RUC’s Digital Media Lab analyserer EP-valgkampen på Facebook
Facebook kan komme til at spille en central rolle i valgkampen til Europa-Parlamentsvalget til sommer. Ny analyse fra Roskilde Universitets Digital Media Lab viser, at spidskandidaterne begynder deres valgkamp fra vidt forskellige udgangspunkter.
![](/data/images/public/13561229/13783464/b359e4e2-3d91-4edb-b493-c305d52e2a25-w_720.jpg)
2024 betegnes som et supervalgår verden over. I Danmark gælder det først og fremmest valget til Europa-Parlamentet, der finder sted søndag den 9. juni. Selvom der er flere måneder til valgdagen, er valgkampen allerede gået i gang på spidskandidaternes Facebooksider. Og netop det sætter Roskilde Universitets Digital Media Lab fokus på i deres analyser.
Zoomer vi ind på nogle af hovedpersonerne i valgkampen kan vi se, at Anders Vistisen fra Dansk Folkeparti har klart flest følgere, mens Sigrid Friis fra Radikale har færrest. Analysen viser samtidig, at Stine Bosse, der stiller op for Moderaterne, har oplevet den største vækst i antallet af følgere i den første måned af valgkampen.
"Valgkampe til Europa-Parlamentet har historisk set haft svært ved at tiltrække sig opmærksomhed fra både nyhedsmedier og vælgere. Derfor kan spidskandidaternes kampagner på Facebook blive en vigtig faktor i kampen om at sætte valget på dagsordenen. Facebook er stadig danskernes foretrukne sociale medie, og studier viser, at nyhedsmedierne gerne citerer fra opslag på politikeres Facebooksider. På den måde kan et godt Facebook-opslag få dobbelt impact i valgkampen," siger professor Mark Blach-Ørsten, der forsker i valgkampe og er en del af Digital Media Lab.
Som en del af analysearbejdet i forbindelse med valgkampen vil forskerne eksperimentere med nye digitale metoder.
"Digital Media Lab er blevet søsat for at udvikle og implementere digitale metoder i forskningen og undervisningen på Roskilde Universitet. Analyserne af EP-valgkampen giver os blandt andet mulighed for at arbejde med AI på nye måder i analysen af data. I projektet bruger vi derfor ChatGPT til i første omgang at sortere alle spidskandidaternes opslag med henblik på at identificere, hvilke politiske emner de enkelte kandidater poster mest om. Indtil videre er det emner som miljø, økonomi og integration," siger lektor og leder af Digital Media Lab Andreas Birkbak.
Analyserne af spidskandidaternes valgkamp på Facebook vil udkomme en gang om måneden frem til valget. Resultaterne vil også blive delt løbende på Digital Media Labs LinkedIn-profil og laboratoriets hjemmeside: https://digitalmedialab.ruc.dk/.
Kontakter
Lektor og leder af Digital Media Lab Andreas Birkbak, e-mail: andreasbi@ruc.dk, tlf.: 2879 9316
Professor i journalistik Mark Blach-Ørsten, e-mail: oersten@ruc.dk, tlf.: 2670 0035
Følg pressemeddelelser fra Roskilde Universitet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Roskilde Universitet
Tysk-dansk dobbeltgrad skal sikre samarbejde mellem landene1.7.2024 05:54:00 CEST | Pressemeddelelse
RUC og universitet i Kiel lancerer ny dobbelt kandidatuddannelse for at sikre øget samarbejde på tværs af grænsen, når den nye forbindelse mellem Danmark og Tyskland åbner i 2029.
Ekspertliste - Festivaler 202425.6.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Festivalsæsonen er i fuld gang. I den forbindelse har vi samlet en liste med eksperter, som kan perspektivere festivaldækningen – for eksempel inden for emner som festivalens fællesskaber, musikbranchen, ligestilling, affald, samtykkekultur, rusmidler, bæredygtighed og meget andet.
Ekspertliste – Sommer 202421.6.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Sommeren er over os. I den forbindelse har vi samlet en liste med eksperter, der kan udtale sig om aktuelle emner som turisme, togrejser, flyskam, sport, frivilligt arbejde og meget mere.
Indsigt i historiske sygdomme hjælper planlægning af pandemiberedskab i dag20.6.2024 10:38:44 CEST | Pressemeddelelse
Lektor Maarten van Wijhe skal undersøge, hvordan epidemier og pandemier kan påvirke andre infektionssygdomme, så vi bliver bedre rustet til at håndtere fremtidige pandemier. Han modtager en Sapere Aude-bevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond til sin forskning.
Ny rapport: Flere danskere overvældes af mængden af nyheder17.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne er flittige nyhedsbrugere, men flere danskere undgår nyheder end for fem år siden. Ny rapport fra Center for Nyhedsforskning ved Roskilde Universitet viser blandt andet, at mange oplever at blive så overvældet af mængden af nyheder, at de vælger at undgå dem. Rapporten sætter også fokus på tillid til nyheder, fake news og sociale medier.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum