Ombygning af havne begynder
På mandag den 4. marts begynder første fase af ombygningen af havnene i Bøjden og Fynshav. Ombygningen skal gøre havnene klar til den kommende elfærge til Alslinjen.
På et værft i Tyrkiet begynder Alslinjens nye elfærge for alvor at ligne et skib. Og nu begynder første fase af ombygningen af havnene i Bøjden og i Fynshav, så den nye elfærge og de to havne passer sammen.
Det er entreprenørfirmaet Munck Havne & Anlæg, som har fået vandbygningsopgaven med at gøre begge havne klar til den elektriske fremtid, og på mandag den 4. marts begynder det komplicerede arbejde med at få tilpasset færgelejerne. Arbejdet forløber parallelt i de to havne.
”Det kan umiddelbart se ud som en overkommelig opgave, men der skal arbejdes under vandet og i terræn i konstruktioner, som er lavet tilbage i 1960’erne, så der er lidt spænding omkring, hvad vores folk egentlig støder på”, forklarer Molslinjens pressechef, Jesper Maack.
I første omgang får arbejdet i færgelejerne ingen konsekvenser for den daglige drift af færgen, men beboerne i området kan opleve lidt ekstra støj fra arbejdet i havnene. Senere vil der periodevis komme tilpasninger i driften, for at få færgelejerne tilpassede.
Senere vil der komme andre entreprenører på pladsen, herunder rampeleverandør, leverandør af ladeudstyr og fortøjningssystemer. Alt sammen arbejde, som bliver et vigtigt skridt frem mod en mere grøn færgedrift.
Kontakter
Jesper MaackPR & Communication Manager
Tlf:20196215jma@molslinjen.dkOm Molslinjen
Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab. Med en flåde på 15 skibe driver selskabet i alt ni ruter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. I 2023 overtog Molslinjen det Helsingborgbaserede rederi, ForSea med ruten mellem Helsingør og Helsingborg. Tilsammen har færgerne mere end 15 millioner gæster årligt. Ruterne Aarhus – Odden, Ebeltoft – Odden og Rønne – Ystad betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier. I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Den kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Viborg, Herning, Silkeborg og Rønne samt en række andre jyske byer.
Molslinjen beskæftiger i dag mere end 1800 medarbejdere. Mere info: www.molslinjen.dk
CSR: Molslinjen Commitment / Molslinjen Code of Conduct for Business Relationships.
Følg pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Udsolgt hurtigfærge venter på de jyske fodboldfans8.5.2024 13:13:54 CEST | Pressemeddelelse
DBU Pokalen skal til Jylland. Så meget ligger fast, når Silkeborg og AGF torsdag mødes i pokalfinalen i Parken. Det ligger også fast, at de jyske fodboldfans skal samme vej - og derfor følger Molslinjens kaptajn med i kampens forløb.
Den tredje färjan hos Öresundslinjen förbereds för att segla på grön el7.5.2024 10:01:22 CEST | Pressemeddelelse
Efter att ha elektrifierat färjorna Tycho Brahe och Aurora, är det nu dags för färjan Hamlet att konverteras till batteridrift, laddad med förnybar el från vind-, vatten- och solenergi.
Tredje færge hos Øresundslinjen gøres klar til at sejle på grøn strøm7.5.2024 10:01:22 CEST | Pressemeddelelse
Efter elektrificeringen af færgerne, Tycho Brahe og Aurora, så gør Øresundslinjen nu klar til at konvertere den tredje færge, M/F Hamlet, til drift på batterier ladet med strøm fra vind- og solenergi.
Økonomi-komet jagter kendskab til søs3.5.2024 08:40:12 CEST | Pressemeddelelse
Den hastigt voksende økonomikonsulent-virksomhed, Keepers, står til søs efter bedre kendskab. Keepers er derfor gået ombord hos Molslinjen, hvor firmaet fremover vil lægge navn til færgernes lounge for business-rejsende.
Afgifter fører til salg af hurtigfærge30.4.2024 08:55:48 CEST | Pressemeddelelse
Molslinjen har solgt sin ældste hurtigfærge, Max. Færgen skal fremover operere i Middelhavet. Årsagen til salget skal findes i CO2-afgifter, som tvinger rederiet til at drosle ned på Kattegat.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum