Nyt forsøg afslører: Bland selv-posens størrelse gør en stor forskel
Størrelsen på bland-selv-posen har stor betydning for, hvor meget slik du køber, viser nyt forsøg. Producenter og detailhandel kan derfor bidrage til at forebygge overvægt ved at gøre poserne mindre.
Du står i supermarkedet og skal købe bland selv-slik med hjem. Du fylder godt i posen, og pludselig står du med et halvt kilo slik i hænderne. For posens store størrelse har snydt dig.
Det sker ikke kun for dig. Det viser et nyt forsøg af Kræftens Bekæmpelse i samarbejde med Rema1000. I løbet af 12 uger solgte 10 Rema1000 butikker bland selv-slik i henholdsvis store poser og mindre poser. Forsøget viste, at der i gennemsnit kom næsten 9 pct. mere slik i de store poser end i de mindre poser. Det blev på 12 uger til 466 kg slik.
- Vi havde på forhånd ikke forestillet os den forskel, men på grund af resultatet har vi netop besluttet at skifte til mindre poser til bland selv-slik. Det flugter med vores fokus på miljø og sundhed. Vi ønsker ikke, at vores kunder køber mere end, de ønsker eller har behov for. Derfor har vi jo heller ikke fx flerstykstilbud, siger Lasse Lindner, kategorichef i Rema1000.
Slikposer har haft vokseværk
At være verdensmestre i slik er ikke den mest ønskværdige titel. Ikke desto mindre er danskerne verdensmestre i slik med et årligt indtag på 12,3 kg. slik og chokolade pr. person. Dertil kommer kager, is mm. En af grundene til det tvivlsomme verdensmesterskab er de stadig voksende slikposer, både de færdigpakkede og dem til bland selv-slik, mener Susanne Tøttenborg, chefkonsulent i Kræftens Bekæmpelse. Hun uddyber:
- Da mine børn var små, vejede en pose slik 60 gram. Nu er den mindste pose typisk omkring 125 gram, og poser på 400 gram er ikke noget særsyn. Det får os til at spise meget mere slik, for vi spiser ofte, til posen er tom, siger hun.
Lavere pris, større mængde
Forsøget bekræftede ikke overraskende, at prisen også har stor betydning for, hvor meget slik vi køber. I den butik, hvor prisen var 8,95 kr. pr. 100 g, købte den sliksultne kunde i gennemsnit 431 g slik. I butikker med en pris på 11,95 kr. blev der gennemsnitligt købt 311 g. Det er en forskel på hele 38 pct.
De større portioner får os til at spise mere. Og det kan bidrage til overvægt, der igen øger risikoen for mindst 15 forskellige kræftformer og er en af de vigtigste risikofaktorer for kræft.
- Både producenter og detailhandel spiller en afgørende rolle for, hvor mange usunde varer der ender i indkøbskurven og dermed for vores kostvaner. Derfor har de også et medansvar for folkesundheden i Danmark, siger Susanne Tøttenborg.
Og der er flere muligheder for producenten og detailhandlen for at fremme befolkningens sundhed. De kan f.eks, gøre pakke- og portionsstørrelser mindre, undgå flerstykstilbud på slik, undlade at placere slik rundt i butikken uden for deres almindelige hyldepladser, og begrænse markedsføringen af slik i det hele taget.
___________________________________________________________________________________________
Hvordan laver man et forsøg om slik?
Forsøget er gennemført af Kræftens Bekæmpelse i 10 Rema1000-butikker i perioden 21. august – 12. november 2023. Det er et cross over-design, hvor 5 butikker i 6 uger kørte med den store pose og bagefter 6 uger med den mindre pose. De andre 5 butikker gjorde det i omvendt rækkefølge. Der var i alt 35.512 bland selv-slik ekspeditioner, og der var ingen sæsonudsving i antal ekspeditioner eller vægt. Fredagsslik udgør 45 pct. af alle ekspeditioner, og her var gennemsnitsvægten 11 pct. højere end på de andre dage.
Indholdet i de store poser var i gennemsnit 339 g slik og i de mindre poser var det 312 g slik. En forskel på 27 g eller knap 9 pct. svarer til et mersalg i de store poser på 466 kg i de 10 butikker i 12 uger. Regnet om til de butikker i kæden, som fører bland selv-slik, ville det betyde, at kunderne fik i alt næsten 37 tons mere slik med hjem, hvis Rema 1000 valgte den store pose i stedet for den mindre.
Stigende overvægt i Danmark
53 pct. af den voksne befolkning i Danmark har overvægt, heraf hver tredje svær overvægt. Hvis udviklingen fortsætter, vil det være 67 pct. om bare 20 år, hvor af næsten halvdelen vil have svær overvægt. Jo højere vægt, jo større er risikoen for overvægtsrelaterede sygdomme. Det er en trussel for befolkningens sundhed og trivsel og en stor udfordring for et i forvejen presset sundhedssystem.
Kontakter
Presse:
Caroline Juul Mørck
Tlf.: 26712077
Mail: juul@cancer.dk
Billeder
Om Kræftens Bekæmpelse
Kræftens Bekæmpelse er Danmarks største sygdomsbekæmpende forening. Vi arbejder med forskning i kræft, forebyggelse og støtte til patienter og pårørende. Vores mål er, at færre får kræft, at flere overlever kræft - og at flere får et bedre liv med og efter kræft.
Besøg os på Cancer.dk.
Følg pressemeddelelser fra Kræftens Bekæmpelse
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Kræftens Bekæmpelse
Næsten hver tiende er under 14 år ved første solarietur3.12.2024 09:08:11 CET | Pressemeddelelse
Størstedelen af solariebrugere er under 18 år første gang, de går i solarium. Alarmerende, mener Kræftens Bekæmpelse.
Kræftens Bekæmpelse roser ny reform: Vil gøre det bedre at være patient i Danmark15.11.2024 11:40:57 CET | Pressemeddelelse
Patienter får lettere adgang til en praktiserende læge, og dermed kan flere kræfttilfælde opdages tidligere, siger adm. direktør Jesper Fisker.
Ny forskning er beroligende nyt for kvinder i fertilitetsbehandling14.11.2024 11:00:00 CET | Pressemeddelelse
Brugen af de fleste fertilitetshormoner øger ikke risikoen for æggestokkræft.
Nordiske kræftforeninger: Fem politiske tiltag kan forebygge overvægt blandt børn og unge13.11.2024 14:00:00 CET | Pressemeddelelse
Strammere lovgivning og 5 politiske anbefalinger skal forebygge overvægt blandt børn.
Unge kvinder glemmer at gå til kræftscreening4.11.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Halvdelen af de unge kvinder deltager ikke i livmoderhalskræftscreening, selvom de gerne vil. Nu sætter Kræftens Bekæmpelse fokus på screening og minder om den vigtige undersøgelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum