Bliv klogere på fjernvarmen i Roskilde

Fors A/S tilbyder fjernvarme til fire nye områder af Roskilde Kommune. Derfor inviteres der nu til informationsmøder i de fire områder, hvor man har mulighed for at blive klogere på fjernvarmen.

1,8 millioner danske hjem har allerede fjernvarme, og netop nu og frem til 1. maj 2024 har grundejere i Jyllinge Syd, Viby/Dåstrup, Snoldelev og Gadstrup samt St. Valby og Ågerup også mulighed for at varme sig på klimavenlig fjernvarme.

Men hvad er fjernvarme egentlig? Hvordan foregår udrulningen af fjernvarmen helt konkret? Og hvad koster det?

Alt det og meget mere er der rig lejlighed til at få svar på, når Fors A/S den kommende tid inviterer til fysiske informationsmøder i de fire områder af Roskilde Kommune.

”Har man et gas- eller måske endda et oliefyr stående derhjemme, er det altså nu, der skal udvises rettidig omhu og tages stilling til den fremtidige varmekilde. At skifte opvarmningsform kan føles som en stor beslutning, og det har vi stor forståelse for. Derfor inviterer vi nu til informationsmøder i de fire områder, hvor vi forsøger at gøre folk klogere på fjernvarmen og svarer på spørgsmål,” siger Camilla Hay, programleder for fjernvarme i Fors A/S.

Til informationsmøderne kan man få overblik over det konkrete projekt i sit område, høre alt om processen fra nu til der er varme i rørene, se et fjernvarmeanlæg og stille alle de spørgsmål, man måtte brænde inde med om fjernvarme. Det er ikke nødvendigt at tilmelde sig på forhånd.

I Viby/Dåstrup foregår mødet den 27. februar kl. 19-21 i Viby Idrætscenter.

I Jyllinge Syd foregår mødet den 6. marts kl. 19-21 i Jyllingehallerne.

I Gadstrup/Snoldelev foregår mødet den 11. marts kl. 19-21 i Ramsø Hallen.

I St. Valby/Ågerup foregår mødet den 13. marts kl. 19-21 på Himmelev Gymnasium.

Fordele ved fjernvarmen

Fordele er der en del af ved fjernvarme – vi har fremhævet et par stykker herunder, resten finder du her.

• Grøn er det nye sort:
    Vi er stolte af, at vi må kalde vores fjernvarme klimavenlig. Det må vi, fordi vi selvfølgelig kan dokumentere, hvordan varmen bliver produceret. Læs mere her

• Farvel til gør-det-selv og vedligeholdelse:
    Vi elsker at nørde med det tekniske, så du kan bruge din tid på sjovere ting end at støvsuge filtre, overvåge vandtryk eller forholde dig til frostsikring. Du skal faktisk ikke gøre noget selv. Vores fjernvarmeanlæg holder ofte 25-30 år, og når det endelig skal skiftes, skal du ikke have en krone op af lommen.

• Grøn energi gør boligen attraktiv:
    Hvis du ikke selv påtænker at blive boende i dit hus, kan du gøre din bolig mere attraktiv i salgsøjemed ved at sikre, at en kommende køber ikke overtager en varmekilde, der skal udskiftes.

• Fremtidssikret varmeforsyning – også for klimaet:
    Fjernvarme er en stabil, kollektiv varmeløsning, der udmærker sig ved sin fleksibilitet. Varmeproduktionen kan løbende omstilles til de mest klimavenlige løsninger, uden at der skal ændres på installationerne i boligen.

Mette Ryberg HerskindPresse- og kommunikationschefPresse & Kommunikation

Tlf:51841446mrh@fors.dk

Om Fors A/S

Hos Fors A/S arbejder vi hver dag for at sikre, at naturen forbliver grøn, luften frisk og vandet rent. Vi leverer vand og fjernvarme samt renser spildevand i vores tre ejerkommuner: Roskilde, Holbæk og Lejre. Derudover indsamler vi affald og driver genbrugspladser i Holbæk Kommune. Vi bestræber os på at inddrage, hjælpe og informere vores kunder, så vi sammen kan løfte opgaven om en grønnere fremtid, hvor naturen er i balance.

Vi er ISO-certificerede, hvilket sikrer sammenhæng mellem strategi, politikker, procedurer og konkrete handlinger. Læs mere om vores ISO-certificering her.