VUDP-projekt vil reducere lattergas fra renseanlæg med 50% med helstøbt AI styring

Ganske unikt er otte forsyninger på tværs af Danmark gået sammen om at løse en af de helt store klimaudfordringer i branchen: lattergas fra renseanlæg. Den viden og data, der indsamles i dette projekt, vil udgøre et kæmpe bidrag på området. Projektet udvikler desuden en ny helstøbt styring til minimering  af lattergas, demonstrerer den i fuldskala på 8 renseanlæg og dokumenterer effekten. Produktet er skalerbart og kan meget nemt implementeres på andre anlæg i Danmark og i udlandet.

8 forsyninger på tværs af Danmark er gået sammen i et VUDP projekt for at reducere lattergas fra renseanlæg

I dag findes der ikke kommercielle helstøbte realtidsstyringer på markedet, der effektivt kan reducere lattergasemissionen fra renseanlæg. Projektet vil således levere den første helstøbte løsning, der kan implementeres bredt på danske renseanlæg og med veldokumenteret effekt over en lang række af anlæg. Det er BIOFOS som projektleder, Krüger som teknologiejer og 7 andre forsyninger på tværs af Danmark, der sammen vil gøre det muligt, at de danske renseanlæg kan opnå 50% reduktion af lattergasemission i 2025 og dermed bidrage væsentligt til Klimalovens målsætning om 50% reduktion af drivhusgasser i 2025 for Danmark.

Udvikling af ny styring til minimering af lattergas emission
Projektet udvikler en helstøbt styring til lattergaskontrol på renseanlæg, som er gennemprøvet og veldokumenteret gennem 1-2 års fuldskaladrift på 8 danske renseanlæg.
Styringen, der modvirker selve dannelsen af lattergas, fungerer ved at justere hastigheden af de biologiske processer direkte efter DNA-analyser online i Krügers DNA Fantastic service. Selve kontrollen udføres via en udvidelse af Krügers AI-styring i Hubgrade Performance Plant, som dynamisk følger med i processerne på renseanlægget og hele tiden forudser, hvordan belastningen og rensningen skal se ud i den nærmeste fremtid for optimal drift.

Brugerdefineret styring optimerer værdi for pengene
Der bliver tilføjet en parameter for både lattergas og CO2e i AI-styringen. Lattergasproduktionen registreres online med sensorer, og der udføres online lattergas emissionsberegninger. AI-styringen optimerer online driften af renseanlæggene direkte efter en brugerdefineret prioritering mellem 1) Udløbskvalitet og spildevandsafgift, 2) dynamiske spotpriser på elmarkedet og 3) det samlede klimagasaftryk fra elforbrug og lattergasemission.

Tidligere udviklingsprojekter har påvist lattergasreduktioner på op til 70-90% - men kun i kortere perioder. Ved at samle styringerne i en helstøbt lattergas Kontrol forventer projektpartnerne en reduktion på minimum 50-70% i forhold til referenceåret uden lattergaskontrol.

Derudover vil projektet bibringe en konkret, let og frit tilgængelig vejledning til generelle driftsoptimeringer, der kan bidrage til at reducere lattergasemissionen fra renseanlæg parallelt med styringen.

Tid og økonomi
Projektet forventes afsluttet 31. juli 2025
Budgetsum: 3.738.282 DKK

Deltagere i projektet
BIOFOS: Projektleder og deltagende forsyning
Krüger: Teknologiejer og ansvarlig for udvikling, implementering og evaluering af N2O Kontrol styringen

Derudover deltager en stribe forsyninger i projektet som problemejere. De bidrager med viden om renseanlægget, sensorvedligeholdelse, datadeling og samarbejde om implementering af styring:
-Mølleåværket A/S
-Halsnæs Forsyning
-Hjørring Vandselskab
-Fors
-Vesthimmerland Forsyning
-Aalborg Forsyning
-BlueKolding

Unisense støtter desuden projektet ved at give teknisk sparring og tilbyde kvalitetssikring af målerinstallationer

Indvielse af Thorsbro Vandværk med storstilet blødgøringsprojekt18.3.2024 11:33:53 CET | Pressemeddelelse

Et af Danmarks største vandværker, Thorsbro Vandværk, blev indviet d. 15. marts 2024. Krüger Veolia har stået for at implementere blødgøringen i en skala, der ikke er set før i Danmark. Værket ved Thorsbro producerer snart 1000 m³/blødgjort vand i timen til 200.000 kunder i hovedstadsområdet i et projekt, der er blevet realiseret i et storstilet samarbejde med HOFOR og flere rådgivere.

Svaneke Bryghus implementerer endnu et bæredygtigt initiativ: Omdanner bryggeri spildevand til grøn energi1.2.2024 09:08:29 CET | Nyhed

Svaneke Bryghus har taget et proaktivt skridt for at løse udfordringerne omkring det forhøjede svovlbrinteindhold i Svanekes kloakker. Efter Bornholms Regionskommunes mistanke om at spildevandet fra bryggeriet kunne være årsagen, har Svaneke Bryghus i samarbejde med miljøvirksomheden Krüger og Bornholms Bioenergi udviklet en innovativ og miljøvenlig løsning til behandling af procesvandspildevandet fra ølbrygning og tapning.

Udviklingsprojekt skal reducere lattergas og energiforbrug ved spildevandsrensning5.10.2023 09:48:30 CEST | Pressemeddelelse

Et MUDP projekt, Easy MABR, vil forbedre rensning af spildevand og samtidig reducere udledning af lattergas, produktion af slam og energiforbrug ved at udvikle et modulært og omkostningseffektivt MABR koncept. Easy MABR vil bringe afgørende ny viden ved at identificere de økonomisk mest fordelagtige steder at placere teknologien i spildevandsstrømme. Projektet vil desuden understøtte og simplificere brug af data i spildevandssektoren, hvilket bidrager til visionen om Danmark som det første land med fuldt dækkende klimaregnskaber i vandsektoren.