Kan forårsage alvorlige ulykker: Disse vaner irriterer os mest i trafikken
Manglende afstand, uopmærksom kørsel og overhalinger indenom. Det er blandt de trafikvaner der irriterer danskerne mest, viser en ny undersøgelse, som Kantar Public har lavet for Gjensidige.
![](/data/images/public/9709319/13784249/4a726f3b-3bd9-4f52-8585-8c19ec9e2e28-w_720.jpg)
Mens den danske trafik den seneste tid har været hårdt påvirket af vind og vejr, så er der dagligt bilister på vejene, hvis vaner går deres medtrafikanter på nerverne.
Der viser en undersøgelse, som Kantar Public har lavet for Gjensidige.
Klart flest bilister, hele 7 ud af 10, peger på manglende afstand, som den mest irriterende vane i trafikken, mens 6ud af 10 finder uopmærksom kørsel grundet eksempelvis GPS-indstilling eller telefonsamtaler som den mest irriterende vane. Derudover peger hver anden på, at biler der bliver liggende i ydersporet er særligt frustrerende.
De mange dårlige vaner er ikke bare dårlige for flowet i trafikken, men de er også decideret farlige for både dem, der har dem, og ikke mindst for deres medtrafikanter. Sådan lyder det fra skadedirektør i Gjensidige, Lene Rasmussen.
“Flere af de her vaner giver bilisterne rigtig dårlige forudsætninger for at agere, hvis uheldet skulle være ude. Det gælder både, hvis man er uopmærksom eller, hvis man ikke holder nok afstand, for i begge tilfælde vil man ikke kunne undvige eller justere sin kørsel til forholdene. Og den seneste periode med vildt og omskifteligt vejr også har i den grad mindet os om, hvor vigtigt lige præcis det er.”
For mange blæser på reglerne
Mens afstand og uopmærksom kørsel er dårlige vaner hos den enkelte bilist, så tyder noget på, at mange har glemt helt basale færdselsregler, når de kører bil. I hvert fald peger 4 ud af 10 på, at overhalinger indenom og manglende overholdelse af reglerne ved sammenfletninger også er nogle af de vaner, der generer mest i trafikken.
Og de mange regelbrud gør trafikken uforudsigelig for bilisterne og øger risikoen for, at der opstår situationer, der kan føre til uheld.
“Der er jo en grund til, at der er lavet regler om, hvordan man eksempelvis skal køre ind i en sammenfletning, eller at man ikke må overhale indenom. Og det er derfor også vigtigt, at man kan stole på, at ens medbilister overholder de fælles regler. For på den måde kan man bedre forudse trafikken og være med til at sørge for en mere sikker trafik,” siger Lene Rasmussen.
Top fem vaner der irriterer danske bilister:
1. Bilister der ikke holder afstand
2. Bilister der er uopmærksomme under kørsel
3. Bilister der bliver liggende i ydersporet
4. Bilister der overhaler indenom
5. Bilister der ikke overholder reglerne ved sammenfletning
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.044 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af © Kantar Public for Gjensidige i november 2023.
Hvilke af følgende dårlige vaner hos andre bilister irriterer dig? Markér en eller flere svarmuligheder |
|
Bilister der bliver liggende i ydersporet |
50% |
Bilister der kører under den tilladte hastighed |
33% |
Bilister der kører over den tilladte hastighed |
23% |
Bilister der er uopmærksomme under kørsel, fordi de fx indstiller GPS, SMS'er eller taler i håndholdt telefon |
62% |
Bilister der ikke holder afstand |
68% |
Bilister der overhaler indenom |
45% |
Bilister der bremser hårdt op ved fotovogne ect. |
17% |
Bilister der skifter vejbane flere gange |
24% |
Bilister der dytter unødvendigt |
18% |
Bilister der ikke overholder reglerne ved sammenfletninger |
40% |
Andre bilister irriterer mig ikke |
4% |
Andet, notér |
6% |
Ved ikke |
2% |
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulentGjensidige
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.200 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 34 mia. NOK i 2022, mens forvaltningskapitalen udgjorde 135 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Hver tredje husejer aner ikke, om deres bolig har et energimærke22.7.2024 07:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Selvom energimærket er et lovkrav, når en bolig skal sælges, ved mange danskere ikke, om deres egen bolig overhovedet har et energimærke. Men der er penge at hente, hvis man interesserer sig for det, lyder det fra energiekspert.
Trods højsæson for skybrud: Halvdelen af danskerne gør ikke noget for at undgå oversvømmelse17.7.2024 07:38:00 CEST | Pressemeddelelse
Selv om mange er i risiko for at få skader på grund af skybrud, så er det langt fra alle, der har gjort en indsats for at forebygge skader, viser ny undersøgelse.
Hver anden kender ikke særlig regel: Betalingsloft på Visa/Dankort overrasker danskerne11.7.2024 07:48:00 CEST | Pressemeddelelse
Der kan vente en ubehagelig overraskelse for danskere på sommerferie, hvis de overskrider deres Visa/Dankorts betalingsloft. Flere end hver anden ved slet ikke, at betalingsloftet eksisterer, viser en ny undersøgelse.
Dårlig mave ødelægger ferier: Stor stigning i henvendelser fra populær rejsedestination9.7.2024 07:36:00 CEST | Pressemeddelelse
Antallet af sager hos Gjensidige og Gouda Rejseforsikring fra Tyrkiet er steget med over 35 procent i årets første seks måneder. Det giver anledning til at minde rejsende om at være opmærksom på deres personlige hygiejne og at benytte deres rejseforsikring.
Gjensidige og forsikringsforeningen FOMO indgår aftale om salg af forsikringer til FOMOs knap 19.000 medlemmer5.7.2024 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse
FOMO kan fremadrettet tilbyde flere medlemsfordele igennem samarbejdsaftale med Gjensidige, mens Gjensidige samtidig styrker sin lokale tilstedeværelse på Fyn.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum