Danske Skoleelever

Tryghed gør os til bedre klassekammerater

"Det er vores klassekammerater, som oplever noget forfærdeligt og grænseoverskridende. Og det er samtidigt vores klassekammerater, som gør noget dumt og alvorligt. Men fælles er, at de ER vores klassekammerater," siger formanden for Danske Skoleelever, Laura Poulsen.

Sager hvor elever har oplevet grænseoverskridende adfærd, vold eller trusler har fyldt i mediebilledet den seneste tid. For Danske Skoleelever er det helt afgørende, at alle elever kan føle sig trygge i skolen. Skolens ledelse, lærer og pædagoger har ansvar for, at alle elever kan møde en tryg hverdag og god kultur på skolen.

Alle elever har en grundlovssikret ret til at gå i skole. Elever kan på nuværende tidspunkt og bør ikke i fremtiden kunne bortvises fra skolen. Når elever oplever grænseoverskridende adfærd, vold eller trusler, skal skolens ledelse tage hånd om situationen. Skoler og kommuner skal have ordentlige værktøjer og rammer til at håndtere gældende sager, så man gennem dialog mellem ledelse, elever og forældre kan skabe en skole hvor alle føler sig trygge.

Om Danske Skoleelever

Danske Skoleelever (DSE) er en partipolitisk uafhængig interesseorganisation for skoleelever i Danmark. Organisationens formål er at skabe 'Det gode skoleliv' gennem en organisation 'Af og for elever'. DSE varetager elevernes interesser over for politikere, presse og interessenter på skoleområdet.

Følg pressemeddelelser fra Danske Skoleelever

Flere pressemeddelelser fra Danske Skoleelever