Virksomhedskonsulenternes komplekse arbejdsfelt fortjener opmærksomhed
I en tid, hvor virksomhedskonsulenters arbejdsfelt spænder over at afkode virksomheders behov, spotte kompetencer hos ledige og kende til nationale dagsordner i erhvervslivet, er det vigtigt, at jobcentret løbende prioriterer konsulenternes kompetenceudvikling. Det vurderer seniorkonsulent i videnshuset Cabi.
”Man kan sige, at virksomhedskonsulenternes kompetencer er afgørende for jobcentrets succes i dag,” vurderer Annette Juul Jensen, seniorkonsulent i Cabi.
”Det siger jeg, fordi det er den kontakt, der bliver skabt ude i virksomhederne, der er med til at skabe de jobåbninger, som de udsatte ledige har brug for, for at få fodfæste på arbejdsmarkedet,” tilføjer hun.
Til daglig er Annette Juul Jensen i kontakt med mange af landets jobcentre, hvor hun blandt andet underviser virksomhedskonsulenter. Derfor kender hun spændvidden i kravene til konsulenternes kompetencer og det løbende behov for opkvalificering, som jobbet fordrer.
”Aktuelt skal en virksomhedskonsulent have blik for, at den aktuelle ESG-dagsorden afføder nye opgaver hos virksomhederne. Her er muligheder for at åbne direktører og produktionslederes øjne for, at flere af de opgaver kan løses af ledige, der trives med et konkret og afgrænset arbejdsfelt. Det kunne være affaldssortering eller en indsats for mindre madspild ved frokostordningen,” siger Annette Juul Jensen.
”Derudover har en god virksomhedskonsulent blik for den lediges ressourcer og hvilke opgaver, ressourcerne kan omsættes til på en arbejdsplads. For at have det blik, kræver det et stærkt samarbejde med den ledige såvel som den sagsbehandler, der ofte også arbejder med den ledige om konkrete jobmål. Der skal altså også stærke tværfaglige kompetencer til.”
Det er blot et par af de kompetencer, som en virksomhedskonsulent anno 2024 bør mestre. Derfor er der brug for løbende opkvalificering, der flugter virksomhedernes virkelighed, fordi der hele tiden kommer nye krav og rammer til, vurderer seniorkonsulenten fra Cabi.
Jagten på de lønnede timer stiller krav til konsulenten
Ifølge Annette Juul Jensen har kommunernes skærpede fokus på, at lønnede timer er målet med enhver praktik, særligt betydning for virksomhedskonsulenternes arbejde. De skal ofte stå i spidsen for en kulturændring i samarbejdet mellem virksomhederne og jobcentret. Konsulenten skal løbende finde konkrete løsninger til, hvordan den ledige kan modtage løn for enkelte opgaver, og samtidig stadig bidrage på praktikvilkår på andre opgaveområder. Det tager tid for virksomhederne at vænne sig til, at det ikke kun handler om ansættelser i klassisk forstand eller praktikpladser.
Annette Juul Jensen fremhæver, at virksomhedskonsulenten må helt tæt på produktionsgangene og forretningsgrundlaget i den enkelte virksomhed for at være en samarbejdspartner, der viser vejen til, hvordan ledige fra kanten kan være en del af løsningen på arbejdskraftmangel.
”Alle virksomhedskonsulenter har siddet overfor en indehaver, der siger, at virksomheden ikke har opgaver til en ledig. For bare få år siden ville en virksomhedskonsulent ofte acceptere udmeldingen og køre videre til næste virksomhed. I dag bør konsulenten have dialogredskaberne og branchekendskabet til at blive siddende og bistå lederen i virksomheden med at nedbryde nogle af de belastede medarbejderes stillinger til opgaver. I den proces viser der sig ofte nogle småopgaver, der egner sig til, at en ledig fra kanten af arbejdsmarkedet kan komme ind og bidrage i nogle få timer,” forklarer Annette Juul Jensen.
”Det med at tage udgangspunkt i virksomhedens behov og derefter matche med den rette ledige, oplever jeg, at mange virksomhedskonsulenter stadig er i gang med at omstille sig til. Det er en proces, fordi vi ofte har haft fokus på at finde virksomheder, der matcher den lediges behov,” tilføjer hun.
