Edition-SEdition-S

KUNSTPAUSER - lyttesaloner om musikken, litteraturen og eksistensen

Edition·S og Dacapo Records lancerer KUNSTPAUSER – en række lyttesaloner, som folder samtidens kompositionsmusik ud for et kulturinteresseret publikum.

Matias Vestergårds horror-queer-operakomedie, Lisbon Floor, er emnet for den første KUNSTPAUSE, som finder sted torsdag den 29. februar (Foto: Søren Meisner)

KUNSTPAUSER sætter fokus på musikkens forankring i litteratur, filosofi og eksistentielle spørgsmål og belyser kunstmusikkens vigtige perspektiver på vores virkelighed.

Lyttesalonerne giver samtidig et sjældent indblik i de kunstneriske samarbejder og tilblivelsesprocesser på tværs af kunstarter og genrer, der ligger bag store operaproduktioner såvel som intime performances. KUNSTPAUSER består af samtaler og musikeksempler og inviterer indenfor til dialog med komponister og andre skabende kunstnere.

KUNSTPAUSER realiseres i samarbejde med boghandel og café Thiemers Magasin i København, hvor arrangementerne finder sted.

Kan opera både være dystopisk, humoristisk og queer?

Første arrangement løber af stablen d. 29. februar kl. 19 og omhandler den Reumert-vindende, syrede horror-queer-operakomedie, Lisbon Floor skrevet af komponist Matias Vestergård og forfatter Lea Marie Løppenthin.

Oplev Vestergård, Løppenthin og instruktør Natascha Metherell i samtale med moderator og Reumertjury-medlem Mia Rendix om at blande blod kunstnerisk set - om operagenrens tradition og fornyelse, om køn, fællesskaber, klasse, seksualitet, natursyn mm., og om at lade tematikker og personskildringer flette sig sammen i en mangefacetteret og humoristisk samtidskommentar af en opera.

Handlingen i Lisbon Floor udspiller sig i et hjemsøgt højhus, hvor etagerne over den 50. etage har fået navne efter byer – deraf titlen – for at gøre tilværelsen mere tryg for beboerne. Men det virker nu ikke sådan: I løbet af operaens tre akter mister de stakkels lejere jordforbindelsen og forvandles til dæmoniske planter og bestialske mordere. En mystisk skimmelsvampslignende livsform bebor nemlig 52. etage, og den nedbryder og absorberer sit bytte i væggene.

Operaen er produceret af Copenhagen Opera Festival og havde premiere på Takkelloftet, Det Kongelige Teater i 2022, og modtog en Reumert for Årets Opera 2023.

Senere på foråret inviteres til yderligere fire KUNSTPAUSER

21. marts: Else Marie Pade - komponisten, kvinden og det åndelige. Ingeborg Okkels fortæller om Else Marie Pades tro som kunstnerisk drivkraft

18. april: enTmenschT - et musikalsk værk om frygten for fremtiden – og måske også om håb. Samtale mellem komponist Line Tjørnhøj og sopran Else Torp.

23. maj: Den Sidste Olie – en samtale mellem komponist Niels Rønsholdt og iscenesætter Louise Beck om opera og rovdrift på territorier og medmennesker.

6. juni: Tavshed er også et udsagn. Samtale med komponisten Jeppe Ernst om den indre musik og kroppen som instrument.

Alle arrangementer finder sted i Thiemers Magasin, Tullinsgade 24, København.

Nyt formidlingsformat med musikfaglig tyngde

Dacapo Records og Edition·S er velkendte aktører på den klassiske og eksperimenterende musikscene og producerer hhv. musikudgivelser og nodepartiturer af høj kunstnerisk kvalitet. Begge selskaber arbejder desuden målrettet med at formidle og dokumentere den fortsat voksende kulturarv og at give den et langt liv i kulturforbrugerens bevidsthed.

Formålet med KUNSTPAUSER er at afprøve et nyt formidlingsformat, og med de tværkunstneriske vinkler henvender arrangementerne sig til et publikum, der rækker ud over de klassiske koncertgængere. For at nå ud til et endnu større publikum bliver live-arrangementerne optaget, og KUNSTPAUSER udgives som en podcastserie senere på året.

Om Edition-S

Edition·S udgiver musik til den klassiske og eksperimenterende musikscene. Vi repræsenterer vores komponister gennem udgivelsen af partiturer og stemmer, elektroniske medier og grafiske formater samt håndtering af rettigheder og promotion. Musikken som udgives af Edition·S bliver opført over hele verden.

Følg pressemeddelelser fra Edition-S

Flere pressemeddelelser fra Edition-S

Musikhistoriske skatte udgives med 100 års forsinkelse: Tekla Griebel Wandalls samlede sange8.12.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Tekla Griebel var en af de mest talentfulde komponister i Danmark omkring år 1900. Som 29-årig fik hun sin første opera uropført på Breslau Stadttheater, og fire år senere fik hun den – som den første kvinde – opført på Det Kgl. Teater i København. Alligevel gled hun ud af det offentlige danske musikliv og helt ud af musikhistorien. Det bliver der nu lavet om på.