To år med krig i Ukraine: Angst, stress og trivsel i skolen fylder hos børn og unge på BørneTelefonens ukrainske rådgivningslinje
På knap to år har BørneTelefonens ukrainske rådgivningslinje hos Børns Vilkår haft 870 rådgivningssamtaler med ukrainske børn og unge om det, der fylder hos dem efter ankomsten til Danmark.
Bekymringer for familien i hjemlandet Ukraine. Problemer med sproget, faglige udfordringer, følelsen af isolation og fortvivlelse.
Siden BørneTelefonens ukrainske rådgivningslinje åbnede d. 5. april 2022, har de ukrainsktalende rådgivere hos Børns Vilkår haft 870 rådgivningssamtaler med ukrainske børn og unge, der er flygtet til Danmark, efter Rusland invaderede deres hjemland for to år siden.
To af de emner, der fylder mest på rådgivningslinjen, er angst og stress. Børn og unge fortæller, hvordan frygten for deres familiemedlemmers sikkerhed i Ukraine gør dem søvnløse og fylder dem med følelsen af håbløshed. Også usikkerheden omkring, hvor længe de skal være i Danmark, og hvordan deres fremtid ser ud, presser mange.
”Vi oplever desværre en udtalt grad af mismod hos mange af de ukrainske børn og unge i Danmark, vi taler med. De befinder sig lige nu i et vakuum med utroligt mange spørgsmål og meget få svar. Både internt i familierne, men også i skolen, er udfordringerne store, så generelt er vi ret bekymrede for trivslen hos mange af de her børn, der trods flere tiltag og indsatser rundt omkring i kommunerne har det rigtig svært,” siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Børns Vilkår.
Svært at finde sig til rette i klassen
Mange ukrainske børn og unge fortæller til BørneTelefonen, at de har store vanskeligheder med at blive en del af det danske skole- og uddannelsessystem. De er bekymrede for, at de fagligt kommer langt bagud, og mange er blevet placeret i klasser, hvor det faglige udgangspunkt varierer meget, og eleverne ikke er fra samme årgange. Dertil kommer en sprogbarriere, der har betydning for, hvordan børnene falder til i klasserne.
”De samtaler, vi har på vores ukrainske rådgivningslinje, vidner om, at der desværre stadig er et behov for, at vi bliver bedre til at hjælpe de ukrainske børn og unge, der kommer hertil. Særligt i skolen halter det efter. Det hører vi både fra børnene selv, men også fra deres forældre og fagpersoner på skolerne, siger Rasmus Kjeldahl og forsætter:
”Lige nu er vi stort set det eneste rådgivningstilbud, der tilbyder ukrainske børn og unge hjælp på deres modersmål, og vi mærker tydeligt, at det for mange er helt afgørende, at et sådant tilbud findes. Som det ser ud lige nu, mangler vi dog midlerne til fortsat at holde linjen åben efter 1. april 2024. Det vil desværre nok få konsekvenser for mange, da rådgivningen kan være et afgørende skridt videre fra en håbløs eller fastlåst situation.”
Foruden BørneTelefonen på ukrainsk, har Børns Vilkår også haft en ukrainsk rådgivning på ForældreTelefonen. Indtil den lukkede i starten 2024, har rådgiverne haft mere end 500 rådgivningssamtaler med ukrainske voksne. Desuden er også Børns Vilkårs bisidderordning blevet brugt i det omfang, der har været brug for det.
Fakta:
- BørneTelefonens ukrainske rådgivningslinje åbnede d. 5. april 2022
- Siden åbningen har BørneTelefonen på ukrainsk haft 870 rådgivningssamtaler med ukrainske børn og unge
- Øverst i top-10 over henvendelsesårsager er kategorien angst, der fylder i 23 pct af rådgivningssamtalerne. Herefter følger kategorien stress/præstationsangst med 19 pct og dernæst ’integration i det danske samfund’ og ’trivsel i klassen’, der begge fylder i 16 pct af rådgivningssamtalerne
- Den ukrainske rådgivning på ForældreTelefonen har i samme periode haft mere end 500 rådgivningssamtaler
- Læs mere her https://bornsvilkar.dk/ukraine/
Kontakter
Pressetelefon
Tlf:20204459https://bornsvilkar.dk/Følg pressemeddelelser fra Børns Vilkår
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Børns Vilkår
Børns Vilkårs Landsindsamling slår endnu engang rekord: 16 mio. kr. på vej til BørneTelefonen og HØRT5.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det rekordhøje beløb går til at drive og udvikle Børns Vilkårs rådgivningslinjer BørneTelefonen og HØRT, så der altid sidder en voksen klar, når børn og unge har brug for det – også om natten.
Rekordmange samler ind til Børns Vilkår i dag17.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Børns Vilkår afholder i dag landsindsamling med det højeste antal tilmeldte indsamlere nogensinde. Pengene går til at sikre, at børn og unge kan komme igennem til BørneTelefonen og ungerådgivningen HØRT, når de har brug for det.
Børns Vilkår: Anbringelsessteder kan gøre børn og unge så utrygge, at de stikker af27.2.2024 05:00:00 CET | Pressemeddelelse
Når børn og unge stikker af fra deres anbringelsessted, kan det bunde i følelsen af at være utryg, ensom og ligegyldig. De stikker af som sidste udvej, når de oplever, at voksne gang på gang ikke lytter og inddrager dem i, hvor de skal bo. Det fortæller anbragte børn og unge i ny analyse af Børns Vilkår.
Ny undersøgelse: Skoleelever har det dårligere med sig selv og er mindre fysisk aktive, når de rammer udskolingen8.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Børn og unge på de ældste klassetrin har dårligere livskvalitet end deres yngre skolekammerater – det gælder især for pigerne. I udskolingen er det mere end hver femte pige, der ikke er glad for, hvem hun er. Det viser en ny undersøgelse fra Børns Vilkår og Ole Kirk’s Fond, der udkommer i dag.
Endnu et rekordår: BørneTelefonen og HØRT havde 63.529 samtaler med børn og unge i 202317.1.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
Børns Vilkårs rådgivningslinjer BørneTelefonen og ungerådgivning HØRT havde i alt 63.529 samtaler med børn og unge i 2023. Det er mere end 3.000 flere samtaler end året før og dermed det højeste antal nogensinde. Emner relateret til psykisk mistrivsel er blandt højdespringerne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum