Hvornår er der tale om et alkoholmisbrug?

Et stort forbrug af alkohol kan medføre alvorlige problemer.

Foto: Pexels

Det går både ud over dit fysiske og psykiske helbred. I mange tilfælde kan det også ødelægge familie- og venneforhold, skade din økonomi og skabe problemer på din arbejdsplads.

Hvad er et skadeligt forbrug af alkohol?

Et for stort alkoholforbrug er meget individuelt, og det kan være svært at påpege, hvornår der er tale om et decideret alkoholmisbrug.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at kvinder bør drikke 14 genstande om ugen, og mænd må drikke op til 21. Er der tale om et misbrug, fordi man overskrider antallet af genstande? Ikke nødvendigvis, men det er en indikator, som du skal være opmærksom på.

Indikatorer på alkoholmisbrug

Afhængighed af alkohol kan se meget forskelligt ud. Et alkoholmisbrug er sjældent noget, som sker pludseligt fra den ene dag til den anden, men nærmere en glidende overgang fra et moderat forbrug af alkohol til en decideret afhængighed. Så hvornår ved man, om man har et alkoholmisbrug?

Når du har et alkoholmisbrug, så har du en sygelig trang til at drikke ofte og meget. Du kan opleve en følelse af at miste kontrollen, når du drikker. For eksempel kan det blive svært blot at have en eller to genstande, når du er ude med vennerne, uden at det tager overhånd.
Når man har et alkoholmisbrug, så begynder man også at døje med abstinenser, når man ikke drikker. Dette kan føles som uro og angst i kroppen, som kun forsvinder, når man drikker alkohol igen. En alkoholmisbruger har også en større tolerance over for alkohol. Jo mere man drikker, desto mere vænner kroppen sig til alkohol, hvilket betyder, at man pludselig skal have mere og mere at drikke for at føle en rus.

Kom i behandling for dit misbrug

Et alkoholmisbrug er noget, som skal behandles. Det er hverken en kortvarig eller nem proces, men det er en nødvendighed.

På behandlingscenter Stien kan du få den hjælp, som du har behov for, hvis du er bekymret for dit alkoholindtag.

Behandlingen på centeret indebærer samtaler med sundhedsfaglige personer, gruppeterapi og i nogle tilfælde også medicinsk behandling.

Behandlingscenter Stien tilbyder 100% anonym behandling, så du behøver ikke give nogen former for personlige oplysninger for at komme i behandling.

Hvis du mistænker at du, eller en af dine nærmeste, kæmper med et alkoholmisbrug, så kan du ringe til deres døgntelefon og modtage rådgivning fuldstændig gratis og uforpligtende.

Dit Holstebro - din guide til byens liv og oplevelser27.7.2024 13:36:35 CEST | Pressemeddelelse

Holstebro kan spore sine rødder tilbage til middelalderen, og byen har siden udviklet sig til en blomstrende handelsby. Med sin strategiske beliggenhed ved Storåen blev Holstebro hurtigt et vigtigt knudepunkt for handel og transport. I dag kombinerer Holstebro sin rige historie med moderne udvikling og er kendt for sin levende kunst- og kulturscene. Rig på historie, kultur og moderne faciliteter er Holstebro en god by at bo i og besøge. Og for både borgere og turister er Byportalen Dit Holstebro en god ressource, der hjælper med at holde én opdateret om det der sker i byen. Dit Holstebro indeholder en omfattende kalender, Det sker, hvor man kan finde information om en bred vifte af aktiviteter, herunder teaterforestillinger, udsalg, byfester, loppemarkeder, koncerter og kunstudstillinger. Fordelene ved at bo i Holstebro At bo i Holstebro byder på mange fordele. Byen er kendt for sin høje livskvalitet, smukke natur og stærke lokalsamfund. Nogle af de mest bemærkelsesværdige seværdighede