Samarbejdspartner for den ledige hele vejen
Selv om virksomhedernes behov skal fylde meget beskæftigelsesindsatsen i dag, er det tætte samarbejde med den enkelte ledige en lige så vigtig del af virksomhedskonsulentens kerneopgave, påpeger Annette Juul Jensen:
”Virksomhedskonsulenten har en vigtig opgave i ikke bare at kende den lediges kompetencer her og nu. Som en god samarbejdspartner for den ledige handler det om at kortlægge, hvor der findes en udviklingssti for ham eller hende, og så gå med på sidelinjen – finde praktikpladsen, der er perspektiv i, tage dialogen med virksomheden, når den ledige løser et stykke arbejde, der berettiger til lønnede timer, som senere måske skal blive til flere lønnede timer eller måske en læreplads.”
Ifølge Annette Juul Jensen er det netop det, at virksomhedskonsulenten er en samarbejdspartner for både virksomhed og den ledige, der gør opgavesammensætningen kompleks.
”Det er mange faglige krav, der er samlet i én stilling. Det er glædeligt, at rigtig mange konsulenter er gode til at matche virksomheder og ledige. Samtidig håber jeg også, at lederne på landets jobcentre er opmærksomme på, at virksomhedskonsulenter bør være opdateret med viden om alt fra handicapkompenserende ordninger til ESG og grøn omstilling, fordi de vidensområder har en direkte betydning for, hvor godt konsulenten løser sin komplekse kerneopgave,” pointerer Annette Juul Jensen.
Om Cabi
Cabi er et landsdækkende non-profit videnshus, som arbejder målrettet for et socialt ansvarligt arbejdsmarked, hvor mennesker og virksomheder lykkes. Det gør vi ved at stille brugbar viden og operationelle værktøjer til rådighed for alle, der ønsker at fremme:
- udsatte menneskers muligheder for job og uddannelse
- udsatte medarbejderes muligheder for at blive i deres job
- trivsel og forebyggelse af nedslidning på arbejdsmarkedet.
Hvert år siden 2002 har Cabi også uddelt CSR People Prize til socialt ansvarlige virksomheder.
Udsatte unge, S'et i ESG og trivsel
Cabi bidrager til at udvikle den danske beskæftigelsesindsats, og vores mål er, at endnu flere virksomheder tager socialt ansvar. Derfor stiller vi os til rådighed for at formidle gode erfaringer, eksempler, tal og metoder til pressen for at nuancere og øge den offentlige debat om det rummelige arbejdsmarked.
Det er fx inden for temaer som:
Følg pressemeddelelser fra Cabi
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cabi
Ny finansiering sikrer, at flere udsatte ledige kommer i job4.12.2024 10:05:13 CET | Pressemeddelelse
I 11. time af finanslovsforhandlingerne for 2025 kom Cabi tilbage på finansloven. Dermed kan Cabi fortsætte sit nuværende arbejde for, at flere virksomheder lykkes med at ansætte og fastholde udsatte i job – og det endda med fornyet styrke. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har nemlig besluttet at investere 88 millioner kr. i en ny treårig landsdækkende indsats. Indsatsen består af en stærk partnerkreds med Cabi i spidsen og skal understøtte, at flere virksomheder bliver socialt bæredygtige.
Her er vinderne af CSR People Prize 202414.11.2024 17:30:04 CET | Pressemeddelelse
Vinderne af årets udgave af CSR People Prize 2024 er fundet. Der blev i alt uddelt fire priser til fire virksomheder, der på hver deres måde har gjort en ekstra stor indsats for mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet
ProfilService i Brøndby vinder national CSR-pris – gør en kæmpe forskel for udsatte ledige14.11.2024 17:23:36 CET | Pressemeddelelse
ProfilService vinder CSR People Prize 2024 for deres systematiske arbejde med at ansætte udsatte ledige. Via innovative tiltag og investeringer er ProfilService lykkedes med at finde medarbejdere blandt ledige, der ellers ville have haft svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet.
Stifter af Gjørtler Ejendomme modtager ildsjælepris14.11.2024 15:57:30 CET | Pressemeddelelse
Thomas Gjørtler, stifter af Gjørtler Ejendomme i Viborg, modtager ildsjælepris ved uddelingen af CSR People Prize 2024. Han får prisen for sit personlige og ekstraordinære arbejde for at give nogle af samfundets mest udsatte en chance på arbejdsmarkedet.
GladTeknik vinder national CSR-pris for at gøre en forskel for unge med diagnoser14.11.2024 15:55:41 CET | Pressemeddelelse
GladTeknik A/S fra Hvidovre vinder af CSR People Prize 2024. Virksomheden har formået at skabe de bedste rammer til, at neurodivergente medarbejdere kan bruge deres superkræfter fuldt ud. Hele 80 % af GladTekniks ansatte har en eller flere diagnoser – inklusiv stifteren selv.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum