femina fylder 150 år - og bliver 100 procent digitalt
I morgen, onsdag den 28. februar, fylder femina 150 år og skriver dermed historie som Danmarks ældste og ét af verdens ældste ugeblade til kvinder. Nu skriver femina snart ny historie, da det med det sidste printnummer, der udkommer den 29. februar, bliver 100 procent digitalt. Samtidig vil femina fortsætte med at være et aktualitetsmedie målrettet kvinder.
I 1874 blev femina født som Nordisk Mønster-Tidende. Dengang var femina det første ugeblad til kvinder i Danmark, og kun det andet ugeblad til kvinder i hele verden.
Igennem 150 år har femina haft kvinder og deres livsvilkår som omdrejningspunkt i en verden i konstant forandring. femina eksisterede før kvinder fik stemmeret, før kvinder fik ret til fri abort – og har været der gennem verdenskrige og kvindeoprør - på en platform der har været elsket af de kvindelige læsere. I 2024 er platformen, læserne elsker, i langt højere grad digital og derfor bliver femina 100 procent digitalt.
Samtidig vil femina fortsætte femina.dks fokus på stærke kvindeagendaer og være et perspektivrigt nyheds- og aktualitetsmedie om alt fra popkultur til politik.
”Som medie løfter vi de store strukturelle dagsordener, der gør en positiv forskel for kvinders liv. Det gør vi, samtidig med, at vi har stor kærlighed til de reflekterende historier om tendenser, liv og popkultur. Vi ved, at man kan interessere sig for begge dele – som medie og som menneske,” siger Anne Wittorff Rusbjerg, chefredaktør på femina.
Når den sidste printudgivelse af femina udkommer den 29. februar, bliver det samtidig en markering af en 100 procent digital overgang af magasinet, under femina.dk. femina vil fortsat fortælle de vigtigste historier om, hvad det vil sige at være kvinde og menneske i dag, herunder gå i dybden med de nyeste tendenser indenfor kultur, sundhed, skønhed, krop og mode.
I artikler, podcasts og video vil fokus fortsat være at holde magthaverne i ørerne og fokusere på de steder i samfundet, hvor kvinder fortsat har noget at kæmpe for.
Det gør femina blandt andet med serien Patient XX, hvor de blandt andet belyser, hvordan Danmark halter bagefter, når det gælder forskning i kvindesygdomme og i kvinders sundhed generelt.
”Vi viser, hvor store - nogle gang invaliderende - konsekvenser det har for de kvinder, det rammer og hvor store omkostninger, det har for hele samfundet, at der stadig er markante uligheder. Det har vi også gjort, når vi har fortalt om sexisme i politiet eller, når vi har dækket fødeområdet intenst,” siger Anne Wittorff Rusbjerg.
femina.dk er et dynamisk aktualitetssite, og det bliver snart endnu tydeligere, når de lancerer et nyt nyhedsblog-format, hvor læserne kan få et hyppigt og kurateret overblik over de vigtigste nyheder i relation til kvinder, ligestilling og diversitet.
Og så vil feminas forretningsmodel udvides med brugerbetalingselementer, der blandt andet vil fokusere på at danne meningsfulde fællesskaber gennem events. Første event er på Bremen den 5. juni, hvor læserne kan glæde sig til både underholdning og debat, samt opleve nogle af feminas velkendte formater på en helt ny måde.
Om femina:
femina er Danmarks ældste ugeblad til kvinder, der er udkommet siden 1874 under navnet Nordisk Mønster-Tidende, og ændrede senere navn til femina. Emnerne i femina beskæftiger sig med alt fra reportager om mode, mad, boligindretning, sundhed, skønhed, velvære, psykologi til portrætter og store interviews med aktuelle personligheder, samt bøger, film og kunst, samt nyhedsartikler og debatindlæg om vigtige og aktuelle samfundstendenser.
feminas digitale pendant, femina.dk, har igennem de seneste år gennemgået en digital relancering og markeret sig i det danske medielandskab med bl.a. kampagnejournalistik om samtykkeloven, fødendes vilkår og #MeToo.
femina.dks pejlemærke er ligestilling, hvad enten de dækker verdens revolutioner for retfærdighed, de fødendes vilkår i Danmark eller kampen for ligeløn – og i lige så høj grad, når de går i dybden med de nyeste (virale) tendenser indenfor kultur, sundhed, skønhed, krop og mode. femina giver dig alt det, kvinder har brug for at vide og kæmpe for anno 2024.
Kontakter
Karen-Sofie BrunseKommunikationschef
Tlf:+45 51 51 81 02Om Aller Media
Vi er den førende udgiver af magasiner og ugeblade i Norden. I Danmark har vi en markedsandel på 70% på ugeblade og 43% på magasiner. I alt læser hele 1,8 mio. danskere med hver måned i mindst en af vores titler – og vores stærke digitale universer har mere end 2,1 mio. brugere og over 50 mio. sidevisninger hver eneste måned.
Følg pressemeddelelser fra Aller Media
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aller Media
Aller Media Denmark får mediestøtte til Heartbeats.dk14.6.2024 19:00:14 CEST | Pressemeddelelse
Det er netop blevet offentliggjort at Aller Media Denmark tildeles redaktionel produktionsstøtte til Heartbeats.dk. Støtten gives som tilskud til nyhedsmedier til produktion af redaktionelt indhold. Aller Media Denmark har søgt mediestøttepuljen for henholdsvis femina.dk og Heartbeats.dk.
Aller Media Denmark og Heartbeats vinder nyt lydunivers til børn31.5.2024 12:01:33 CEST | Pressemeddelelse
Nu er vinderen af det offentlige udbud til et helt nyt lydunivers fundet. Vinderen er Aller Media Denmark i regi af Heartbeats, og forventningerne til det nye lydunivers er tårnhøje.
Ny podcast med Ane Cortzen: ”Vi skal lære af de grønne fejl”30.5.2024 10:40:39 CEST | Pressemeddelelse
Erhvervslivet og hele samfundet er i gang med den grønne omstilling. Men for mange er det uhyre kompliceret, og fejl bliver konstant begået – selv i den bedste mening. I en ny podcast vil Ane Cortzen invitere centrale erhvervsledere ind for at fortælle om deres egne grønne fejltrin, og hvordan det kan gøre os alle klogere.
Mediechef takker af efter 20 år hos Aller Media22.5.2024 12:58:15 CEST | Pressemeddelelse
Mediechef og tidligere chefredaktør for femina, Camilla Kjems, takker af efter 20 år hos Aller Media Denmark. Den 1. september tiltræder hun stillingen som direktør for TV2/Bornholm.
Nordisk ledergruppe i Aller Media Nordic er fuldendt16.5.2024 08:44:31 CEST | Pressemeddelelse
Dag Sørsdahl, Group CEO i Aller Media Nordic A/S, har udpeget de to sidste roller til den nordiske ledergruppe - en nordisk CFO og en nordisk CTO. Dennis Killian fra Danmark påtager sig rollen som nordisk CFO og vil være ansvarlig for de finansielle aktiviteter i de nordiske lande. Peter Frey fra Sverige påtager sig rollen som nordisk CTO og vil drive aktiviteterne inden for Tech og IT.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum