Metal og 3F byggegruppe: Hårdere straffe til virksomheder der udnytter udlændinge

Sag om ulovlige indere viser, at der skal være større konsekvenser for virksomheder, der udnytter udenlandsk arbejdskraft.

Den fælles myndighedsindsats imod social dumping har undersøgt en polsk vikarvirksomhed, der udstationerer indiske arbejdere på en byggeplads i Esbjerg. Det har resulteret i at 33 indiske medarbejdere er sigtet for overtrædelse af udlændingeloven, da de manglede den nødvendige opholdstilladelse til at udføre arbejde i Danmark.

Hvis udnyttelsen af udenlandske kolleger skal stoppes, bør man se på at styrke den samlede indsats imod social dumping og fokusere på de virksomheder, der har ansvaret.

Ifølge Palle Bisgaard, næstformand i 3F’s Byggegruppe, handler sagen nemlig i virkeligheden om de virksomheder, der på det groveste udnytter arbejdere fra tredjelande:

- Det er rigtig godt, at myndighederne er lykkedes med at afsløre denne sag om manglende arbejdstilladelser. Men der er ingen tvivl om, at selvom det er de indiske arbejdere, der er sigtet for overtrædelse af udlændingeloven, så er der jo en grådig virksomhed, der står bag dette, siger Palle Bisgaard.

Inderne udførte efter sigende arbejde, som hører under Dansk Metals overenskomster. Ifølge forbundssekretær i Dansk Metal Keld Bækkelund er det afgørende, at den danske model og vores overenskomster overholdes, uanset hvem der udfører arbejdet:

- Vi er bekymrede over at se, at der er blevet udført arbejde af nogle udstationerede tredjelandsborgere, der ikke har haft arbejdstilladelse i Danmark. Det går jo ikke, at dansk lovgivning ikke bliver overholdt. Det gælder også vores overenskomster, som skal sikre samme løn for samme arbejde. Derfor vil vi nu undersøge, om der er foregået underbetaling af inderne på byggepladsen, siger Keld Bækkelund.

Palle Bisgaard fra 3F’s Byggegruppe mener, at sagen er et godt billede på virkeligheden for udenlandske kolleger i byggebranchen:

- Det skriger til himlen, at én kontrol, der sigter en gruppe arbejdstagere for overtrædelse af udlændingeloven, ikke sætter en stopper for det, vi oplever i byggeriet. De virksomheder, der systematisk udnytter den sårbare situation, som svage udenlandske kolleger står i, kan desværre fortsætte ufortrødent, og formentlig bliver de indiske medarbejdere bare sendt hjem for lud og koldt vand, siger Palle Bisgaard.

Derfor mener han også, at der bør sættes langt hårdere ind end tilfældet er i dag:

- Vi har behov for langt større konsekvenser for de virksomheder, der udnytter de udenlandske kolleger. Der mener vi, at den fælles myndigheds indsats bør styrkes og sørge for også at varetage medarbejdernes interesser. Derudover er det oplagt at indføre et ID-kort i byggeriet med bl.a. info om arbejdsgiver, så kontrollen kan styrkes, siger Palle Bisgaard.

Keld Bækkelund fra Dansk Metal understreger:

- Og så bør man se på at hæve bødestørrelsen og se på andre sanktioner over for de virksomheder, der står bag. Det skal ikke kunne betale sig at udnytte vores udenlandske kolleger.

For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 88 92 88 92 eller Palle Bisgaard på telefon 23 24 32 51.

3F-ros til forslag om at styrke ”Arne-pension”1.5.2024 08:22:48 CEST | Pressemeddelelse

Forbundsformand Henning Overgaard er meget positiv over for forslaget fra SF og Enhedslisten om at styrke retten til tidlig pension, så flere vil kunne få denne ret og på bedre vilkår: ”Stor ros til forslagene fra SF og Enhedslisten, hvor prioritet nummer 1 er at få boltet ”Arne-pension” fast til den pensionsalder, vi har i dag. Dermed skal retten til tidlig pension udvides i samme takt, som pensionsalderen kommer til at stige.” Den politiske aftale om, at pensionsalderen skal løftes i takt med den gennemsnitlige levealder, har tydelig social slagside, fordi der både er en markant social ulighed i levealder og antallet af senior-år uden alvorlige og begrænsende helbredsproblemer. De to partier foreslår, at aftalepartierne bag retten til tidlig pension allerede nu går i gang med den aftalte evaluering af ordningen. SF og Enhedslisten ønsker i den forbindelse at styrke finansieringen af ordningen med 1 mia. kr., bl.a. til brug for en højere ydelse til de danskere, der vælger at gøre brug

En afgørende sejr for platformsarbejdere i EU24.4.2024 14:22:06 CEST | Pressemeddelelse

I dag tager EU et afgørende skridt mod bedre vilkår for de medarbejdere, der arbejder på platformsvirksomhederne. Endelig er det lykkedes EU at vedtage et fælles regelsæt, der beskytter platformsarbejderne. Det er noget 3F har arbejdet aktivt for de sidste fire år. I dag har et stort flertal i Europa-Parlamentet vedtaget platformsdirektivet https://bit.ly/4b3HsYd. Efter lange forhandlinger mellem EU’s medlemslande lykkedes det endeligt at godkende platformsdirektivet. "Det er en stor sejr, at - vi får vedtaget europæisk lovgivning, der pålægger platformsvirksomhederne arbejdsgiveransvar for arbejderne og dermed beskytter de platformsansatte," siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen, der er 3F’s EU-politisk ansvarlige. "Platformsvirksomheder har i dag alt for stor mulighed for at lave alternative forretningsmodeller og fiksfakserier, der fastholder medarbejdere i uanstændige løn- og arbejdsvilkår." "Det her har potentialet til at gøre en reel forskel for de platformsansatte i Danm