Højtflyvende gourmetoplevelser: Emirates serverer mere end 77 millioner lækre måltider og 3,3 millioner danske lakridskugler om året

• Hver dag serverer verdens største luftfartsselskab, Emirates, 215.000 måltider
  • 1.400 kokke i den enorme Emirates Flight Catering Facility i Dubai, samt hos cateringpartnere rundt om i verden, står for at tilberede de mange måltider
  • Danske Lakrids by Bülow har leveret til Emirates First Class siden 2017

Er du nysgerrig på, hvad der egentlig skal til for at servere 149 lækre måltider hvert eneste minut døgnet rundt? Så skal du læse med her, hvor luftfartsselskabet Emirates giver et indblik i mængden af råvarer i gourmetklasse, antallet af dedikerede kokke og den omhyggelighed, der kræves for at levere gourmetmad i luften til deres mere end 77 millioner passagerer hvert år. Måske vidste du heller ikke, at et dansk firma 'støber kuglerne' til en lækker snack, der serveres på Emirates First Class verden over.

266 ton laksefilleter

I løbet af et år nyder passagererne ombord på Emirates et bredt udvalg af sunde og lækre måltider baseret på mere end 2.200 forskellige opskrifter hver eneste måned. På 365 dage serverer Emirates for eksempel 6 millioner kilo frisk kylling, 350.000 kilo oksekød, 266.000 kilo laksfileter fra Nordatlanten, 1,7 millioner kilo pasteuriserede æg og 3,1 millioner kilo friskbagt brød og kager. Oven i kødprodukterne skal lægges råvarer til tilbredning af tusindvis af veganske og vegetariske måltider - en type af måltider, der bliver stadig mere efterspurgt af luftfartsselskabets passagerer.

10 ton ægte kaviar

For at løfte Emirates' køkken helt op i 'den syvende himmel', bruger kokkene desuden en række andre ingredienser. Det gælder blandt andet 32.000 kilo Masala cashewnødder, 98.000 kilo friske jordbær og 42.000 kilo friske babysalatblade fra Emirates' nyerhvervede Bustanica, der er verdens største indendørs vertikale farm. Og de store tal fortsætter: På First og Business Class har kunderne i løbet af 2023 tømt 3,5 millioner kuvertflasker med olivenolie og balsamicoeddike fra den roste italienske producent Monte Vibiano, nydt 14.000 kilo australsk Yarra Valley fetaost samt sat tænderne i 1,2 millioner bøffer skåret af den fineste oksemørbrad. På First Class kan kunderne nyde ægte kaviar ad libitum – og sidste år satte de imponerende 10.350 kilo af delikatessen til livs.

Trøfler, safran og spiselige blomster

For at kunne kreere retter, der kan måle sig med dem, der serveres på top-restauranter, anvender Emirates ingredienser fra anerkendte producenter og regionale specialiteter såsom trøffel, sort torsk, canadisk hummer, bryst af majskyllinger, japansk nori tang samt Emirates' egen håndlavede pasta og sushi.

Menuerne får desuden et sidste 'pift' med Bzar krydderier fra Golfen, fransk smør fra Beurre D’Isigny samt bladguld og -sølv, der sætter prikken over i'et på mere end 300 forskellige Emirates desserter. Andre retter smages til med pink Himalaya-salt, safran og spiselige blomster.

Lakridskugler fra danske Lakrids by Bülow

Selv snacks-udvalget ombord på Emirates er omhyggeligt udvalgt og håndplukket hos producenter fra øverste hylde. Sidste år nød Emirates' passagerer 2 millioner pakker blandede nødder, 250.000 dadler, 22.000 kilo Kalamata-oliven og mere end 40 millioner stykker gourmetchokolade. Udover et vinudvalg i verdensklasse og eksklusiv champagne fra bla. Moët et Chandon drikker Emirates' kpassagerer også 1,2 millioner liter appelsinjuice, dypper 2,3 millioner tebreve i varmt vand og kvikker sig op med kaffe brygget på 70.300 kilo kaffebønner.

Og selv om lakrids er en fremmed smag for mange ganer uden for Skandinavien, så har danske Lakrids by Bülow - med en kort afbrydelse under covid - leveret deres verdenskendte lakridskugler til Emirates' First Class siden 2017. Der er leveret flere smagsvarianter gennem årene blandt andre Læmon, Bærries, Strawberry & Cream fra LOVE kollektionen og Crispy Caramel fra den særlige påskekollektion, Ægg.

Velbekomme!