Hvornår er der tale om et alkoholmisbrug?

Et stort forbrug af alkohol kan medføre alvorlige problemer.

Foto: Pexels

Det går både ud over dit fysiske og psykiske helbred. I mange tilfælde kan det også ødelægge familie- og venneforhold, skade din økonomi og skabe problemer på din arbejdsplads.

Hvad er et skadeligt forbrug af alkohol?

Et for stort alkoholforbrug er meget individuelt, og det kan være svært at påpege, hvornår der er tale om et decideret alkoholmisbrug.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at kvinder bør drikke 14 genstande om ugen, og mænd må drikke op til 21. Er der tale om et misbrug, fordi man overskrider antallet af genstande? Ikke nødvendigvis, men det er en indikator, som du skal være opmærksom på.

Indikatorer på alkoholmisbrug

Afhængighed af alkohol kan se meget forskelligt ud. Et alkoholmisbrug er sjældent noget, som sker pludseligt fra den ene dag til den anden, men nærmere en glidende overgang fra et moderat forbrug af alkohol til en decideret afhængighed. Så hvornår ved man, om man har et alkoholmisbrug?

Når du har et alkoholmisbrug, så har du en sygelig trang til at drikke ofte og meget. Du kan opleve en følelse af at miste kontrollen, når du drikker. For eksempel kan det blive svært blot at have en eller to genstande, når du er ude med vennerne, uden at det tager overhånd.
Når man har et alkoholmisbrug, så begynder man også at døje med abstinenser, når man ikke drikker. Dette kan føles som uro og angst i kroppen, som kun forsvinder, når man drikker alkohol igen. En alkoholmisbruger har også en større tolerance over for alkohol. Jo mere man drikker, desto mere vænner kroppen sig til alkohol, hvilket betyder, at man pludselig skal have mere og mere at drikke for at føle en rus.

Kom i behandling for dit misbrug

Et alkoholmisbrug er noget, som skal behandles. Det er hverken en kortvarig eller nem proces, men det er en nødvendighed.

På behandlingscenter Stien kan du få den hjælp, som du har behov for, hvis du er bekymret for dit alkoholindtag.

Behandlingen på centeret indebærer samtaler med sundhedsfaglige personer, gruppeterapi og i nogle tilfælde også medicinsk behandling.

Behandlingscenter Stien tilbyder 100% anonym behandling, så du behøver ikke give nogen former for personlige oplysninger for at komme i behandling.

Hvis du mistænker at du, eller en af dine nærmeste, kæmper med et alkoholmisbrug, så kan du ringe til deres døgntelefon og modtage rådgivning fuldstændig gratis og uforpligtende.

Træpiller: Fra affaldstræ til varme i hjemmet22.5.2024 12:05:34 CEST | Pressemeddelelse

I disse tider bliver der mere og mere fokus på at undgå spild af enhver art – og den tendens omfatter i sagens natur en hel del ting, som almindeligvis betragtes som affald. Tag f.eks. møbelindustrien og produktionen af andre trævarer. Træer og træ har deres egne, naturlige former, som kun sjældent stemmer overens med de formål, vi mennesker bruger det til. Ergo må det skæres til, og et hurtigt blik indenfor i en produktionshal inden for træindustrien afslører, hvor store mængder "affaldstræ", der produceres sideløbende med træmøbler, gulvbrædder, planker, bjælker og utallige andre trævarer. Men heldigvis kan de enorme mængder resttræ bruges til noget fornuftigt: de kan laves til træpiller. Træ: Menneskehedens første brændsel Træ er den første type brændsel, menneskehedens spirende civilisation tog i brug, og indtil for små 200 år siden var det stort set den eneste. Nu er der kommet mange flere til (desværre med visse negative konsekvenser), men træ er stadig flittigt brugt i såkaldt m

LinkConcept lancerer ny side om Formel 1 i Canada15.5.2024 09:17:39 CEST | Pressemeddelelse

Vejle, Danmark – LinkConcept, en førende digital marketing- og webudviklingsvirksomhed, annoncerer stolt lanceringen af deres nyeste webprojekt, https://formule-1.ca/. Denne nye side er dedikeret til Formel 1-fans i Canada og tilbyder omfattende dækning af sporten, fra løbsresultater og nyheder til baggrundsartikler og analyser. O Den nye hjemmeside er designet med brugervenlighed og engagerende indhold i centrum. https://formule-1.ca/ sigter mod at blive den foretrukne ressource for canadiske Formel 1-entusiaster ved at tilbyde: Opdaterede Nyheder: Daglige opdateringer om de seneste begivenheder inden for Formel 1, herunder teammeddelelser, kørerskift og teknologiske fremskridt. Løbsdækning: Detaljerede rapporter fra hver Grand Prix-weekend med liveopdateringer, resultater og højdepunkter. Analyse og Baggrund: Ekspertanalyser af løb og sæsonforløb, samt dybdegående artikler om sportens historie og fremtidige udviklinger. Eksklusivt Indhold: LinkConcept planlægger løbende at udvide htt