genstande om ugen, og mænd må drikke op til 21. Er der tale om et misbrug, fordi man overskrider antallet af genstande? Ikke nødvendigvis, men det er en indikator, som du skal være opmærksom på.

Indikatorer på alkoholmisbrug

Afhængighed af alkohol kan se meget forskelligt ud. Et alkoholmisbrug er sjældent noget, som sker pludseligt fra den ene dag til den anden, men nærmere en glidende overgang fra et moderat forbrug af alkohol til en decideret afhængighed. Så hvornår ved man, om man har et alkoholmisbrug?

Når du har et alkoholmisbrug, så har du en sygelig trang til at drikke ofte og meget. Du kan opleve en følelse af at miste kontrollen, når du drikker. For eksempel kan det blive svært blot at have en eller to genstande, når du er ude med vennerne, uden at det tager overhånd.
Når man har et alkoholmisbrug, så begynder man også at døje med abstinenser, når man ikke drikker. Dette kan føles som uro og angst i kroppen, som kun forsvinder, når man drikker alkohol igen. En alkoholmisbruger har også en større tolerance over for alkohol. Jo mere man drikker, desto mere vænner kroppen sig til alkohol, hvilket betyder, at man pludselig skal have mere og mere at drikke for at føle en rus.

Kom i behandling for dit misbrug

Et alkoholmisbrug er noget, som skal behandles. Det er hverken en kortvarig eller nem proces, men det er en nødvendighed.

På behandlingscenter Stien kan du få den hjælp, som du har behov for, hvis du er bekymret for dit alkoholindtag.

Behandlingen på centeret indebærer samtaler med sundhedsfaglige personer, gruppeterapi og i nogle tilfælde også medicinsk behandling.

Behandlingscenter Stien tilbyder 100% anonym behandling, så du behøver ikke give nogen former for personlige oplysninger for at komme i behandling.

Hvis du mistænker at du, eller en af dine nærmeste, kæmper med et alkoholmisbrug, så kan du ringe til deres døgntelefon og modtage rådgivning fuldstændig gratis og uforpligtende.

Støtte og omsorg ved livets afslutning10.4.2024 11:41:48 CEST | Pressemeddelelse

Når en elsket person går bort, kan det en være både udfordrende og følelsesmæssigt belastende tid at stå i for både familie, venner og andre pårørende. For ikke nok med at der er en stor sorg, der skal bearbejdes og tages hånd om, og der skal uddeles en masse trøst, så er det også en tid, der er fyldt med praktiske beslutninger blandt andet i forhold til den sidste rejse og det sidste farvel. Og det er netop de øjeblikke af både sorg og tab, at bedemænd spiller en vigtig rolle i at yde støtte, vejledning og ikke mindst praktisk assistance i forhold til at planlægge en begravelse eller en bisættelse. Men ved du, hvor meget hjælp en bedemand kan yde? Derfor er det vigtigt at finde den rette hjælp En dygtig bedemand, som for eksempel en bedemand i København, er trænet i at hjælpe familier gennem den måske mest vanskelige proces, de nogensinde vil komme til at stå overfor i deres liv. Det er den, der har med planlægningen og udførelsen af en begravelse eller bisættelse samt eventuel efterf

Sundheden og bekvemmeligheden ved online bestilling af fiskekasser8.4.2024 19:30:41 CEST | Pressemeddelelse

I Danmark vinder fiskekasser og skaldyrskasser stadig større indpas i hjemmekøkkenerne, drevet af et voksende ønske om at nyde sund, frisk og varieret kost. Sundhedsstyrelsen anbefaler at spise mindre kød og i stedet vælge bælgfrugter og fisk, hvilket er en tendens, som Hanstholm Fisk & Skaldyr gerne vil gøre det nemmere for danskerne at følge. Ved at tilbyde et bredt udvalg af nøje sammensatte fiskekasser, som leveres direkte til døren, opfylder Hanstholm Fisk & Skaldyr dette behov. Med fiskekasserne, som bl.a. er sammensat af den kendte kok Rasmus Vognsen fra Masterchef, tilbydes der en nem og bekvem måde at få adgang til kvalitetsfisk og -skaldyr på, uanset anledningen. Fra store begivenheder til en hyggelig fredagaften, er der en fiskekasse for enhver smag. Den stigende popularitet af fiskekasser kan også tilskrives det moderne livs tempo, hvor tiden ofte er knap, og ønsket om bekvemmelighed står højt på ønskelisten. Online bestilling gør det muligt at planlægge måltiderne forud og