Sløset cybersikkerhed kan koste ledere jobbet

Virksomheder, der sløser med it-sikkerheden, kan i fremtiden blive straffet med store bøder og deres ledere kan miste jobbet.

Topledelser i danske virksomheder bør få et tema øverst på dagsordenen, hvis det ikke allerede er sket. Forsvarsministeriet arbejder nemlig på det danske lovforslag, der implementerer EU’s NIS2, som skal bremse it-kriminelle, der angriber virksomheder i alle størrelser.

Direktivet vil betyde, at der bliver skruet op for kravene til virksomhedernes cybersikkerhed på flere planer - også helt ind i bestyrelser og direktion.

- I yderste tilfælde, hvor ledelsen ikke lever op til sit ansvar som defineret i NIS2-direktivet, er der lovhjemmel til at indføre forbud mod at varetage ledelsesfunktioner, forklarer DI Digitals direktør, Camilla Ley Valentin til erhvervsmediet dibusiness.dk.

Bøderammen kan blive på op til 10 mio. euro til virksomheder, som ikke får cybersikkerheden på plads.

Kom i gang nu

- Vi ved endnu ikke helt, hvordan kravene bliver skruet endeligt sammen. Men det korte budskab her og nu er, at vi ikke kan vente på at det bliver afklaret. Gå i gang, forbered din virksomhed og involvér ledelsen fra start – ikke kun fordi det er et krav i NIS2, men også fordi NIS2 går på tværs af jura, it-teknik og forretning, siger Camilla Ley Valentin.

Forsvarsministeriets arbejde med implementeringen af EU’s NIS2 til dansk lov er netop blevet forsinket til oktober.

DI ser grundlæggende NIS2 som en god idé, fordi der er brug for beskyttelse af kritisk infrastruktur. Dog bør skærpet lovgivning ikke føre til et voldsomt bureaukrati, der gør, at vi kommer for sent i gang. DI ser samtidig en konkurrencefordel, hvis man som virksomhed er bedst til cybersikkerhed.

Kom i sving nu, lyder den klare opfordring fra DI Digitals direktør Camilla Ley Valentin. Forbered virksomheden og involvér ledelsen fra start – ikke kun fordi det er et krav i NIS2, men også fordi NIS2 går på tværs af jura, it-teknik og forretning.

DI: Hvordan tackler danske SMV’ere en uforudsigelig verden?10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Rekordmange virksomhedsledere, nærmere betegnet mere end 600, mødes til Dansk Industris årlige SMV Dag for at drøfte tidens store udfordringer med historisk stor usikkerhed, men også med mange gode muligheder. På scenen er bl.a. andre vicestatsminister Troels Lund Poulsen, der deltager i et fælles interview med DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen – med chefredaktør Mette Østergaard, Berlingske, som interviewer.

To nye stærke navne i DI Østjyllands bestyrelse3.4.2024 15:13:45 CEST | Pressemeddelelse

På DI Østjyllands generalforsamling onsdag den 3. april 2024 kom der to nye profiler med i bestyrelsen, nemlig Maja Oxholm Rasmussen, CEO og ejerleder Hammel Plast A/S og Thomas Krogh Skou, HR-direktør Stark. Stiftende partner Anders Strange, AART Architects blev genvalgt som formand. Adm. direktør Morten Sæderup Nielsen, AVK International A/S blev genvalgt som næstformænd. DI Østjyllands bestyrelse ser herefter således ud: Anders Strange, stiftende partner AART Architects A/S Morten S. Nielsen, adm. direktør AVK International A/S Lars Brunsø, adm. direktør Ry Sengefabrik A/S Rene Hougaard Brund, adm. direktør Scanpan A/S Jens Egdal, direktør Rambøll Danmark A/S Peter Sejer, adm. direktør Sciteq A/S Lars Sørensen, adm. direktør Vognmand Johs. Sørensen & Sønner A/S Jørgen O. M. Laursen, senior vice president Terma A/S Louise Vesterskov Sørensen, CEO & partner Sørensen Læder A/S Uffe Pedersen, senior finance director, Arla Foods amba Anna Matthiesen, partner Vertica A/S Michael Stubbe, v