CEPOS: Øg saneringen af erhvervstilskud og nedsæt selskabsskatten

Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS, har følgende generelle kommentarer til Frigast-udvalgets rapport:

Otto Brøns-Petersen
Otto Brøns-Petersen Fri afbenyttelse med kreditering: Jakob Melgaard

"Frigast-udvalgets rapport viser, at der er potentiale for at sænke erhvervsstøtten langt ud over de 2 milliarder kroner, som det har haft i opdrag at finde," siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS.

"I stedet for tilskud og begunstigende fradragsordninger bør selskabsskatten sænkes generelt. Det vil være langt mere markedskonformt og øge produktiviteten generelt i dansk økonomi. Mange års tendens til gradvis lavere selskabsskat er reelt gået i stå. Den sidste nedsættelse var i 2016. Danmark har nu højere selskabsskattesats end f.eks. Sverige," siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS.

"Jeg er enig med udvalget i kriterierne, som tilskudsordninger bør leve op til. Der skal være en klar, evidensbaseret samfundsøkonomisk gevinst, ellers bør de afvikles," siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS.

Kontakt Otto Brøns-Petersen på 20 92 84 40 for uddybende kommentarer.